پروتز ثابت دندان

پروتزثابت دندان

اگر دندان‌ها را نگهبان‌های ورودی دهان به حساب بیاوریم و هر دندان یک سرباز محسوب شود، در صورت از دست دادن یکی از این سرباز‌ها به سرعت باید از واحدی دیگر یک نیروی جایگزین به ارتش دهان اضافه شود. این تک سرباز همان دندان تک واحدی یا پروتز است که در جای خالی سرباز قبلی قرار می‌گیرد. ما در این مقاله به مفهوم پروتز دندان، انواع پروتز های دندان اشاره می‌کنیم و در ادامه مطلب درباره پروتز ثابت دندان اطلاعات جامع و کاملی به شما خواهیم داد.

پروتز دندانی چیست؟

قبل از بررسی پروتز ثابت دندان، بهتر است با مفهوم پروتز آشنا شویم. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از پروتزدندان داشته باشیم می‌توانیم آن‌را اینطور توصیف کنیم :

به طور کلی به مواد و ابزار دندانپزشکی که به وسیله آن بتوان دندان از دست رفته را جایگزین کرد پروتز می‌گویند. از مهم‌ترین وظیفه آن می‌توان به همین موضوع یعنی جایگزین شدن دندان‌های از دست رفته و پوشاندن نقص دندان اشاره کرد.

انواع پروتز‌های دندانی

پروتز ثابت دندان

پروتز‌ ثابت دندان شامل تاج یا روکش و پل یا بریج دندان می‌باشد. این پروتز‌ها توسط چسب مخصوص یا پیچ در جای خود چسبیده و ثابت می‌شوند و به این دلیل همانطور که از نامش پیداست به آن‌ها پروتز ثابت دندان می‌گویند. این نوع پروتز نه تنها باعث حل مشکلاتی مانند بهبود بخشیدن به جویدن و تکلم می‌شود بلکه زیبایی دندان‌هایتان را دوباره به شما بازمی‌گرداند.

پروتز‌های متحرک

گاهی اوقات تعداد دندان‌های از دست رفته بیمار زیاد است و یا می‌توان گفت بیمار همه دندان‌های خود را از دست داده است در این موقع از پروتز یا بهتر است بگویم از دست دندان‌هایی استفاده می‌شود که به راحتی فرد می‌تواند آن‌را داخل دهان خود بگذارد و خارج کند.

۶ نکته مهم درباره پروتز‌ ثابت دندان

  • جنس مواد سازنده پروتز ثابت دندان بسیارمقاوم بوده و یک درمان دائمی برای دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آید.
  • پروتز‌های ثابت دندان برعکس پروتز‌های متحرک از نظر روانی بیمار را تحت شعاع قرار نمی‌دهد و حتی به مرور زمان باعث می‌شود فرد احساس راحتی زیادی داشته باشد. به طوری که آن‌را همانند دندان طبیعی خود بداند.
  • مراقبت‌های بعد از انجام پروتز ثابت دندان به طرز چشمگیری حائز اهمیت است و فرد باید بالافاصله بعد از انجام این درمان به تمام توصیه‌های پزشک با دقت عمل کند.
  • نحوه ساخت پروتز دندان‌ به گونه‌ای است که پروتز نسبت به سایر دندان‌ها ظاهر و اندازه طبیعی و متناسبی دارد.
  • روکش‌های ثابت دندانی را نیز خود به سه نوع روکش سرامیکی، زیرکونیا و pfm می‌توان تقسیم کرد. هر کدام ازآن‌ها با توجه به شرایط و موقعیت دندان وصلاح دید پزشک برای بیمار به کار می‌رود.
  • روکش‌های سرامیکی ظاهری بسیار طبیعی و در عین حال استحکام بالایی دارند.پروتز ثابت دندان

حرف آخر

اگر شما هم جزء افرادی هستید که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید می‌توانید با پروتز ثابت دندان این مشکل را حل کنید. کلینیک سبز مجهز‌ترین کلینیک تخصصی دندانپزشکی در شرق تهران همراه با پزشکان مجرب در این حوزه این امکان را برای شما فراهم می‌کند. انتخاب با شماست. ما خواهان بهترین‌ها برای شما هستیم.

در صورت نیاز، برای تعیین وقت و مشاوره با ما در تماس باشید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *