رادیوگرافی تک دندان

رادیوگرافی تک دندان

احتملا برای اکثر شما پیش آمده است که وقتی برای چکاب یا درمان به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید پزشک به شما می‌گوید که باید از دندانتان عکس رادیوگرافی تهیه کنید. حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیایدکه رادیو گرافی دندان چیست؟ یا چرا باید عکس رادیولوژی بگیریم؟ و … ما در این مقاله به همه چیزدرباره رادیوگرافی تک دندان می‌پردازیم و به سوالات شما در این مورد پاسخ خواهیم داد. همچنین در ادامه مطلب بهترین مرکز عکس برداری دندان را برای انجام کلیه خدمات دندانپزشکی به شما معرفی خواهیم کرد.

رادیوگرافی تک دندان چیست؟

رادیوگرافی دندان همان عکسی است که با اشعه ایکس از دندان شما گرفته شده و یک تصویر واضح از موقعیت دندان ها از جمله: تاج، ریشه ، استخوان ها و بافت نرم اطراف آن را نشان می‌دهد.

رادیوگرافی های دندان انواع مختلفی دارند که هر کدام جهت بررسی یک مشکل خاص توسط پزشک تجویز می‌شوند. مثلا رادیوگرافی کل دندان ها که آن‌را با نام opg میشناسیم، برای تشخیص آناتومی و معاینه قسمت های پنهان همه دندان ها گرفته می‌شود در حالی که در رادیوگرافی تک دندان از یک ناحیه خاص در دهان عکس برداری می‌شود و وضعیت آن ناحیه مورد بررسی پزشک قرار می‌گیرد.

چرا باید تصویر برداری تک دندان را انجام دهیم؟

هدف از گرفتن این عکس ها مشاهده قسمت هایی از دندان است که پزشک با چشم غیر مسلح قادر به مشاهده آن مشکل نیست و جهت تشخیص صحیح مشکلات دهان و دندان از عکس رادیولوژی استفاده می‌کند.

از عکس پری اپیکال در چه موردی استفاده می‌شود و مزایای رادیوگرافی تک دندان چیست؟

از مزایای تصویر برداری تک دندان:

  • تصاویری با دقت بیشتری نمایش داده می‌شوند
  • ذخیره تصویر و اشتراک گذاری سریع آن با پزشک بدون نیاز به چاپ
  • تشخیص بهتر در حین و پایان درمان
  • مقدار اشعه کمتری به بیمار وارد می‌شود.رادیوگرافی تک دندان

نحوه انجام رادیوگرافی پری اپیکال به چه صورت است؟

عکس برداری پری اپیکال به این صورت انجام می‌شود که اپراتور سنسور را در داخل دهان در موقعیت مورد نظر به گونه ای هیچ حرکتی نداشته باشد قرار داده، سپس پرتابل رادیوگرافی را در بیرون دهان با تکنیک های خاصی رو به روی سنسور نگه داشته و عکس رادیوگرافی تک دندان را تهیه می‌کند.

از رادیو گرافی تک دندان چه زمانی استفاده می‌شود؟

این نوع رادیوگرافی را فقط می‌توان برای معاینه و تشخیص مشکلات نواحی خاص انتخاب شده دندان انجام داد. عکس رادیوگرافی تک دندان ممکن است در سه مرحله از بیمار گرفته شود. به این صورت که یک عکس به نام عکس تشخیص قبل از شروع درمان برای تشخیص نوع بیماری گرفته می‌شود و سپس در طول انجام درمان امکان دارد پزشک درخواست عکس حین درمان بدهد و در مرحله آخر عکس فاینال درمان گرفته می‌شود. نیاز به گرفتن این عکس ها توسط پزشک تشخیص داده می‌شود و در هر بیماری لزوم انجام یا تعداد آن بسته به صلاحدید پزشک متفاوت است. مثلا در مواردی که پزشک درمان ایمپلنت را انجام می‌دهد برای بررسی دقیق تر نیاز به عکس های بیشتری در حین انجام درمان دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره رادیوگرافی تک دندان توضیح دادیم. کلینیک دندان پزشکی سبز در شرق تهران با دستگاه های پیشرفته و مدرن این امکان را برای مراجعین گرامی فراهم کرده و بیماران می‌توانند در این مجموعه عکس رادیوگرافی تک دندان و یا opg خود را با هزینه مناسب تهیه کنند. جهت تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *