عصب کشی دندان چیست و مراحل آن به چه صورت است؟

اندودانتیکس یا عصب کشی دندان
وقتی دندان دچار آسیبی گسترده ناشی از عوامل مختلف می‌شود، در شرایطی ممکن است آسیب ها با ترمیم های سطحی قابل درمان نباشند، در این صورت درمانی تهاجمی تر به نام درمان ریشه root canal therapy یا به اصطلاح عامه عصب کشی دندان انجام می‌شود تا بتوان از خراب شدن بیشتر دندان و یا کشیدن آن جلوگیری کرد. طی این درمان متخصص درمان ریشه دندان بافت پالپی دندان که حاوی عروق و اعصاب می‌باشد و در قسمت داخل کانال های دندان قرار گرفته است را کاملا تخلیه می‌کند . پس از پاکسازی و ضد عفونی با موادی به نام گوتاپرکا دندان را پر می‌کند. در ادامه مراحل درمان ریشه دندان (عصب کشی دندان) را شرح خواهیم داد.

چه دلایلی موجب آسیب به پالپ (عصب) دندان می‌شوند؟

  • پوسیدگی گسترده دندان
  • پرکردگی های قدیمی وسیع دندان
  • ترک و شکستگی دندان
  • سایش دندان

دلیل حساسیت دندان چیست؟

پوسیدگی دندان با ایجاد التهاب در پالپ دندان باعث احساس درد هنگام مصرف مواد غذایی مانند شیرینی و ترشیجات و یا حساسیت به سرما می‌شود که با انجام ترمیم سطحی این علائم برطرف می‌گردد. اما در مراحل عصب کشی دندان (درمان ریشه دندان) زمانی که پوسیدگی گسترده تر باشد و التهاب پالپ فراتر رفته باشد، حساسیت شدید به سرما و حتی گرما (مانند احساس درد هنگام خوردن چای و یا حتی آب ولرم) و به دنبال آن دندان درد شبانه را خواهیم داشت که در این مواقع بیمار مجبور به خوردن داروهای مسکن می‌شود. هرچند ممکن است برخی از افراد هیچ دردی را تجربه نکنند و به طور اتفاقی هنگام چکاپ مشخص شود که دندان نیاز به درمان ریشه دندان دارد و یا ناگهان با شکستگی دندان مواجه شوند. اگر فرد دیر هنگام برای چکاپ دندان های خود اقدام کند، التهاب پالپ دندان به عفونت تبدیل می‌شود.

مراحل عصب کشی دندان چگونه است؟

در مراحل عصب کشی دندان (درمان ریشه دندان) پس از بررسی عکس رادیوگرافی از دندان و ارزیابی قابل نگهداری و قابل درمان بودن دندان، درمان آغاز میگردد.

  • بی حس کردن دندان با تزریق بی حسی موضوعی.
  • برداشت پوسیدگی و ایجاد حفره به منظور دسترسی به کانال و عصب دندان.
  • تعیین طول ریشه با کمک عکس رادیوگرافی و دستگاه اپکس فایندر.
  • پاکسازی محوطه داخلی کانال با روتاری یا فایل های دستی و شست و شوی داخلی کانال حین درمان.
  • خشک کردن فضای کانال و اطمینال از طول ریشه برای پرکردن کانال ریشه با کمک ماده ای به اسم گوتاپرکا.
  • پانسمان دندان و ارجاع برای ترمیم یا روکش.

عصب کشی دندان (اندودانتیکس) یا همان درمان ریشه دندان با کمک فایل های روتاری و اپکس فایندر با افزایش سرعت و کیفیت کار و همچنین کاهش درد بعد از عصب کشی دندان همراه است که در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سبز با تجهیزات پیشرفته برای بیماران انجام داده می‌شود.

مطالب بیشتر :

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *