ساعات کاری

ساعت 9 صبح الی 23 شب

فهرست مطالب (کلیک کنید)

زخم های دهان و شناخت انواع آن

بیماری‌ های دهان و شناخت انواع آن ها علمی است در دانش پزشکی به معنای تحقیق و کاوش در زمینه شناسایی و نوع بیماری موجود. در این علم انواع ویروس، باکتری و یا قارچ موجود در بدن شناسایی میشود. فن ‌آوری مهم پاتولوژی و آسیب شناسی نوع بیماری، نقش مهمی را در زمینه کمک به پزشکان و متخصصان برای تشخیص انواع آسیب شناسی‌ها ، شناسایی بیماری ها، درمان و مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری وشناسی منشا انواع بیماری‌ها ایفا میکند. شما در کلینیک سبز از نمونه‌ی بهترین دندانپزشکی شرق تهران با کیفیت ترین دندانپزشکی تهرانپارس میتوانید توسط بهترین دکتر زخم های دهان در ایران و متخصص زخم های دهان در ایران ویزیت و درمان شوید.
شناسایی بیماری های دهان

بیماری های دهان و زخم های دهان فک و صورت

دکتر زخم های دهان، فک و صورت در ابتدا به شناسایی و بررسی زخم های دهان، فک و صورت می‌پردازد و به دنبال آن به درمان زخم های دهان وزخم های دهان می‌پردازد.
نمونه اقدامات دکتر زخم های دهان، فک و صورت

• تشخیص ضایعات فک و دهان
  • بیوپسی مخاط دهان
  • درمان اختلال و ناهنجاریهای موجود در دهان و فک و صورت
  • تشخیص اختلالات و بیماری ها در غدد بزاقی
  • تشخیص بیماری های نواحی مختلف فک صورت و درون دهان
  • و ….
انواع بیماری های دهان

انواع زخم های دهان، فک و صورت

بروز بیماری های مربوط به نواحی فک، صورت و دهان به دو گروه مادرزادی و یا اکتسابی تقسیم بندی میشوند:
بیمار های دهان مادرزادی:

• زبان بزرگ
  • گره زبانی
  • شکاف لب و کام
  • سندرم عقاب
  • مال اکلوژن

در گروهی دیگر برخی از بیماری‌های اکتسابی دهان، فک و صورت به صورت عفونی هستند و به شاخه ‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی تقسیم می‌شوند.

عفونت باکتریایی

پلاک

پلاک نوع باکتری از مجموعه زخم های دهان است که در نواحی اطراف دندان و لثه به وجود می‌آید. در صورت عدم رسیدگی به پلاک دندان و از بین نرفتن، این باکتری باعث التهاب در لثه و دهان می‌شود. در پلاک دندان مواد خارجی از دهان وارد مخاط شده، با آن ترکیب می‌شوند و به مرور زمان باعث ایجاد باکتری‌هایی به شکل بیرنگ و چسبنده می‌شوند. پلاک‌ها باکتری‌های بی‌آزاری هستند و به راحتی توسط مسواک و نخ دندان از بین می‌روند اما با گذشت زمان و عدم رسیدگی به شکل ضخیم‌تری می‌شوند که از بین بردن آنها دشوارتر است.
پلاک دندان از بیماری های دهان

تب مخملک

این بیماری از نوع باکتریایی است و به آن تب مخملک گفته میشود. این بیماری در فصول سرد شیوع پیدا می‌کند. تب مخملک از نوع بیماری‌های مسری است و بیشتر در کودکان ۳ تا ۷ سال رخ می‌دهد. علامت تب مخملک به شکل بالا رفتن دمای بدن و ایجاد تب، تغییر رنگ زبان ظهور دانه‌های قرمز بر روی زبان و گاها دانه‌های قرمز بر روی سقف زبان، متورم شدن لوزه ها و تب لرز است.
متخصصان زخم های دهان و دندان هشدار می‌دهند که در صورت عدم توجه به نشانه‌‌ها، بیماری پیشرفت کرده و باعث بروز عوارض وخیم‌تری مانند: مشکلات قلبی آبسه لوزه‌ها و بیماری‌های کلیوی و پوستی می‌شود.

تب-مخملک از بیماری های دهان

عفونت‌های ویروسی

عفونت‌های ویروسی به شکل تاول، تبخال (هرپس سیمپلکس) و زخم در اطراف دهان پدیدار می‌شوند.
در این نوع اختلال، زخم ایجاد شده فقط ۱۰ درصد دارای عفونت ویروسی را داراست و ممکن است ۳ تا ۱۰ روز در اطراف دهان باقی بماند. نوع دیگر این بیماری به شکل زخمی است که مجددا عود میکند و گاها در عملکرد سیستم ایمنی بدن موجب اختلال می‌شود.

بیماری اوریون از بیماری های دهان

بیماری های قارچی

بیماری قارچ دهان از نوع عفونتی است که در محدوده دهانی، برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) نامیده میشود. برفک دهان از شایع ترین نوع عفونت های قارچی است. نشانه های این بیماری به صورت ظهور لکه های سفید داخل دهان و لکه های سفید دور لب است که سوزش و درد را به همراه دارد. بیماری برفک دهان به دلیل افت عملکرد سیستم ایمنی رخ میدهد و ممکن است در افرادی که از دندان مصنوعی استفاده میکنند هم بروز دهد. تشخیص این بیماری بر عهده متخصص زخم های دهان و لب است و درمان بیماری قارچی دهان با تجویز داروهای مخصوص ضد قارچی انجام میشود.

بروز آسیب هایی در اثر ضربه یا تماس با مواد شیمیایی

برخی از ضربه های مکانیکی و یا تماس با مواد شیمیایی و حرارتی به دهان، میتواند به بافت نرم آن آسیب بزند و باعث ایجاد زخم شود. برخی دیگر ازبیماری های شایع دهانی سندرم شوگرن و آنژیوادم هستند.

قارچ از بیماری های دهان

سرطان دهان

بیماری سرطان دهان اغلب در ناحیه داخلی دهان، کف دهان، لثه، لبها و یا در قسمت داخلی گونه ها به وجود می آید. سرطان دهان در مراحل اولیه به شکل زخم و بدون درد ظاهر میشود. علت به وجود آمدن سرطان دهان مصرف بیش از حد الکل، کشیدن سیگار، جویدن تنباکو و قرار گرفتن در معرض نور خورشید(سرطان لب) است.
تشخیص به سرعت سرطان دهان توسط دکتر زخم های دهان و دندان و مرکز درمان بیماری و زخم های دهان فک و صورت است. توصیه میشود به محض مشاهده یک زخم یا توده مشکوک هرچه سریعتر به دکتر زخم های دهان فک و صورت در با کیفیت ترین دندانپزشکی نارمک مراجعه کنید.

سرطان دهان از بیماری های دهان

بیماری سوزش دهان

| بهترین دندانپزشکی تهرانپارس

در این نوع بیماری که تا کنون علت پزشکی و دندانپزشکی (BMS) به خصوصی برای شناخت آن ذکر نشده است، تقریبا میتواند همه افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد. افراد میانسال و بیشتر زنان که در معرض یائستگی و خشکی دهان هستند، درصد بالاتری از آمار ابتلای این بیماری را به خود اختصاص داده اند. بیماری سوزش دهان دارای تاثیرات بد روحی نظیر افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی است. این اختلال درمان قطعی ندارد و بهبود آن بوسیله داروهای ضد درد، مکمل های ویتامین و مرطوب کننده ها انجام میپذیرد. علائم این بیماری به شکل سوزن سوزن شدن یا بی حس شدن دهان، از دست دادن اشتها و ذائقه، احساس خشکی در دهان و افزایش تشنگی، احساس تلخی در دهان، احساس سوزش بر روی زبان است.

بیماری سوزش دهان از بیماری های دهان

آفت دهان چیست؟

آفت دهان نوعی بیماری های دهان به شکل زخم در اطراف لب ها، زخم داخل دهان و زخم روی زبان است. آفت دهان در افراد جوان و میانسال بیشتر است و مدت زمان حضور آن بین ۱۰ تا ۱۴ روز است. افراد دارای حساسیت و آلرژی بیشتر درگیر ابتلا به این بیماری هستند. علائم آفت دهان به شکل سوزن سوزن شدن در ناحیه دهان و ناحیه لب ها است.

آفت دهان از بیماری های دهان

زبان جغرافیایی چیست؟

زبان جغرافیایی نوعی از بیماری های دهان است که سرتاسر سطح زبان را درگیر میکند. ظاهر آن به شکل برآمدگی های سفید و صورتی به نام پاپیلا زبان است. علت نامگذاری این بیماری ایجاد ضایعات و جزایر قرمز رنگ به شکل نقشه جغرافیایی در زبان است. زبان جغرافیایی به سرطان یا عفونت های ویروسی یا باکتریایی ارتباطی ندارد اما باعث حس آزردگی فرد و ایجاد حساسیت به طعم های تندی شوری و شیرینی میشود. این اختلال اگر تا ۱۰ روز برطرف نشود فرد باید توسط دکتر زخم های دهان و زبان ویزیت شود.

زبان جغرافیایی از بیماری های دهان

در نهایت باید این نکته را به شما متذکر شویم که در صورت مشاهده بیماری و برای کنترل و درمان اختلال به وجود آمده در هریک از اندام های زبان، فک و دهان باید به بهترین متخصص زخم های دهان فک و صورت مراجعه کنید وپزشک معالج بستگی به نوع عارضه به وجود آمده، برای مدت زمان درمان و پیشرفت روند بهبود، طرح درمان مناسب بیمار را تجویز کند.

این مطلب را به اشتراک بذارین:

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید