پالپ دندان چیست؟

پالپ دندانی

در دندانپزشکی Root به معنای ریشه دندان، Canal به معنای مجرای دندان و Therapy به معنای درمان و معالجه است. مفهوم  اندو دندان (ENDO) همان درمان ریشه دندان (عصب کشی دندان)  است که در اصطلاح عمومی عصب کشی دندان نامیده میشود. اندودانتیکس یا ریشه درمانی دندان تخصصی است که بر پایه آن، ریشه دندان حفظ شده و به تشخیص و درمان پالپ های آماسی میپردازد. روت کانال زمانی اتفاق می‌افتد که پوسیدگی دندان با حجم بالایی در دندان وجود دارد و دندان نیاز به درمان ریشه دارد.

عصب دندان چیست؟ | متخصص درمان ریشه دندان در شرق تهران

قسمت بیشتر ساختمان دندان را عاج تشکیل میدهد. در فضای داخلی عاج دندان تعدادی عصب و مویرگ وجود دارد که پالپ نامیده میشود. پالپ دندان وظیفه عاج سازی، دفاع از حملات میکروبی و حس را بر عهده دارد. در مواردی که بافت نرم درونی دچار عفونت شود و این عفونت به قسمت های اطراف ریشه دندان انتقال پیدا میکند که در این مواقع فرد احساس درد و ناراحتی میکند. در ادامه برای درمان دندانپزشک با پاکسازی قسمت پالپ، کانال دندان را با مواد مخصوص دندانپزشکی پر میکند. به طور معمول دندان های قدامی دارای یک ریشه، دندان های آسیای کوچک دارای دو ریشه و دندان های آسیای بزرگ دارای سه تا چهار ریشه هستند. با مراقبت درست از دندان ها و معاینات دوره ای دندانپزشکی میتوانید به درستی باعث حفظ دندان ها شوید.

چه چیزهایی باعث آسیب به پالپ میشود؟ | بهترین متخصص اندو در شرق تهران

عدم درمان به موقع برای از بین بردن پوسیدگی دندان ها باعث آسیب به قسمت پالپ میشود. نفوذ میکروب به قسمت پالپ دندان به مرور مینا و عاج دندان را تخریب کرده و موجب عفونت و التهاب میشود. ضربه های ناگهایی و عدم رعایت و مراقبت از دندان هنگام خوردن تنقلات و مغزهای خوراکی نیز از عوامل آسیب به پالپ خواهند بود. عفونت لثه و بیماری های لثه نیز به پالپ صدمه خواهند زد.

مراحل عصب کشی دندان (مراحل درمان ریشه دندان) | بهترین دکتر عصب کشی در تهرانپارس

بعد از مراحل عکس رادیوگرافی از دندان و تزرق بی حسی (در صورت نیاز) درمان شامل عصب کشی دندان (درمان ریشه دندان) مراحل زیر میشود:

• دسترسی به کانال
  • تخمین و تعیین طول ریشه