ترتیب افتادن و درآمدن دندان های شیری

افتادن دندان شیری

امروزه یکی از موضوعاتی که برای خانواده‌ها اهمیت دارد سلامت دندان‌ شیری کودکشان است، تا فرزندشان در سنین بالا‌تر دچار مشکل نشود. ما در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مسائل مهم درباره رشد و افتادن دندان شیری کودکان بپردازیم.
جوانه دندان‌های شیری قبل از تولد کودک در زیر لثه‌ها قرار دارند تا زمان مناسب جهت بیرون زدن از لثه برای دندان شیری فراهم شود. این دندان‌ها مدت کمی می‌توانند مهمان کودکان شما باشند و از یک سنی به بعد باید جای خود را به دندان‌های دائمی بدهند. همانطور که در مقاله دیر افتادن دندان شیری، درباره زمان افتادن و تعداد دندان‌های شیری و اهمیت آن گفته شد در این مقاله به ترتیب افتادن و درآمدن دندان های شیری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

درآمدن و افتادن دندان‌های شیری با چه ترتیبی می‌باشد؟

قبل از هر چیزی باید گفت در حالت کلی رویش اولین دندان‌های کودک از قبل از ۳ ماهگی تا یک سالگی و یا بعد از آن طبیعی است، زمان‌های قطعی برای رویش وترتیب افتادن دندان شیری وجود ندارد، اما می‌توان یک دوره زمانی نسبی را در نظر گرفت:

۱. اولین دندان‌های شیری کودک که میانگین از۴تا ۷ ماهگی شروع به رویش می‌کنند دو دندان وسط فک پایین هستند. ولی همانطور که گفته شد این دندان‌ها ممکن است خیلی زودتر و دیر‌تر( تا ۱۲ ماهگی) از آن نیز رشد کنند. جای هیچ نگرانی نیست چون این حالات طبیعی است.
۲.  بین ۸ تا ۱۲ ماهگی دو دندان میانی فک بالا رشد می‌کنند.
۳. در ماه‌های ۹ تا ۱۳ دندان‌های کناری بالا در کنار دندان‌های جلو رشد می‌کند.
۴. دندان‌های کناری پایین در ۱۰ تا ۱۶ ماهگی رشد می‌کند.
۵. بین ماه‌های ۱۳ تا ۱۹ دو دندان آسیاب بالایی می رویند و در مرحله بعد بین ماه‌های ۱۴ تا ۱۸ دندان‌های آسیاب پایین رشد می‌کند.
۷. در ۱۶ تا ۲۲ ماهگی باید منتظر دندان‌های نیش بالایی باشیم و بعد از آن دندان‌های نیش پایینی هم در ماه ۱۷ تا ۲۳ شکل می‌گیرد.
۹. در ماه ۲۳ تا ۳۱ دندان‌های آسیاب ثانویه در فک پایین رشد می‌کند.
۱۰. دندان‌های آسیاب ثانوی در فک بالا در ۲۵ تا ۳۳ ماهگی جز آخرین دندان‌هایی هستند که رشد می‌کنند.

به این ترتیب فرایند رشد دندان‌های شیری کودک تا سن ۳ سالگی تکمیل می‌شود.
در طی فرایند رشد این دندان‌ها، کودک درد زیادی را حس نمی‌کند. فقط کمی بی‌قراری می‌کند و ممکن است دارای نشانه هایی مانند تورم و قرمزی لثه باشد.

دندان‌های شیری کودک به هرترتیبی امکان دارد بیفتد.

افتادن دندان شیری در ۵ سالگی و یا در سن ۶ یا ۷ سالگی اتفاق می افتد و معمولاً تا ۱۲ سالگی ادامه دارد.
در کودکانی که دندان‌های شیری آن‌ها نسبت به بقیه  دیرتر رشد کرده باشد، این امکان نیز وجود دارد که دیر‌ترهم بیفتد. در کل زمان و ترتیب دقیقی برای آن وجود ندارد.
اولین دندان‌هایی که در سن ۶تا ۷ سالگی کودک ممکن است که بیفتند دندان‌های جلویی هستند، پس از آن در سن ۷ تا ۸ سالگی دندان‌های کناری کودک می‌فتد و برای اینکه بدانید دندان آسیاب شیری در چه سنی می افتد معمولا  در سنین ۹ تا ۱۲ سالگی دندان‌های عقبی  می‌افتند، سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی دندان‌های نیش.

اهمیت ترتیب افتادن دندان‌های شیری و لق شدن زود هنگام آن

نکته مهم در دندان‌های شیری این است که تا فرا رسیدن زمان و شرایط مناسب، کشیدن دندان شیری زودتر از موعد اتفاق نیوفتد. در صورت آسیب و یا لق شدن دندان شیری حتما به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. در برخی از شرایط ممکن است ریشه دندان کامل بیرون نیاید و باعث عفونت شود.

مراقبت های بعد از افتادن دندان شیری

افتادن دندان شیری در کودکان دو حالت دارد :

1.اگر دندان شیری به صورت طبیعی و با فشار دندان دائمی بیفتد جای نگرانی نیست. فقط ممکن است با کمی خونریزی همراه بادشد که کافی است برای مدتی گاز پانسمان قرار دهید تا خونریزی بند آید و بعد از آن دندان شیری کودک به صورت طبیعی بیرون میاید.

2.گاهی اوقات دندان های شیری کودک بر اثر ضربه و زودتر از موعد میوفتد که با مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان با استفاده از درمان فضا نگهدارمیتوان از فضای خالی دندان شیری جهت رویش دندان دائمی محافظت کرد.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

چه زمانی ناچار به خارج کردن دندان شیری هستیم؟

بعضی اوقات طی شرایطی خاص دندانپزشک ناچار به کشیدن دندان شیری زودتر ازموعد مناسب خود می‌شود .این شرایط شامل : پوسیدگی دندان شیری , باقی ماندن دندان شیری در زمان طولانی , خارج کردن دندان شیری برای کمک به رشد دندان دائمی و وجود دندان نهفته نیز باعث کشیدن دندان شیری می‌شود. همانطور که گفته شد در ترتیب افتادن دندان شیری قانون قطعی وجود ندارد. اگر متوجه دیر یا زود افتادن دندان شیری شدید به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    4 دیدگاه برای “ترتیب افتادن و درآمدن دندان های شیری

    1. عنایت گفته:

      سلام .وعرض ادب،پسربنده 5 سال و9 ماهش هست دوتا ازدندان های فک پایین از جلو لق شده همزمان دوتا دندان از پشت دندان جلوش رشد کرده وکاملا بیرون اومدند ایا بایستی دندان های لق شده را کشید یا صبر کنیم خودشان بیافتند.

      • بهار یعقوبی گفته:

        سلام
        احتمال زياد دندان خودش خواهد افتاد
        اگر تا ٢ هفته ديگر نیوفتاد براي كشيدن اقدام كنین.

        • علی گفته:

          سلام من ۱۶ سال و ۹ ماهمه و در حال حاضر دندونای کنار نیش رو ندارم ولی تو بچگی داشتم حالا اگه ارتودنسی کنم در میان؟

          • بهار یعقوبی گفته:

            سلام. وقت بخیر🌹
            دیدگاه شما دریافت شد و در حال پیگیری است.
            از اینکه صبورانه منتظر پاسخ دهی پزشک مربوطه هستین ممنونیم.
            در چند روز آینده با مراجعه مجدد به همین صفحه پاسخ خود را میتوانید مشاهده کنید🙏🏼😊

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *