قبل و بعد ارتودنسی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل و بعد ارتودنسی

قبل از هر درمانی داشتن اطلاعات کامل درباره آن درمان و اقدامات لازم قبل و بعد از آن بسیار اهمیت دارد. در این مقاله می‌خواهیم به نکات لازم درباره قبل و بعد ارتودنسی دندان و مزایا و معایب آن بپردازیم.

ارتودنسی چیست

ارتودنسی یکی از راه‌های اصلاح فرم دندان‌ها است و کمک می‌کند تا دندان‌ها و فک در جای مناسب خود قرار بگیرند. انجام این درمان برای کسانی که به آن نیاز دارند از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌کنیم.

مشکلات قبل از ارتودنسی دندان

این درمان درمان دندان قادر است مشکلات زیادی را درمان کند، این مشکلات نظیر:

• اختلال در صحبت کردن
• نامرتب بودن دندان‌ها و فرم دهان و لب
• ایجاد مشکلات گوارشی به دلیل جویده نشدن صحیح غذا
• نامتقارن بودن صورت
• مواد غذایی در بین دندان‌ها گیر کرده و تمیز کردن آن دشوار و یا گاهی غیر ممکن می‌شود که. همین امر سبب پوسیدگی دندان و ایجاد بیماری‌های لثه می‌شود.
• زیبا‌تر کردن جلوه دندان‌ها و بالارفتن اعتماد به نفس

قبل و بعد ارتودنسیقبل از ارتودنسی چه باید کرد

قبل از انجام ارتودنسی دندان ابتدا به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و با او مشورت کنید. سپس توسط پزشک معاینه شده وپزشک اطلاعات لازم درباره مدت و مراحل و همچنین هزینه درمان به شما می‌دهد و سپس با توجه به وضعیت دندان‌هایتان شما را راهنمایی می‌کند. بعد از مشاوره برنامه درمانی شما تهیه خواهد شد.
قابل ذکر است که بیمار باید قبل از شروع درمان از دندان‌های خود عکس رادیوگرافی تهیه کند تا اگر دندان‌ها دچار پوسیدگی بود، درمان شود و بعد از آن درمان اصلی آغاز شود.

ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان این درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد و در همه افراد یکسان نیست. در واقع می‌توان گفت یک معاینه و چکاپ کامل توسط پزشک متخصص زمان حدودی درمان را مشخص می‌کند. اما به طور تقریبی مدت زمان آن بین ۶ تا ۳۶ ماه طول می‌کشد.

اقدامات لازم بعد از درمان ارتودنسی

بعد از انجام این درمان بیمار باید دقت و حوصله کافی برای مراقبت از ارتودنسی و دندان ها را به کار گیرد. استفاده از نخ دندان و مسواک به شیوه صحیح در دوره درمان از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به درستی از آن استفاده نشود ممکن است دندان هایتان آسیب زیادی ببیند. آموزش استفاده از نخ دندان ارتودنسی را می‌توانید به طور کامل از متخصص خود دریافت کنید. پیشنهاد میکنم به مقاله “۷ نکته مهم درباره مسواک ارتودنسی” رجوع کرده و اطلاعات لازم درباره نحوه صحیح مسواک زدن تهیه کنید.

علاوه بر رعایت موارد بهداشتی خوردن بعضی از خوراکی های سفت و یا چسبناک و از این قبیل مواد خوراکی ممنوع است. زیرا ممکن است باعث شکسته شدن ارتودنسی شود و یا شستن و پاک کردن آن از دندان دشوار باشد و به خوبی پاک نشود و در نهایت باعث پوسیدگی دندان گردد.

به طور کلی مراقبت از ارتودنسی همان اندازه که مهم است، پیچیدگی هایی نیز دارد.توصیه می‌کنیم در این دوره با متخصص خود در ارتباط باشید.

مشکلات بعد از Orthodontic

• پوسیدگی دندان و تحلیل لثه: این مشکل به علت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان‌ها به وجود می‌آید.
• به وجود آمدن لکه‌های سفید روی دندان: لکه‌های سفید ایجاد شده روی دندان نیز در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها و همچنین تمیز نکردن براکت‌های روی دندان به وجود می‌‌آید.
• شل شدن دندان‌ها: گاهی بعد از اتمام این درمان فرد ممکن است دچار درد و التهاب لثه شود. البته این مشکل عادی است و با مصرف دارو‌های تجویزی برطرف خواهد شد.
• احتمال بازگشت ناهنجاری‌ها: عدم توجه به نکات مهم مراقبتی و بهداشتی به دندان‌ها باعث می‌شود فرد بعد از اتمام دوره درمان مجدداً به آن نیاز پیدا کند.
• زرد شدن دندان‌ها: این مشکل به دلیل نصب براکت‌ها بر روی دندان به وجود می‌آید. در صورت رعایت بهداشت بعد از انجام ارتودنسی از بروز این مشکل جلوگیری می‌شود.
• ایجاد فاصله بیش از حد بین دندان‌ها: اگر این درمان دندان به درستی انجام شود باعث از بین رفتن فاصله بین دندان ها می‌شود. اما اگر دندانپزشک تجربه یا مهارت کافی نداشته باشد باعث بیشتر شدن این فاصله می‌شود. انتخاب یک متخصص با تجربه از بروز این مشکل جلو‌گیری می‌کند.
• کوتاه شدن ریشه دندان: اگر قبل از شروع درمان تمام شرایط بیمار به خوبی بررسی شود از ایجاد این مشکل می‌توان پیشگیری کرد.
• روی هم قرار گرفتن دندان‌ها: این عارضه نیز به دلیل عدم مهارت کافی دندانپزشک ایجاد می‌شود که برای درمان آن ممکن است به ارتودنسی مجدد یا جراحی نیاز باشد.

قبل و بعد ارتودنسیمطلب پایانی

در این مقاله به ارتودنسی دندان و نکات لازم درباره آن پرداختیم. همچنین به اقدامات لازم درباره قبل و بعد ارتودنسی اشاره کردیم. شما می‌توانید با انجام این درمان و با داشتن اطلاعات کافی درباره آن ناهنجاری های دندانی خود را برطرف کنید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *