اهمیت نگهداری و مراقبت از دندان های شیری

دندان شیری

دندان های شیری به دندان هایی گفته میشود که از ماه ششم شروع به رشد میکنند و تا ۳ سالگی ادامه دارند. این دندان ها در رشد و تغذیه کودک نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند بنابراین نگهداری و مراقبت از آنها به اندازه دندان های دائمی اهمیت دارد. دندان های شیری در سن ۶ سالگی شروع به لق شدن و ریختن کرده و پس از آن دندان های دائمی شروع به رویش میکنند. از دوره ۶ ماهگی تا ۶ سالگی دندان های مخلوط در دهان کودک قرار دارند. یعنی هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی. عدم مراقبت از دندان های شیری کودک باعث بروز مشکلات فکی و دندانی در او خواهد شد.

اهمیت نگهداری از دندان های شیری| متخصص دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس

دندان های شیری در شکل گیری طول قوس فکی و دهانی نقش مهمی را ایفا میکنند. دندان های شیری مسیر و نحوه شکل گیری دندان های دائمی را مشخص میکنند. نحوه قرار گیری عضلات فک کودک به قرار گیری دندان های شیری و رشد آنها بستگی دارد. دندان های شیری در تکلم، غذا خوردن، لبخند، چهره و اعتماد به نفس کودک نقش مهمی دارند. باید توجه داشته باشید اگر دندان های شیری زودتر از موعد از دهان خارج شود ممکن است دندان های دائمی به حالت نامرتب، کج و در مواقعی نهفته رشد کنند.

نحوه مراقبت از دندان های شیری | دندانپزشک متخصص کودکان در شرق تهران

  • از شیر دادن شبانه به خصوص شیر خشک به کودک جلوگیری کنید زیرا شیر حاوی مواد قندی است و ممکن است به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان شود.
  • رعایت بهداشت دهان کودک و یادگیری درست استفاده از مسواک و خمیر دندان.
  • عدم استفاده از نوشابه های گازدار.
  • استفاده از مواد قندی مناسب برای کودک مانند: انجیر، توت خشک، کشمش و بعد از آن شست و شوی دهان.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

ترمیم و درمان دندان های شیری | دندان پزشکی اطفال در شرق تهران

همانطور که گفتیم دندان های شیری در نحوه شکل گیری استخوانِ فک کودک نقش مهمی دارند و رعایت سلامت دندان های شیری میتواند باعث پیشگیری مشکلات جدی و پوسیدگی دندان ها شود. ترمیم دندان های شیری باعث جلوگیری از عفونت و گسترش آن در دهان کودک میشود. دندان های شیری باعث آسان جویدن غذا میشوند و در تغذیه و سلامت کودک نقش مهمی دارند. دندان های شیری پوسیده شده میتوانند در رشد دندان های دائمی تاثیر بسازایی بگذارند. عدم درمان دندان های شیری موجب آبسه و انتشار عفونت در دهان و دیگر دندان ها میشوند.

بهترین زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشک کودکان چه موقع است؟ | کلینیک دندانپزشکی کودکان در شرق تهران

اولین مراجعه کودک به دندانپزشک متخصص اطفال باید همزمان با رویش دندان های کودک باشد. از سن ۶ ماهگی تا ۱ سال دندانپزشک با معاینه لثه و دندان راهنمایی های لازم جهت نگهداری و جلوگیری از پوسیدگی را به والدین میکند. توجه داشته باشید که برای بررسی کلی وضعیت سلامت دندان ها به طور مرتب باید هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه کنید.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *