ساعات کاری

ساعت 9 صبح الی 23 شب

فهرست مطالب (کلیک کنید)

بیماری‌ های دهان و شناخت انواع زخم های دهان
بیماری‌ های دهان یا آسیب شناسی دهان علمی است در دانش پزشکی به معنای تحقیق و کاوش در زمینه شناسایی وجود بیماری ها و تشخیص نوع ویروس، باکتری یا قارچ موجود در بدن. فن‌آوری مهم پاتولوژی نقش مهمی را در زمینه کمک به پزشکان و متخصصان برای تشخیص انواع آسیب شناسی‌ها ، شناسایی بیماری ها، درمان و مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری وشناسی منشا انواع بیماری‌ها ایفا میکند. شما در کلینیک سبز از نمونه‌ی بهترین دندانپزشکی شرق تهران و با کیفیت ترین دندانپزشکی تهرانپارس میتوانید توسط بهترین دکتر بیماری های دهان در ایران و متخصص زخم های دهان در ایران ویزیت و درمان شوید.
شناسایی بیماری های دهان
بیماری های دهان، فک و صورت

متخصص بیماری‌ های دهان، فک و صورت در ابتدا به شناسایی و بررسی اختلال موجود در دهان، فک و صورت می‌پردازد و به دنبال آن به درمان و کنترل اختلال موجود می‌پردازد.
نمونه اقدامات متخصص بیماری‌ های دهان، فک و صورت

• تشخیص ضایعات فک و دهان
  • بیوپسی مخاط دهان
  • درمان اختلال و ناهنجاریهای موجود در دهان و فک و صورت
  • تشخیص اختلالات و بیماری ها در غدد بزاقی
  • تشخیص بیماری های نواحی مختلف فک صورت و درون دهان
  • و ….
بیماری های دهان فک و صورت
انواع بیماری‌ های دهان و ضایعات مربوط به دهان، فک و صورت | بهترین متخصص بیماری های دهانی در ایران

بروز بیماری های مربوط به نواحی فک، صورت و دهان به دو گروه مادرزادی و یا اکتسابی تقسیم بندی میشوند:
مادرزادی:

• زبان بزرگ
  • گره زبانی
  • شکاف لب و کام
  • سندرم عقاب
  • مال اکلوژن

در گروهی دیگر برخی از بیماری‌های اکتسابی دهان، فک و صورت که به صورت عفونی هستند که به شاخه‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی تقسیم می‌شوند.

عفونت باکتریایی
پلاک
پلاک نوع باکتری است که در نواحی اطراف دندان و لثه به وجود می‌آید و در صورت عدم رسیدگی و از بین نرفتن، باعث التهاب در لثه و دهان می‌شود. در این نوع اختلال مواد خارجی از دهان وارد مخاط شده و با آن ترکیب می‌شوند و به مرور زمان باعث ایجاد باکتری‌هایی که به شکل بیرنگ و چسبنده هستند، می‌شوند. پلاک‌ها باکتری‌های بی‌آزاری هستند و به راحتی توسط مسواک و نخ دندان از بین می‌روند اما با گذشت زمان و عدم رسیدگی به شکل ضخیم‌تری می‌شوند و از بین بردن آنها دشوارتر می‌شود.
پلاک دندان

تب مخملک
یکی دیگر از بیماری‌ های دهان و بیماری‌های باکتریایی تب مخملک است که این بیماری در فصل‌های سرد شیوع پیدا می‌کند. تب مخملک از نوع بیماری‌های مسری است و بیشتر در کودکان ۳ تا ۷ سال رخ می‌دهد. علامت تب مخملک به شکل بالا رفتن دمای بدن و ایجاد تب، تغییر رنگ زبان ظهور دانه‌های قرمز بر روی زبان و گاها دانه‌های قرمز بر روی سقف زبان، متورم شدن لوزه ها و تب لرز است.
متخصصان زخم های دهان و دندان هشدار می‌دهند که در صورت عدم توجه به نشانه‌‌ها، این بیماری پیشرفت کرده و باعث بروز عوارض وخیم‌تری مانند: مشکلات قلبی آبسه لوزه‌ها و بیماری‌های کلیوی و پوستی می‌شود.

بیماری تب-مخملک
عفونت‌های ویروسی

عفونت‌های ویروسی که به شکل تاول، تبخال (هرپس سیمپلکس) و زخم در اطراف دهان فرد پدیدار می‌شوند.
در این نوع اختلال، زخم ایجاد شده فقط ۱۰ درصد دارای عفونت ویروسی را داراست و ممکن است ۳ تا ۱۰ روز در اطراف دهان باقی بماند، در برخی دیگر پس از زمان گفته شده زخم مجددا عود میکند و گاها در عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز موجب اختلال می‌شود.

بیماری اوریون
بیماری های قارچی

این نوع اختلال های عفونتی از بیماری‌ های دهان در محدوده دهانی که عموما برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) نام دارد از شایع ترین نوع عفونت های قارچی است. نشانه های این بیماری به صورت ظهور لکه های سفید داخل دهان و لکه های سفید دور لب است که سوزش و درد را نیز به همراه دارد. بیماری برفک دهان به دلیل افت عملکرد سیستم ایمنی رخ میدهد و ممکن است در افرادی که از دندان مصنوعی هم استفاده میکنند بروز دهد. تشخیص این بیماری بر عهده متخصص زخم های دهان و لب است و درمان این بیماری با تجویز داروهای مخصوص ضد قارچی توسط متخصصین انجام میشود.

بروز آسیب هایی در اثر ضربه یا تماس با مواد شیمیایی
برخی از ضربه های الکتریکی یا مکانیکی و یا تماس با مواد شیمیایی و حرارتی به دهان، به راحتی میتواند به بافت نرم دهان آسیب بزند و باعث ایجاد صدمه و به وجود آمدن زخم در ناحیه داخلی دهان شود. برخی دیگر از اختلالات شایع این نوع آسیب ها سندرم شوگرن و ابتلا به بیماری های التهابی مانند آنژیوادم هستند.

بیماری-های-قارچی در دهان
سرطان دهان

بیماری سرطان دهان اغلب در ناحیه داخلی دهان، کف دهان، لثه، لبها و یا در قسمت داخلی گونه ها به وجود می آید. سرطان دهان در مراحل اولیه به شکل زخم و بدون درد ظاهر میشود که علت بیشتر این نوع بیماری ها کارسینوم سلول سنگفرشی هستند. علت به وجود آمدن سرطان دهان مصرف بیش از حد الکل، کشیدن سیگار، جویدن تنباکو و قرار گرفتن در معرض نور خورشید(سرطان لب) است.
تشخیص به سرعت این بیماری توسط دکتر زخم های دهان و دندان و مرکز درمان بیماری و زخم های دهان فک و صورت میتواند شانس نجات و روند بهبودی را بسیار بالا ببرد. توصیه میشود به محض مشاهده یک زخم یا توده مشکوک هرچه سریعتر به متخصص دندانپزشک و پاتولوژیست دهان فک و صورت در با کیفیت ترین دندانپزشکی نارمک مراجعه کنید.

سرطان دهان
بیماری سوزش دهان | بهترین دندانپزشکی تهرانپارس

در این نوع بیماری که تا کنون علت پزشکی و دندانپزشکی (BMS) به خصوصی برای شناخت آن ذکر نشده است، تقریبا میتواند همه افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد. افراد میانسال و بیشتر زنان که در معرض یائستگی و خشکی دهان هستند، درصد بالاتری از آمار ابتلای این بیماری را در مقایسه با بقیه به خود اختصاص داده اند. بیماری سوزش دهان دارای تاثیرات بد روحی نظیر افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی را در افراد است. این اختلال درمان قطعی ندارد و بهبود آن بوسیله داروهای ضد درد، مکمل های ویتامین و مرطوب کننده ها انجام میپذیرد. برخی از علائم این بیماری به شکل سوزن سوزن شدن یا بی حس شدن دهان، از دست دادن اشتها و ذائقه، احساس خشکی در دهان و افزایش تشنگی، احساس تلخی در دهان، احساس سوزش بر روی زبان است.

بیماری سوزش دهان
آفت دهان چیست؟

بیماری آفت دهان یک بیماری از بیماری‌ های دهان به شکل زخم در اطراف لب ها، زخم داخل دهان و زخم روی زبان به وجود می‌آید. آفت دهان در افراد جوان و میانسال ها بیشتر است و مدت زمان حضور آن بین ۱۰ تا ۱۴ روز است. افراد دارای حساسیت و آلرژی بیشتر درگیر ابتلا به این بیماری هستند. علائم آفت دهان به شکل سوزن سوزن شدن دهان و ناحیه لب ها است.

آفت دهان
زبان جغرافیایی چیست؟

زبان جغرافیایی یک اختلال به شکل التهابی است که سرتاسر سطح زبان را درگیر میکند. ظاهر آن به شکل برآمدگی های سغید و صورتی به نام پاپیلا زبان است. علت نامگذاری این بیماری ایجاد ضایعات و جزایر قرمز رنگ به شکل نقشه جغرافیایی در زبان میشود. زبان جغرافیایی به سرطان یا عفونت های ویروسی یا باکتریایی ارتباطی ندارد اما باعث حس آزردگی فرد و ایجاد حساسیت به طعم های تندی شوری و شیرینی میشود. این اختلال اگر تا ۱۰ روز برطرف نشود فرد باید توسط متخصص زخم های دهان و زبان مراجعه کند.

بیماری زبان جغرافیایی

در نهایت باید این نکته را به شما متذکر شویم که در صورت مشاهده بیماری و کنترل و درمان اختلال به وجود آمده در هریک از اندام های زبان، فک و دهان باید به بهترین متخصص بیماری‌ های دهان فک و صورت مراجعه کنید و متخصص بیماری های دهان و دندان بستگی به نوع عارضه به وجود آمده، برای مدت زمان درمان و پیشرفت روند بهبود، طرح درمان مناسب بیمار را تجویز کند.

این مطلب را به اشتراک بذارین:

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید