اختلال مکیدن انگشت و درمان آن

اختلال مکیدن انگشت

اختلال مکیدن انگشت چیست؟ گذاشتن انگشت در دهان نشانه چیست؟ آیا مکیدن انگشت جنین در شکم عادی است؟ خوردن انگشت شست در خواب چرا اتفاق می‌فتد؟ مکیدن انگشت شست جنین نشانه چیست؟

عادت به مکیدن انگشت یا thumb sucking امری غیر عادی نیست و بیشتر نوزادان از بدو تولد و گاه در دوران جنینی این کار را انجام می‌دهند. علاوه بر این گاهی بعضی از کودکان نو پا و خردسال نیز عادت به مکیدن انگشت خود دارند ولی قبل از رسیدن به سن مدرسه اغلب آن را ترک می‌کنند.

اما برای عده‌ای این امر تبدیل به عادت شده به همین دلیل باعث نگرانی والدین می‌شود. ما در این مقاله به طور کامل درباره اختلال مکیدن انگشت به شما تو ضیحاتی خواهیم داد، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مکیدن انگشت نوزاد نشانه چیست

  • از بین بردن استرس و بدست آوردن آرامش
  • آماده شدن برای خواب
  • دور شدن از والدین
  • قرار گرفتن در محیط جدید
  • خستگی زیاد کودک
  • نشانه گرسنگی و آماده شدن برای غذا
  • نیاز به امنیت

اختلال مکیدن انگشت نه تنها در کودکان بلکه در بزرگ سالان نیز دیده شده که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

نکات طلایی برای ترک عادت دست خوردن نوزاد

  • بهترین و مؤثر‌ترین راه جلوگیری از اختلال مکیدن انگشت یا خوردن دست نوزاد و کودک خردسال خود استفاده از روش‌های تشویقی به جای مجازات است. مثلاً یک نمودار پیشرفت برای تهیه کنید و هر روزی کودکتان این کار را انجام نمی‌دهد با استفاده از آن کودکتان را تشویق کنید.
  • برای اینکه کودک بفهمد که قصدتان مجازات کردن او نیست و می‌خواهید به او کمک کنید یک چسب زخم یا جوراب را بر روی دست کودک قرار دهید تا به او یادوری کند باید ازین کار دوری کند.
  • از کودک خود قول بگیرید و به او بگویید اگر به حرف خود پایبند باشد برایش جایزه مورد علاقه‌اش را تهیه می‌کنید.
  • به صورت مدام به کودک خود این موضوع را یاداوری نکنید زیرا ممکن است باعث جبهه گرفتن او شود.
  • زمانی که کودک اقدام به مکیدن انگشت خود کرد سعی کنید حواس او را پرت کنید مثلاً می‌توانید از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش استفاده کنید یا او را به تماشای کارتون دعوت کنید.

دلایل مکیدن انگشت در بزرگسالان

اختلال مکیدن انگشت در بعضی از بزرگ سالان نیز دیده می‌شود. این اختلال معمولاً به علت آسیب‌های روانی جا مانده از زمان کودکی و یا برای ر‌هایی از استرس و اضطراب و یا رفع خستگی صورت می‌گیرد.اختلال مکیدن انگشت

عوارض مکیدن انگشت نوزاد

اختلال مکیدن انگشت شست نوزاد امری لذت بخش برای او است ولی عوارض زیادی نیز دارد.

برای کودکانی که چند دندان شیری دارند مکیدن انگشت عوارض زیادی ندارد. اما به محض در آمدن دندان‌های دائمی اختلال مکیدن انگشت ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. یکی از اصلی‌ترین این مشکل‌ها نا مرتب شدن، کج شدن، جلو آمدن و یا عقب رفتن دندان‌ها است به طوری که وقتی دهان بسته است دندان‌های جلو با هم تماس ندارند. این تغییرات می‌توند روی زیبایی ظاهری نیز تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از اختلالات مکیدن انگشت به وجود آوردن مشکلات پوستی است. پوست وقتی در معرض رطوبت دهان قرار می‌گیرد ممکن است ترک بخورد و یا خونریزی کند که این کار باعث می‌شود انگشت کودک پیننه ببندد و یا در معرض عفونت قرار بگیرد. همچنین مکیدن انگشت ممکن است میکروب‌های زیادی را ورد بدن کودک کند و موجب عفونت دندان‌ها لثه او شود.

متن پایانی

همانطور که گفتیم عدم ترک این عادت در کودکان باعث می‌شود مشکلات جدی برای دهان و دندان و همچنین زیبایی دندان‌های او به وجود بیاورد. کلینیک سبز می‌تواند در جهت بهبودی کامل کودک در درمان این مشکل به شما و کودکتان کمک کند.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *