جرم گیری دندان چگونه انجام می‌شود؟

جرم روی دندان
در این مقاله قصد داریم به نکات مهمی درباره ی جرم گیری دندان بپردازیم. جرم دندان لایه ای است که از تجمع پلاک های میکروبی بر روی دندان تشکیل می‌شود. اگر پلاک دندان به طور کامل پاکسازی نشود باعث تشکیل لایه های رسوبی روی سطح دندانی و خط مرزی میان لثه می‌شوند. جرم روی دندان باعث ایجاد بوی بد دهان و به خطر افتادن سلامت دندان و لثه می‌شود. مصرف مواد غذایی و رنگی از جمله چای و قهوه باعث ایجاد جرم روی دندان ها می‌شود و از بین بردن آن نیازمند یک روش کاملا سالم و پزشکی است تا لایه هی انباشته شده جرم را از سطح دندان از بین ببرد.

آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

وجود جرم در دهان زنگ خطری جدی برای ایجاد عفونت در بافت لثه و آسیب جدی به دندان ها است. این درمان باعث از بین رفتن تمامی رسوبات داخل دهان می‌شود. باور غلطی که در میان عموم رواج دارد این نکته است که این درمان باعث نازک شدن مینای دندان و از بین رفتن آن می شود. اما باید این نکته را بدانید که وجود جرم در دهان خطرناک است نه عمل جرم گیری. اگر از عوارض وجود جرم بر روی دندان آگاه باشید متوجه خواهید شد که جرم دندان به مرور زمان باعث از بین رفتن بافت لثه، تحلیل لثه و در نهایت لق شدن و افتادن دندان خواهد شد.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

انجام این درمان هیچگونه درد و اذیتی را برای فرد نخواهد داشت. پزشک با استفاده از دستگاه مخصوص که درجه آن با توجه به میزان وجود جرم روی دندان تنظیم می‌شود با حرکات چرخشی و ضربه‌ای به آرامی جرم‌های روی دندان را از بین می‌برد، بنابراین این درمان هیچ دردی ندارد. برخی افراد بر این تصور هستند که این درمان باعث لق شدن دندان‌هایشان شده اما اشتباه است، زیرا دندان از قبل به علت وجود جرم زیاد، لق شده و جای خالی لق شدن دندان را جرم گرفته، بعد از انجام این درمان جرم از بین رفته و این لق شدن احساس می‌شود. اگر احساس می‌کنید که جرم زیادی روی دندان‌های شما ایجاد شده بلافاصله قبل از ضخیم شدن لایه‌های جرم روی دندان اقدام به جرم گیری کنید و به خاطر داشته باشید که این درمان هیچ دردی ندارد.

جرمگیری دندان

چرا دندان ها بعد از جرم گیری حساس می‌شوند؟

بعد از این درمان، ممکن است دندان‌ها دچار حساسیت شوند و نسبت به گرما یا سرما واکنش نشان دهند. اما نگران نباشید این یک امر طبیعی است و بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت. حساس شدن دندان بعد ازاین درمان امری طبیعی است.

آیا جرم گیری دندان را خراب می‌کند؟

همانطور که گفتیم جرم‌ها در اطراف دندان باعث تحلیل لثه و شده و جایگزین لثه از بین رفته می‌شوند. این اتفاق به مرور زمان انجام می‌شود و فرد متوجه تحلیل لثه بر اثر جرم نمی‌شود. زمانی که بیمار اقدام به جرم گیری می‌کند و جرم‌ها از بین ‌می‌روند، تحلیل لثه در معرض دید فرد است و او این تصور را پیدا می‌کند که این درمان باعث از بین رفتن لثه و تحلیل لثه او شده است. خونریزی هنگام این درمان به علت حساس شدن لثه‌ها بر اثر وجود جرم در دندان است، بنابراین تصور اینکه آیا این درمان دندان را خراب می‌کند، اشتباه است.

آیا جرم گیری دندان را سفید می‌کند؟

در طول زمان و استفاده طولانی مدت از غذا‌های رنگ دار و تیره و یا نوشیدن قهوه، چای و استعمال سیگار ممکن است دندان‌ها تیره یا زرد شوند. ماندگاری طولانی مدت پلاک‌ها در گذر زمان باعث ضخیم شدن و رنگ گرفتن دندان شده که با انجام این درمان لکه‌ها از روی دندان حذف می‌شود و با بروساژ دندان سطح دندان‌ها تمیز می‌شود. اگر لکه‌های ایجاد شده روی دندان با این درمان از بین رفتند ممکن است دندان شما رنگ واقعی خود را نمایان کند اما تصور اینکه جرم گیری باعث سفید شدن دندان‌های شما شده اشتباه است زیرا درمان بلیچینگ است که می‌تواند باعث سفید شدن دندان‌ها شود.

مزایای جرم گیری دندان

جرم گیری دندان و بروساژ باعث از بین رفتن التهاب و ورم لثه می‌شود. حذف جرم از روی دندان باعث کاهش پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود.

همچنین این درمان دارای مزایای زیر می باشد:
  • جلوگیری از انتشار عفونت در دیگر قسمت های بدن.
  • از بین رفتن لکه های طراف دندان .
  • و در صورت وجود بیماری لثه ای بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله مزایای جرم گیری دندان را نیز مطالعه کنید.

هزینه جرم گیری دندان چقدر است؟

قیمت این درمان با توجه به میزان جرم روی دندان محاسبه می‌شود، هرچه مقدار جرم نفوذ کرده زیر لثه بیشتر بوده زحمت بیشتری برای از بین بردن جرم و پاکسازی عمیق لثه‌ای نیاز است. بعد از انجام درمان و برؤساژ دندان هزینه مورد نظر با توجه به میزان جرم روی دندان محاسبه خواهد شد.

هرچند وقت به جرم گیری نیاز داریم؟

با رعایت درست و اصولی بهداشت دهان و دندان و استفاده درست از مسواک و نخ دندان ممکن است در طولانی مدت به جرم گیری دندان نیاز نداشته باشید، اما افرادی که به طور مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده نمی‌کنند نیاز به این درمان به طور دوره ای (هر شش ماه یکبار و یا حداقل سالی یکبار) خواهند داشت. در صورت بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان فرد دچار عفونت دندان و مشکلات پرهزینه تر خواهد شد.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر :

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    2 دیدگاه برای “جرم گیری دندان چگونه انجام می‌شود؟

      • بهاره یعقوبی گفته:

        سلام وقت بخیر
        جرمگیری با بروساژ متفاوت هست، جرمگیری عملی هست که در اون جرم های اطراف دندان و زیر لثه که به مرور سفت و سخت شدند از بین میروند و بروساژ برای از بین بردن رنگدانه های باقی مانده و از بین بردن لکه های سطح دندان ها انجام میشود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *