ترومای دندان کودکان چیست؟

ترومای دندان در کودکان

ضربه به دندان یا شکستن دندان بر اثر هر نوع آسیبی ممکن است برای هر کودکی اتفاق بیوفتد. اکثرا کودکان در سن یک یا دوسالگی که شروع به راه رفتن می‌کنند ممکن است زمین بخورند و یا در سنین هشت تا ۱۰ سالگی نیز به علت فعالیت‌های بدنی یا بعضی از بازی ها دچار اتفاق‌هایی شوند که منجر به زمین خوردن و ضربه به دهان و آسیب به دندان‌ها شود. به ضربه‌های ناگهانی که به دندان‌ها وارد می‌شود و موجب آسیب یا شکستن دندان و در نهایت از بین رفتن دندان می‌شود تروما می‌گویند. ترومای دندان کودکان بیشتر برای دندان‌های شیری اتفاق می‌افتد. اکثر مواقع هنگامی که کودکان در مدارس مشغول بازی های پر تحرک هستند، زمین می‌خورند و به دندان هایشان آسیب وارد می‌شود. در ادامه اقدامات لازم را در جهت شکستگی و ضربه به دندان کودک را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

به ضربه‌های ناگهانی که به دندان‌ها وارد می‌شود و موجب آسیب یا شکستن دندان و در نهایت از بین رفتن دندان می‌شود تروما می‌گویند.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

اقدامات لازم هنگام ترومای دندان کودکان

وارد شدن تروما به دندان ممکن است در هر سنی اتفاق بیوفتد، اما کودکان بیشتر در معرض آسیب و شکستگی دندان بر اثر ضربات اتفاقی هستند. دندان‌های شیری به علت این که استحکام زیادی ندارد ممکن است بیشتر در معرض این اتفاق باشند. اگر حادثه ترومای دندان کودکان برای کودک شما هم اتفاق افتاد بهتر است در اولین فرصت نزد دندانپزشک متخصص کودکان بروید تا با نگاه به آناتومی دندان توسط عکس رادیوگرافی از دندان یا عکس opg از دندان، آسیب وارده را بررسی کند، حتی اگر دندان بر اثر ضربه دچار شکستگی نشود ممکن است تروما باعث به خطر افتادن سلامت دندان شود، زیرا بعد از گذشت مدت زمانی، ترومای دندان در کودکان باعث فشار در عصب و عروق دندان می‌شود.پس بهتر است هنگام وارد شدن هر نوع تروما به دندان، ویزیت با دندانپزشک متخصص کودکان جز اقدامات اولیه و اورژانسی در جهت درمان دندان باشد. بهتر اقدامات زیر هنگام ضربه به دندان تا زمان مراجعه به دندانپزشک انجام شوند:

• استفاده از کمپرس سرد برای تسکین درد در ناحیه لثه و دهان
• استفاده از گاز استریل روی محل آسیب دیده برای کنترل از خونریزی لثه
• عدم لمس دندان یا ریشه دندان کنده شده و عدم دستکاری دندان

پیشگیری از ترومای دندان کودکان

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از ایجاد هرگونه آسیب و ضربه به دندان اطمینان از محل بازی و فعالیت کودک می‌باشد. هنگامی که کودک دچار ترومای دندان بر اثر هر گونه فعالیتی مثل دوچرخه سواری، بازی‌های پرخطر، تصادف یا… شد مهمترین اقدام مراجعه سریع به بهترین دندانپزشک کودکان است.

سخن پایانی

درمان‌های مختلفی هنگام مواجه شدن با این نوع اختلالات وجود دارد که بر اساس تشخیص دندانپزشک کودکان مناسب‌ترین و بهترین درمان‌ها انجام می‌شود.

برخی از والدین بر اساس تفکر اشتباه موقتی بودن دندان شیری، به اهمیت نگهداری از دندان های شیری توجه نمی‌کنند و درمان دندان شیری را پشت گوش می اندازند، این مسأله باعث می‌شود اثرات منفی در رویش دندان‌های دائمی ایجاد شود. همچنین خارج کردن زودهنگام دندان شیری از دهان باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سلامت جسم، روان و تغذیه کودک می‌شود.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *