شناخت بیماری های شایع دهان | درمان توسط متخصص بیماری های دهان

لکوپلاکیا روی زبان

بیماری های دهانی یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری های عفونتی هستند. افزایش سن در افراد و همزمان بی توجهی آنها به سلامت دهان و دندان ها باعث به وجود آمدن برخی از اختلالات و بیماری های دهانی میشود. برخی از بیماری های مخاط دهان در سالمندان ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. به توجهی به رعایت بهداشت دهان و سلامت دندان ها، تغییر عادات رژیم غذایی و یا وجود اختلال در کارکرد یک یا چند عضو از اندام های داخلی بدن باعث به وجود آمدن آسیب های دهانی میشود. در ادامه انواع بیماری های دهان را نام میبریم. در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک در مخاط دهان میتوانید با مراجعه به دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی معاینه شوید تا هرچه زودتر درمان مربوطه برای شما انجام شود. در ادامه به برخی از بیماری های شایع دهان میپردازیم، در صورت مشاهده هرگونه از این بیماری ها در دهان به متخصص بیماری و زخم های دهانی دکتر علی لطفی در کلینیک دندانپزشکی سبز مراجعه کنید.

تبخال و درمان تبخال توسط بهترین متخصص زخم های دهان

تبخال از مجموعه بیماری های دهانی است. تبخال یکی از شایع ترین بیماری هایی است که ممکن است اکثر افراد به آن مبتلا شوند. این ویروس بوسیله سرما خوردگی یا تب به وجود نمی آید اما سرما خوردگی یا تب میتواند آن را تحریک کند. تبخال مسری است و از طریق ظروف مشترک یا تماس نزدیک با افرادی که دارای این ویروس هستند منتقل میشود. درمان تبخال با کِرِم یا پماد های مخصوص امکان پذیر است اما در صورت ابتلای مکرر و طولانی مدت باید توسط متخصص ضایعات دهان معاینه شوید.

برفک دهان چیست؟

بیماری برفک دهان یا کاندیدیازیس دهانی به شکل لکه های کوچک سفید در دهان، سفید شدن سطح زبان، سفید شدن پاپیلای سطح زبان و سفید شدن زبان و تلخی مخاط دهان به وجود می آید. بیماری برفک دهان نوعی بیماری قارچی مخاطی است که عواملی مانند : ضعف سیستم ایمنی بدن، بیماری و مصرف برخی از داروها و یا آنتی بیوتیک ها باعث به وجود آمدن این بیماری میشوند. در صورت کندن و دستکاری لایه های برفک سفید روی زبان و داخل دهان ممکن است دچار خونریزی و درد و سوزش شوند. رشد بیش از حد قارچ ها در دهان، بصورت برفک و لک های سفید داخل دهان مشاهده میشود. برای درمان برفک دهان باید توسط متخصص بیماری های دهان و زخم های دهان معاینه شده. بیماری برفک دهان با مصرف داروهای مخصوص کنترل و درمان میشود.

پرزهای تیره روی زبان | زبان مودار

به وجود آمدن پرزهای سیاه روی زبان زمانی اتفاق می افتد که باکتری روی سطح زبان رشد میکنند.  زبون مودار بدون احساس درد است و علت به وجود آمدن پرزهای سیاه روی زبان بهداشت ضعیف دهان، مصرف سیگار و عدم تمیز کردن سطح زبان است. در برخی مواقع در اثر مصرف بلند مدت قرص های آنتی بیوتیک دارنیز ممکن است زبان دارای برجستگی هایی به شکل پرزهای تیره شود. برای از بین بردن پرزهای سیاه روی زبان کشیدن مسواک روی زبان معمولا کافی است اما در شرایطی دیگر باید داروهای خاصی مورد استفاده قرار گیرد که این داروها باید توسط متخصص بیماری های دهان تجویز شود.

آفت دهان

یکی دیگر از بیماری های دهان، به وجود آمدن آفت در قسمت های مختلف زبان، لب و داخل قسمت های مختلف دهان است. آفت به شکل تاول های کوچک و دردناک به وجود می آید که ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. استرس، کمبود ویتامین، عفونت و یا اختلالات هورمونی ازدلایل به وجود آمدن آفت دهان هستند. زبان و اطراف گونه ها محل شایع بروز آفت هستند. مدت زمان وجود آفت در دهان بین یک تا دو هفته است و بعد ازآن معمولا از بین میروند، برخی آفت ها نیز لازم است توسط پماد و داروهای مخصوصی از بین بروند، برای درمان آفت دهان باید به دکتر زخم های دهان مراجعه کنید.

لوکوپلاکیا داخل دهان | لک های سفید داخل دهان

بیماری لکوپلاکیا به شکل لکه های سفید داخل دهان و سفید شدن روی زبان است. لوکوپلاکیا در قسمت مخاطی دهان به وجود می‌آید و آن را درگیر میکند. در صورت مشاهده طولانی مدت و تغییرات ظاهری لکوپلاکیا باید به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره بیماری لکوپلاکیا کلیک کنید.

 زبان جغرافیایی چیست؟

زبان جغرافیایی نوعی تغییر شکل ظاهری روی سطح زبان است. نمای ظاهری آن به صورت برجستگی های کوچک روی زبان و در برخی شرایط تغییرات ظاهری شبیه سفید رنگ در سطح زبان و یا سفید شدن سطح زبان و کناره های زبان به شکل نقشه جغرافیایی یا جزیره های تکه تکه است. زبان جغرافیایی باعث تغییر شکل روی سطح زبان میشود و اختلال نگران کننده ای نسیت. با مراجعه به متخصص انواع بیماری های دهان میتوانید اطلاعات بیشتری درباره زبان جغرافیایی به دست آورید.

بیماری لثه چگونه است؟

اگر لثه به صورت متورم و قرمز رنگ باشد نشان دهنده وجود عفونت لثه و بیماری لثه است. بیماری لثه باعث لق شدن دندان ها میشود. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده اصولی از مسواک و نخ دندان باعث جلوگیری از بیماری لثه میشود. با مراجعه به دندانپزشک و متخصص بیماری های دهان میتوانید بیماری لثه را درمان کنید. وجود یک بیماری یا اختلال در دهان میتواند یک علت جدی برای وجود نقص در کارکرد یکی از اندام های بدن باشد. با مراجعه به متخصص بیماری های دهان و متخصص زخم های دهان دکتر علی لطفی هرچه زودتربیماری های دهان را درمان کنید تا از مشکلات بزرگ تر و پر هزینه تر جلوگیری کنید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *