ترمیم تخصصی دندان شکسته در کودکان

ترمیم دندان شکسته در کودکان

یکی از شایع ترین مواردی که امروزه با آن رو به رو می‌شویم شکستن دندان در کودکان است ، دندان کودکان می‌تواند در اثر ضربات مختلف به طور مثال در هنگام بازی یا زمین خوردن یا گاز زدن جسم سفت شکسته شود، خصوصا دندان هایی که قبلا پر شده یا دارای پوسیدگی هستند بیشتر در خطر شکستگی قرار دارند. در این مقاله به بررسی ترمیم دندان شکسته در کودکان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

انواع دندان شکستگی در کودکان

◦ شکستگی کلاس ۱: این نوع شکستگی در لابه مینای خارجی اتفاق می‌افتد، ترمیم در تراشه های کوچک راحت‌تر می‌باشد اما در تراشه های بزرگ امکان نیاز به کامپوزیت وجود دارد.

◦ شکستگی کلاس۲: این نوع شکستگی دندان در لایه عاج اتفاق می‌افتد، در این مورد نیز از کامپوزیت استفاده می‌کنند. این شکستگی بیشتر معمول می‌باشد.

◦ شکستگی کلاس ۳: آسیب و شکستگی پالپ دندان در این مورد اتفاق می‌افتد، اگر تاج دندان آسیب جدی دیده باشد امکان نیاز به کانال ریشه در کودکان برای ترمیم تاج دندان وجود دارد.

◦ شکستگی کلاس ۴: در این مورد شکستگی در ریشه دندان اتفاق می‌افتد که از موارد دیگر نادرتر و البته جدی تر می‌باشد و امکان برداشتن دندان وجود دارد.

عوامل مختلف شکستن دندان در کودکان

  • پوسیده شدن دندان ها همانطور که در بالاتر اشاره شد می‌تواند باعث از بین رفتن و تحلیل بافت دندان شود.
  • اگر دندان در مجاورت شدید گرما و سرما باشد می‌تواند باعث تحلیل مینای دندان شود.
  • ضربه شدید به دندان کودک و دندان قروچه
  • پر کردن های پی در پی

اقداماتی که باید پس از شکستگی دندان کودکتان انجام دهید

  1. ابتدا دهان کودک خود را بشویید
  2. تکه ی دندان را نگه دارید، البته به خاطر داشته باشید که باید آن را داخل بزاق یا شیر و یا سرم فیزیولوژی قرار دهید. زیرا دندان اگر خشک شود شکننده می‌شود و قابل استفاده نیست، سپس قطعه‌ی شکسته را به دندان پزشک متخصص نشان دهید ، تا در صورت ممکن بتواند آن را متصل کند.
  3. در صورت خونریزی یک قطعه گاز استریل به کودک دهید تا آن‌را گاز بگیرد و خون ریزی متوقف شود.
  4. به دندان پزشک کودکان مراجعه کنید.

ترمیم دندان شکسته در کودکانترمیم دندان شکسته در کودکان به چه صورت انجام داده می‌شود؟

در طی این عمل  ابتدا باید لایه ای از سطح دندان برداشته شود که توانایی عمل ونیر وجود داشته باشد. ونیر نباید دارای ضخامت بیشتر از یک میلی‌متر جز در قسمت هایی که شکستگی رخ داده باشد. ونیر سرامیکی در این عمل با ماده ای مخصوص به دندان ها متصل می‌شود تا دندان به شکل قبلی خود بازگردد.

روش دیگر برای ترمیم دندان استفاده از روکش دندان می‌باشد. این روکش دندان در مواقعی از سرامیک ساخته می‌شود که دندان های طبیعی تری می‌سازد.

سخن پایانی ترمیم دندان شکسته در کودکان

کلینیک تخصصی دندانپزشکی سبز یکی از مجهزترین کلینیک های شرق تهران است. شما می‌توانید کلیه درمان‌های تخصصی دندانپزشکی کودکان خود را توسط بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان به صورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر ، مشاوره و ویزیت با ما تماس حاصل نمایید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *