بریج دندان چیست؟

بریج دندان چیست

بریج دندان یا پل دندان نوعی دندان مصنوعی است که به سادگی در جای خالی دندان از دست رفته قرار می‌گیرد. بریج دندان نوعی درمان است که می‌تواند مشکلات ظاهری دندان مانند نازیبایی طرح لبخند، اختلال در تکلم، بهم ریختگی دندان، کج شدن دندان‌ها و… را برطرف کند. در شرایطی که فرد یکی از دندان‌هایش را از دست داده باشد برای درمان این راهکار علاوه بر ایمپلنت، می‌توان از روش بریج دندان که به رنگ دندان‌های طبیعی نیز هست استفاده می‌شود. در ادامه به طور کلی توضیح خواهیم داد که منظور از بریج دندان چیست و روش بریج دندان چگونه است… با ما همراه باشید.

بریج دندان چیست
بریج دندان درمانی است که به کمک آن می‌توان جای خالی دندان از دست رفته را توسط یک دندان مصنوعی پر کرد.

منظور از بریج دندان چیست؟

زمانی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهد این جای خالی در دهان کاملاً مشخص است. بریج دندان درمانی است که به کمک آن می‌توان جای خالی دندان از دست رفته را توسط یک دندان مصنوعی پر کرد. طریقه بریج دندان به این صورت است که یک دندان مصنوعی یا پونتیک توسط دندان‌های کناری نگه داشته می‌شود.

چرا باید از بریج دندان استفاده کنیم؟

دلیل استفاده از بریج دندان چیست؟

جای خالی دندان از دست رفته باعث حرکت دندان‌ها به سمت فضای خالی می‌شود. این اتفاق باعث روی هم قرار گرفتن دندان‌ها می‌شود و این فشار وارد شده باعث ایجاد مشکل در دندان و فک‌ها شده و باعث احساس درد در فرد می‌شود. به دنبال این مشکلات عدم رعایت بهداشت دندان‌های روهم قرار گرفته و تمیز کردن فضای بین آن‌ها کار دشواری است. این اتفاق باعث به وجود آمدن پوسیدگی در دندان شده و به لثه دندان و آسیب وارد می‌کند و بیماری لثه و عفونت لثه را ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر تحلیل استخوان در هنگام نبودن دندان باعث افتادگی لب و گونه‌ها شده و باعث پیرتر شدن چهره می‌شود.

بریج دندان چیست
طریقه بریج دندان به این صورت است که یک دندان مصنوعی یا پونتیک توسط دندان های کناری نگه داشته می‌شود.

Bridge برای چه افرادی مناسب است؟

مواد استفاده شده از بریج دندان مستحکم است و در صورتی که آسیب‌های محکمی به آن وارد نشود، طول عمر بالایی دارد. شرایط استفاده از بریج دندان سالم بودن دندان‌های کناری آن است و دندان‌هایی که قرار است بریج بر پایه آن‌ها نصب شود باید سالم باشند.
شرایط زیر مانع نصب بریج می‌شوند:

  • شکستگی دندان‌های کناری
  • پوسیدگی دندان کناری
  • ساییش دندان کناری
  • عدم وجود عفونت در دندان‌های اطراف

ایمپلنت بهتر است یا بریج دندان؟

اما تفاوت ایمپلنت و بریج دندان چیست؟

در ایمپلنت پایه داخل فک گذاشته می‌شود و روکش جداگانه بدون درگیری دندان‌های اطراف روی پایه قرار می‌گیرد. در این روش کاشت دندان دائمی پروتز دندان به استخوان فک و لثه آسیبی نمی‌رساند و کاملاً طبیعی است.
در بریج دندان رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در این روش ۳ تاج دندان درگیر است به همین دلیل استفاده از مسواک و نخ دندان کمی سخت است.
فرق ایمپلنت با بریج ثابت دندان در مدت عمر آن است. بریج‌ها معمولاً موقتی هستند و ۵ تا ۱۵ سال قابل تعویض هستند ولی ایمپلنت طول عمر بالاتری دارد و ثابت و دائمی است.

معایب بریج دندان

معایب بریج دندان چیست؟

  • بریج دندان به عنوان یک دندان مصنوعی که بر پایه دندان کناری است و به دندان اطراف خود متصل می‌شود باعث تراش دندان کناری و تراش مینای دندان اطراف می‌شود.
  •  به محض ورود آسیب ممکن است بشکند و چون این دندان مصنوعی بدون پایه در استخوان فک قرار می‌گرد احتمال شکستگی در آن بسیار است.
  • بریج نمی‌تواند مانع تحلیل استخوان فک در شرایط نبود دندان شود. زیرا هنگامی که هیچگونه نیرویی در هنگام جوییدن غذا به استخوان وارد نشود و ورود این نیرو در ناحیه استخوان فک متوقف شود، استخوان فک نیز تحلیل می‌رود. بریج دندان نمی‌تواند این نیرو را به استخوان وارد کند، درنتیجه تحلیل استخوان فک اتفاق می‌افتد.

هزینه Bridge دندان

قیمت بریج دندان بسته به جنس بریج، تعداد واحد بریج مورد نیاز، هزینه لابراتوار سازنده و دستمزد دندانپزشک متقاوت است و نمی‌توان هزینه دقیقی را در نظر گرفت.

بریج دندان چیست
در بریج دندان رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورت نیاز برای مشاوره و تعیین وقت با ما در تماس باشید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *