همه چیز درباره ارتودنسی نامرئی 

عکس ارتودنسی نامرئی

لبخند زیبا همراه با دندان‌های صاف و یکدست تجربه‌ای لذت بخش است که همه افراد خواهان آن هستند. اما در این میان بسیاری از افراد دارای دندان‌های بهم ریخته و نامرتب هستند که نیازمند انجام درمان ارتودنسی میباشند. دندان‌های بهم ریخته و یا فک ناهنجار(فک جلو، فک عقب و یا انحراف فک) علاوه بر ایجاد اختلال در زیبایی، باعث آسیب به دندان‌ها و سلامتی می‌شوند.

ارتودنسی دندان درمانیست مفصل که به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. اینکه کدام دسته از درمان‌های ارتودنسی برای شما قابل انجام است به میزان بهم ریختگی دندان‌ها و اختلال فکی شما بستگی دارد و این امرنیز توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی قابل تشخیص است. برخی از افراد دارای دندان‌های بهم ریخته شدید و یا ناهنجاری‌های فکی پیچیده هستند که این تنها با روش ارتودنسی ثابت قابل انجام است.

اما در مقابل میزان بهم ریختگی دندان در برخی دیگر کمتر است و با روش ارتودنسی نامرئی که نوعی ارتودنسی پنهان است قابل انجام خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی به دسته ارتودنسی نامرئی بپردازیم. اگر قصد مرتب کردن دندان‌ها با روش ارتودنسی نامرئی را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی که با نام‌های مختلف ارتودنسی شیشه‌ای، ارتودنسی الاینر و یا اینویزالاین شناخته می‌شود، روشی نوین از درمان‌های ارتودنسی است. در این تکنولوژی نوعی ارتودنسی با الاینر‌های شفاف استفاده می‌شوند که روی دندان‌ها قرار گرفته و صورت روند درمان آغاز می‌شود. ارتودنسی نامرئی بدون سیم با هدف راحتی فرد و پا برجا بودن اعتماد به نفس او انجام می‌شود. ارتودنسی بی‌رنگ درمان رایجی است که طرافداران آن تشکیل شده از جمعیت بزرگسالان، یعنی افرادی هستند که قصد حضور در اجتماع را دارند اما تمایل به استفاده از براکت‌های فلزی روی دندان‌های خود را ندارد. ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی بدون سیم روش و تجهیزات مخصوص به خود را دارد که بسته به نوع بهم ریختگی دندان‌ها، درمان مخصوص دندان‌های شما انجام می‌شود.

به این ترتیب افراد دیگر به علت قابل مشاهده نبودن ارتودنسی نامرئی فک از مرتب کردن دندان‌هایشان منصرف نخواهند شد.

به ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی مخفی هم گفته می‌شود. در ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف قالبی بی‌رنگ از دندان‌های شما و مخصوص دندانهایتان در لابراتورا ساخته می‌شود و باید به طور مرتب از آن استفاده کنید.

معرفی انواع ارتودنسی نامرئی   

ارتودنسی نامرئی الاینر شفاف به گونه ای است که شما به راحتی میتوانید هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن را از دهان خارج کرده که همین امر نیز موجب رعایت آسان و مرتب بهداشت دهان و دندانتان می‌شود. البته درمان ارتودنسی نامرئی دارای روش و تجهیزات مختلفی است، که عبارتند از :

  1. ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف یا ارتودنسی با الاینرهای شفاف
  2. ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان یا ارتودنسی ثابت نامرئی
  3. ارتودنسی مخفی یا ارتودنسی پنهان

ارتودنسی با براکت همرنگ دندان

ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان یا ارتودنسی ثابت نامرئی

براکت های سرامیکی : عملکرد این روش از ارتودنسی بی رنگ یا ارتودنسی نامرئی با براکت های همرنگ دندان، همانند ارتودنسی ثابت است با این تفاوت که براکت ها سرامیکی هستند ولی در رده درمان ارتودنسی نامرئی فک ها قرار میگیرند. براکت های همرنگ دندان در این روش حساس تر هستند و ممکن است با عدم رعایت و مراقبت شما بشکنند.براکت های سرامیکی اولین نوع از ارتودنسی نامرئی می‌باشد که از کامپوزیت ساخته شده‌اند و شفاف هستند. جنس آن‌ها ضعیف‌تر و شکننده‌تر از بریس های فلزی است. اندازه براکت‌ سرامیکی از براکت‌های فلزی بزرگتر است و نحوه اتصال آنها روی سیم‌هایی با جنس پلاستیکی است. این سیم‌ها هرماه قابل تعویض هستند. بریس‌ها تا انتهای طول درمان به دندان متصل هستند ولی به اندازه نوع فلزی محکم نیستند و نیاز به مدت زمان بیشتری برای ماندگاری روی دندان نسبت به نوع فلزی دارند.

این نوع بریس‌ها گران قیمت‌تر و نیازمند مراقبت بیشتری می‌باشند.

عکس ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف یا ارتودنسی با الاینرهای شفاف 

الاینرهای شفاف، یکی دیگر از انواع ارتودنسی نامرئی : در این نوع ارتودنسی شفاف، در ابتدا از دندان های شما قالبی شفاف و بیرنگ تهیه میشود که عملکرد آن همانند آتل برای حرکت دندان هاست. مرتب شدن دندان ها با ارتودنسی نامرئی الاینر شفاف یا به نوعی ارتودنسی شیشه ای، ملزم استفاده منظم که همراه با حرکت تدریجی است میباشد. با استفاده از این نوع ارتودنسی نامرئی بدون سیم شما به راحتی میتوانید آن را هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن از دهان خارج و مجددا داخل دهان قرار دهید.در این نوع درمان که یکی از انواع ارتودنسی نامرئی می‌باشد، قالب ها با دندان‌ها انطباق پیدا می‌کنند و دارای کمترین نوع درد هستند. در این نوع ارتودنسی هیچ نوع شکستن یا ضرب دیدگی وجود نخواهند داشت.

عکس ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی شفاف

ارتودنسی مخفی یا ارتودنسی پنهان

بریس های درونی : این نوع ارتودنسی نامرئی به علت اینکه براکت ها پشت دندان ها چسبیده میشوند، به آن ارتودنسی پنهان یا ارتودنسی مخفی میگویند زیرا هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن قابل مشاهده نیستند. این نوع روش داری سیم و براکت از پشت دندان است و به آن ارتودنسی ثابت نامرئی میگویند.

آخرین نوع ازارتودنسی نامرئی، بریس‌های درونی هستند که از دید پنهان هستند، برای ساخت این بریس ها از تصاویر داخل دندان استفاده می‌کنند. براکت‌ها در این نوع روش به قسمت‌های درونی دندان می‌چسبند و قابل حرکت و جابه جایی نیستند.

این روش در درمان ارتودنسی روش جدیدی است که قیمت آن نسبت به دیگر روش‌ها بالا است. در این نوع درمان ممکن است صحبت کردن، رعایت بهداشت دندان‌ها و برداشتن پلاک کمی چالش برانگیز باشد.

ارتودنسی نامرئی قبل و بعد

ارتودنسی نامرئی قبل و بعد

مدت زمان مورد نیاز برای ارتودنسی نامرئی

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی بسته به نوع بریس‌های مورد استفاده و شرایط مصرف آنها، بین 12 تا 18 ماه و گاهی طولانی‌تر است. بریس‌های فلزی نسبت به نوع سرامیکی آن کارکرد بهتری دارند زیرا جنس آنها سخت‌ تر است. در بریس‌ های سرامیکی مدت زمان درمان طولانی‌ تر است و باید مدت بیشتری روی دندان بمانند زیرا استحکام کمتری دارند.

بریس‌ های درونی نیز مدت زمان بیشتری را برای درمان احتیاج دارند. الاینرهای شفاف بین 9 تا 15 ماه زمان برای درمان احتیاج دارند و گاها ممکن است بین 12 تا 24 ماه نیز متغیر باشد. این مدت زمان، بستگی به میزان نامرتبی دندان‌ها دارد.

اگر قصد مرتب کردن دندان ها با روش ارتودنسی نامرئی را دارید میتواند جهت مراجعه به متخصص ارتودنسی در شرق تهران و در کلینیک ارتودنسی نامرئی،  بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران با بخش پذیرش تماس حاصل فرمایید.

هزینه ارتودنسی نامرئی چگونه است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

  • شدت بهم ریختگی دندان ها
  • سن وشرایط فرد
  • مدت زمان مورد نیاز برای درمان با ارتودنسی نامرئی
  • روش مورد نیاز از مجموعه روش های ارتودنسی نامرئی
  • انجام درمان توسط پزشک متخصص ارتودنسی و چکاب های ماهانه جهت بررسی میزان حرکت دندان ها

تمامی این مواد در هزینه نهایی ارتودنسی نامرئی موثر است و معمولا به صورت بازه محدود قیمت ارتودنسی نامرئی به شما اعلام میشود. شما میتوانید در کلینیک دندانپزشکی سبز درمان ارتودنسی نامرئی را به صورت ارتودنسی اقساطی در شرق تهران، توسط متخصص ارتودنسی نامرئی انجام دهید و شاهد نتیجه رضایت بخش از درمان خود باشید.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *