ضایعات دهانی کدامند؟| شناخت انواع بیماری های دهانی

دکتر علی لطفی متخصص بیماری های دهانی

بیماری های دهان یا انواع ضایعات دهانی از مجموعه بیماری های عفونتی و شایع در افراد است. بی توجهی به بهداشت دهان و دندان یا عادات بد غذایی و در برخی موارد ژنتیک از مهم ترین دلایل به وجود آمدن ضایعات داخل دهانی هستند. انواع ضایعات دهانی که ممکن است غیر دندانی نیز باشند میتوانند مربوط به لثه ها، کام، مخاط دهان، گونه ها، زبان، اطراف لب، حلق و گلو باشند: شامل زخم های لکوپلاکیا و کاندیدیازیس و …  متاسفانه درصد کمی از افراد پیگر درمان این نوع ضایعات دهانی میشوند که همین امر موجب ضررهای جبران ناپذیری میشود. در ادامه از نمونه های دیگر بیماری دهان و درمان آن‌ها را توسط متخصص بیماری های دهان، دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خواهیم گفت.

انواع بیماری های دهانی | متخصص سرطان دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی(آسیب شناسی) دهان فک و صورت

پوسیدگی دندان: در بررسی ضایعات دهانی میتوان گفت پوسیدگی دندان نوعی بیماری دهان است که در آن بافت دندان بر اثر ترشح اسید باکتری ها، مواد معدنی و کلسیم را از دست داده و از بین میرود. بافت پوسیده شده غیر قابل بازگشت بوده و با مواد ترمیمی دندانپزشکی میتوان دندان را ترمیم کرد. اگر پوسیدگی دندان به موقع ترمیم نشود به ریشه دندان ها آسیب زده و نیاز به عصب کشی و درمان ریشه است.چگونه از پوسیدگی دندان پیشگیری کنیم | بهترین متخصص سرطان دهان

• مسواک زدن با روش صحیح
  • استفاده از نخ دندان و دهانشویه
  • عدم استفاده از مواد قندی
  • عدم استفاده از دخانیات
  • مراجعه منظم به دندانپزشکی برای مراقبت و پیشگیری از ایجاد و گسترش پوسیدگی
آبسه دندان چیست : به حفره چرکی که در اطراف ریشه دندان به وجود می آید آبسه دندان میگویند. آبسه دندان نوعی بیماری دهان است که هنگام پوسیدگی ایجاد میشود و میتواند مینا و عاج دندان را از بین ببرد. در مواقع پوسیدگی، میکروب به راحتی به درون دندان وارد شده و موجب آبسه دندان میشود.علائم آبسه دندان چیست | بهترین متخصص ضایعات دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت

• سست شدن دندانِ مبتلا به آبسه
  • درد مداوم دندان
  • تورم و قرمزی لثه
  • درد شدید هنگام جویدن
  • ناآرامی عمومی مثل تب و سردرد
ضایعات دهان و بیماری های دهان : التهاب‌ زبان‌ یا گلوسیت
گلوسیت یا التهاب زبان نوعی بیماری است که در آن التهاب حاد زبان اتفاق می افتد.
  • زبان متورم شده
  • تیره شدن زبان
  • قرمز شدن گوشه های زبان
علت التهاب زبان | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت
  • سوختگی
  • آسیب دندان های ناصاف
  • مصرف بیش از اندازه الکل و دخانیات
  • عدم رعایت سلامت دندان ها
  • آلرژی به برخی از خمیردندان ها، دهانشویه ها، مواد دندانپزشکی
  • کمبود ویتامین و کم خونی
  • واکنش به برخی از داروها

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی(آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری ها و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.