درمان خشکی دهان

درمان خشکی دهان

خشکی دهان یا زروستومیا یک اختلال است که غدد بزاقی دهان را تحت تأثیر قرا ر می‌دهد و باعث می‌شود که بدن بزاق کافی تولید نکند، در نتیجه بدن دچار کمبود بزاق وخشکی دهان می‌شود.

بزاق دهان مانند یک خط دفاعی در بدن عمل می‌کند و باعث از بین رفتن تعدادی از میکروب و باکتری‌ها و همچنین سلامت دندان می‌شود.
شاید بنظر برسد که خشکی دهان‌ یک مشکل ساده باشد اما اینطور نیست و باید به این مشکل توجه بیشتری کرد، زیرا ممکن است نشانگر یک بیماری و مشکل جدی در بدن باشد. در این مطلب می‌خواهیم در ارتباط با علت، مشکلات و درمان خشکی دهان صحبت کنیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

علت خشکی دهان و گلو

خشکی دهان یک اختلال است که ارتباط مستقیم با سلامتی دارد اما این مشکل به تنهایی بروز پیدا نمی‌کند بلکه به دنبال بعضی از بیماری‌ها به وجود می‌آید.

  1. مصرف دارو: مصرف بعضی دارو‌ها مانند دارو‌های فشارخون، دارو‌های دستگاه گوارش، دارو‌های روانی و سرطان و… باعث خشکی دهان می‌شود.
  2. افزایش سن: این مسأله یک عامل طبیعی است زیرا با افزایش سن ترشح بزاق دهان کاهش پیدا می‌کند. علت خشکی گلو و دهان در خواب در افراد مسن نیز به همین دلیل رایج است که با افزایش سن به وجود می‌آید.
  3. بیماری‌های تنفسی و سینوزیت: فردی که دچار بیماری‌های سینوسی و مشکلات تنفسی باشد ممکن است دچار این عارضه شود. درواقع درمان خشکی دهان و گلو برای این افراد بسیار اهمیت دارد.
  4. دیابت: افردی که بیماری دیابت دارند به علت بالا بودن قند خون دچار خشکی دهان می‌شوند، پس می‌توانیم علت تشنگی زیاد و خشکی دهان را دیابت نیز بنامیم.
  5. بیماری خود ایمنی: در بیماری خود ایمنی سیستم دفاعی بدن به غدد بزاقی حمله می‌کند و باعث خشکی دهان می‌شود.
  6. کم آبی بدن: نوشیدن مقدار ناکافی آب در شبانه روز می‌تواند یکی از علت های خشکی دهان و گلو باشد.
  7. اعصاب آسیب دیده: غدد بزاقی در بدن دارای اعصاب هستندکه این غدد در ناحیه سر و گردن قرار دارند، اگر فردی دچار آسیب در این نواحی شود خشکی دهان اتفاق می‌افتد.
  8. استفاده از دخانیات
  9. قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم
  10. التهاب لثه و پوسیدگی‌های عمیق دندانی
درمان خشکی دهان اهمیت زیادی دارد. زیرا اگر درمان صورت نگیرد این مشکلات به مرور زمان بیشتر شده و باعث به وجود آمدن بیماری‌های سخت‌تری می‌شوند.

علت خشکی دهان بعد از غذا خوردن

علت زروستومیا بعد از غذا خوردن در واقع به غذایی که می‌خورید ارتباط دارد. بر فرض مثال اگر غذایی که می‌خورید که شور، خشک و یا چرب باشد، آب دهان را بیشتر به خود جذب می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل مصرف غذا‌هایی مانند گوشت، نان به ویژه نان تست، خوراکی‌های خیلی شور، فست فود و غیره را کاهش دهید.

مشکلات دیگری که در پی خشکی دهان به وجود می‌آید:

  • احساس درد و سوزش در دهان و گلو
  • خشک شدن و پوسته پوسته شدن لب‌ها
  • بوی بد دهان
  • برفک دهان و ایجاد عفونت‌هایی از این قبیل
  • بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌ها
  • ایجاد مشکل در بلع و تکلم

آیا زروستومیا قابل درمان است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت بله خشکی دهان را می‌توان درمان کرد. ولی با توجه به اینکه زروستومیا دلایل متفاوتی دارد، نحوه درمان آن هم متفاوت خواهد بود. برای درمان این مشکل ابتدا باید از علت آن مطلع شد و پس از آن می‌توان به درمان آن پرداخت. در ادامه چند روش برای درمان زروستومیا را خواهیم گفت.

درمان خشکی دهانبرای درمان خشکی دهان چه باید کرد | راه درمان زروستومیا چیست؟

  • نوشیدن آب در طی روز به مقدار جرعه‌های کوچک باعث مرطوب ماندن دهان می‌شود.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات اجتناب کنید.
  • دهان خود را چندین بار در طول روز بشویید.
  • از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده نکنید.
  • اگر در دهان و گلوی خود زخم ندارید خوردن و یا نوشیدن خوراکی‌های با ترشی و شیرینی ملایم باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود. اما توجه داشته باشید از غذا‌های شور و یا تند استفاده نکنید.
  • جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات سفت و بدون شکر زیاد باعث ترشح بیشتر بزاق می‌شود.
  • آبدار کردن غذا‌ها با سس و… به درمان زروستومیا کمک می‌کند.

متن پایانی

در این مقاله به بررسی خشکی دهان و راه درمان آن پرداختیم و روش های مختلفی را برای درمان آن توصیه کردیم. اما باید گفت ممکن است این روش‌ها برای هر شخصی پاسخگو نباشد پس پیشنهاد می‌کنم برای درمان این مشکل حتما به پزشک مراجعه نمایید.

در صورت نیاز برای تعیین وقت و مشاوره با ما در تماس باشید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *