کیست فکی چیست | شناسایی و درمان کیست های فکی

کیست های فکی

کیست های فکی توده هایی به شکل مایع هستند که در هر نقطه از فک ممکن است وجود داشته باشند. کیست های درون فک معمولا از نظر ظاهری کوچک و گاها با درد یا بدون درد همراه هستند. کشف دیر هنگام و عدم توجه به آنها ممکن است دارای پیامدهای خطرناکی از جمله تحلیل استخوان فک و از دست رفتن دندان ها شوند. کیست های دهانی در زیر مجموعه انواع ضایعات دهان قرار دارند که باعث عفونت و آسیب به لثه میشوند. تومور زیر فک، کیست فک پایین و علائم کیست در فک همه به گونه ای هستند که در قسمت بافت نرم دهان تشکیل میشوند که به آنها کیست دندانی (ادونتوجنیک) گفته میشود. رشد کیست های فک، خوش خیم و غیر سرطانی است اما ممکن است حرکت آنها به صورت تهاجمی باشند و به استخوان فک و دندان ها آسیب وارد کنند.

تشخیص تومور فک یا شناخت کیست های فکی به چه صورت است؟ | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

  • کیست های دهانی و کیست های فک رشد آرامی دارند و بدون هیچ علائمی اندازه آنها افزایش میابد.
  • کیست های فک و ضایعات دهانی با معاینه ها و بررسی های دندانپزشکی کشف میشوند.
  • ظاهر کیست های فک ممکن است به شکل تاول یا ضایعات دهانی از علائم سرطان دهان و فک در قسمت مخاطی قابل تشخیص باشد.
  • کیست های دهانی گاها با تورم، قرمزی و درد همراه هستند.
  • کیست های بزرگ درون فکی و کیست های بزرگ فک پایین ممکن است باعث جا به جایی دندان ها شده و به شکل توده ای برجسته در فک نمایان شود.
  • کیست های کوچک درون فکی ممکن است تغییرات چشمگیری در ظاهر لثه و فک ایجاد نکنند.

درمان کیست های فکی به چه صورت است؟ | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

بعد از انجام آزمایشات و بررسی ها توسط متخصص بیماری های دهان فک و صورت و دکتر ضایعات دهانی، روش های درمان تومورهای فکی بسته به شرایط بیمار و نوع کیست موجود متفاوت است. بعد از بررسی عکس های رادیولوژی و اسکن هایی که اندازه کیست را مشخص میکنند، نحوه درمان مشخص میشود. اگر اندازه کیست کوچک باشد لثه جراحی شده و کیست از محل خارج میشود. در نهایت لثه بخیه زده شده و زخم طی سه هفته ترمیم خواهد شد. کیست برای نمونه برداری و انجام آزمایشات به آزمایشگاه فرستاده میشود. اما در مواردی که اندازه کیست بزرگ است و خارج کردن آن در یک جلسه به اتمام نمیرسد، متخصص ضایعات دهان با خارج کردن قسمتی از جدار کیست را خارج میکند. در مرحله بعد حفره حاوی کیست را شستشو داده و با قرار دادن فضانگهدار مانع بسته شدن حفره میشود. طی این فرآیند کیست درون فکی به مرور کوچکتر شده تا به طور کامل از محل موجود پاکسازی شود. در مواردی که کیست درون فک به دندان ها صدمه وارد کند باید دندان های آسیب دیده نیز از محل مورد نظر کشیده شوند.

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    1 دیدگاه برای “کیست فکی چیست | شناسایی و درمان کیست های فکی

    1. ava گفته:

      سلام وقت بخیر، خانوم 27 ساله هستم ک در 10 سالگی دندون 6 فک پایینم عفونت کرد، و دندونم شکست مجبور به کشیدن دندون شدم، بعد از اون عفونت پایین فک راستم بزرگتر از چپ شده و انگار غبغب یک طرفه دارم، با لمسش، احساس میکنم ی توده خیلی سفتی وجود داره، چندین بار ک دندون پزشکی مراجعه میکردم میگفتن علتش همون کشیدن دندونه و قرص چرک خشک کن میدادن ک افاقه نکرد، باید جراحی بشه؟! جراحی به چه صورته؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *