درمان تخصصی دندان نهفته کودکان

دندان نهفته کودکان

وجود دندان و سلامت دندان‌های شیری یکی از مهم ترین مسائلی است از همان کودکی باید مورد معاینه و بررسی توسط دندانپزشک متخصص کودکان قرار گیرد. بهترین حالت رشد دندان‌ها در صورتی است که تمامی آن ها در یک راستا و سالم باشند. ممکن است یک یا چند دندان به صورت نهفته در داخل استخوان فک قرار بگیرند که وجود آن‌ها باعث اختلال در رشد دیگر دندان‌ها و بروز آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فکی در کودکان می‌شوند. دندانپزشک از طریق عکس opg می‌تواند تشخیص دهد که آیا دندان نهفته در فک وجود دارد یا خیر. در این مواقع ممکن است برای والدین این سؤال پیش بیاید که آیا دندان نهفته را باید نگهداری کرد یا خیر و یا آیا وجود دندان نهفته خطرناک است؟ در ادامه با پاسخ این سؤال با ما همراه باشید…

 دندان نهفته چه دندانی است؟

دندان‌های شیری هم زمان با رشد کودک در دهان می‌رویند و این چرخه تا زمان جایگزین شدن دندان‌های دائمی به جای دندان های شیری ادامه می‌یابد و مشکلی نخواهد داشت. مشکل زمانی رخ می‌دهد که دندان دائمی، در زمانی که باید به جای دندان شیری بروید از استخوان فک خارج نمی‌شود و در فک باقی می‌ماند که در این حالت دندان نهفته کودکان پیش می‌آید.

در شرایطی دیگر ممکن است فقط تاج دندان از لثه بیرون آید و ادامه رویش متوقف شده باشد که این علائم نیز جز نهفته شدن دندان است. دندان نهفته در فک دارای عوارض و مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان‌های مجاور، آسیب به آن‌ها و اختلال در روند رشد دیگر دندان‌ها خواهد داشت.

دندان‌های نهفته به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند که به شکل‌های زیر هستند:

• دندان نهفته در لثه: در این موقعیت تاج دندان از لثه بیرون‌زده است.
• دندان نهفته در استخوان فک: زمانی که دندان در استخوان فک باقی بماند.

<yoastmark class=

علت دندان نهفته کودکان چیست؟

• قرارگرفتن دندان در وضعیت نامناسبی در فک که در این موقعیت نیز رشد غیر معمولی دارد.
• چسبندگی دندان در استخوان فک
کروادینگ (بهم ریختگی دندان‌ها) و نبودن فضای کافی بین دندان‌ها
• رشد غیر طبیعی ریشه دندان ریشه
• باقی ماندن طولانی مدت دندان شیری در دهان
• شکاف کام
• از دست رفتن یا کشیدن زود هنگام دندان شیری و به دنبال آن عدم استفاده از فضانگهدار میان دندان‌ها که در این صورت فضای لازم برای رشد دندان دائمی وجود نخواهد داشت.

درمان دندان نهفته کودکان چگونه است؟

در ابتدا باید وضعیت دندان‌ها با توجه به عکس رادیولوژی از دندان یا همان عکس opg توسط دندانپزشک متخصص کودکان بررسی شود. دندانپزشک متخصص اطفال با توجه به نحوه قرار‌گیری دندان راه‌های درمانی متفاوتی را در جهت درمان دندان نهفته به کار می‌گیرد. جراحی دندان نهفته و خارج کردن دندان یکی از راه‌های درمانی است.
ممکن است دندانپزشک برای هدایت دندان به قوس فکی، درمان ارتودنسی را توسط متخصص ارتودنسی پیشنهاد دهد. در تشخیص زودهنگام دندان نهفته کودکان ممکن است دندان شیری کشیده شود. تمامی این مراحل و درمان‌ها با تأیید و تحت نظر دندانپزشک متخصص کودکان انجام می‌شود.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *