روکش دندان شیری

مراقبت از روکش دندان شیری

آیا روکش دندان شیری برای کودکان لازم است ؟ در این مقاله سعی میکنیم به طور کامل و ساده به روکش دندان اطفال و اس اس کرون اطفال پاسخ بدهیم.

دندان کودکان بعد از بررسی تصویر رادیولوژی دندان و بعد از درمان عصب کشی دندان شیری به دلیل کاهش استحکام باید روکش شوند. روکش دندان اطفال زمانی انجام میشود که دندان به علت پوسیدگی تخریب شده و نیازمند عصب کشی است. در بعضی از شرایط، دندان شیری عصب کشی شده را به علت اینکه ممکن است دچار ترک یا شکستگی شود نمیتوان پر کرد. در این شرایط دندانپزشک متخصص اطفال از روکش های از پیش ساخته شده فلزی که روکش مخصوص دندان شیری کودکان است و اصطلاحا S.S.CROWN (اس اس کرون اطفال) نامیده میشود، استفاده میشود.

کاربرد روکش دندان اطفال چیست؟

  • حفاظت از دندان آسیب دیده که به علت پوسیدگی ضعیف شده است.
  • ترمیم دندان آسیب دیده.
  • حفاظت از دندانی که در معرض پوسیدگی است.
  • پوشش دندانی که دارای پرکردگی وسیع است.
روکش دندان شیری
دندان کودکان بعد از درمان عصب کشی دندان شیری به دلیل کاهش استحکام باید روکش شوند.

روکش دندان اطفال چیست؟

روکش دندان اطفال ظاهری متفاوت با روکش دندان بزرگسالان دارد. روکش دندان اطفال نوعی روکش‌های فلزی و جنس استیل است که فقط مخصوص به دندان‌های خلفی و دندان‌های آسیای کودکان است. روکش دندان اطفال، اس اس کرون اطفال نیز نامیده می‌شود. اس اس کرون اطفال فقط برای دندان‌های آسیا و دندان‌های عقب هستند و برای دندان‌های جلو در کودکان روکشی وجود ندارد. برای ترمیم دندان‌های جلو دندانپزشک متخصص کودکان، بعد از عصب کشی دندان‌های شیری یا ترمیم پوسیدگی‌های دندان شیری از کامپوزیت استفاده می‌کند. اس اس کرون اطفال نسبت به ماده‌های ترمیم‌کننده و پرکننده مقاومت بالایی دارند. روکش دندان اطفال یا همان اس اس کرون اطفال زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قسمتی از دندان شیری به علت پوسیدگی از بین رفته باشد و وقتی دندانپزشک متخصص اطفال اقدام به برداشتن پوسیدگی می‌کند بافت بسیار کمی از دندان باقی می‌ماند. دراین موقعیت دندانپزشک بررسی می‌کند ک آیا بافت باقی مانده ساختمان دندان توانایی نگهداری روکش دندان اطفال یا اس اس کرون اطفال را دارد یا نه.

مراحل ترمیم و گذاشتن روکش دندان اطفال به چه صورت است؟

ابتدا دندانپزشک متخصص کودکان ناحیه مورد ترمیم را با ژل بی حس میکند و بعد از آن درون لثه را با تزریق بی حسی موضعی بی حس میکند. بعد از بی حس شدن ناحیه مورد نظر پوسیگی برداشته میشود و دندان به اندازه قرار گرفتن اس اس کرون اطفال یا همان روکش دندن اطفال تراشیده میشود. در مرحله آخر روکش روی تمام دندان گذاشته میشود و تمام دندان زیر روکش قرار داده میشود. به این صورت قرار دادن روکش دندان شیری کودک در یک جلسه انجام میشود. توصیه میشود تا زمانی که بی حسی کامل برطرف نشده از خوردن خوراکی توسط کودک جلوگیری کنید زیرا ممکن است کودک تصادفا لب یا گونه خود را گاز بگیرد و باعث ایجاد آسیبی دردناک به دهان خود شود.

مراحل روکش دندان شیری
بعد از بی حس شدن ناحیه مورد نظر پوسیگی برداشته میشود و دندان به اندازه قرارگرفتن روکش تراشیده میشود

نحوه مراقبت از روکش دندان اطفال چگونه است؟

  • بعد از قرار دادن اس اس کرون اطفال، کودک باید به طور مرتب دندان و اطراف لثه را مسواک بزند تا از التهاب لثه جلوگیری شود و روکش سالم بماند.
  • برای جلوگیری از تجمع باکتری دراطراف روکش، دندان باید نخ کشیده شود.
  • از خوردن شکلات های چسبنده جلوگیری شود تا چسب زیر روکش دچار تحلیل نشود.
  • به مدت 30 دقیقه بعد از قرار دادن روکش از خوردن پرهیز شود.
  • 24 ساعت بعد از قرار دادن روکش از خوراکی های چسبنده مانند آدامس، تافی، شکلات، گز و … خودداری شود.
  • قبل از اینکه بی حسی از بین رود، از داروهای تجویز شده پزشک استفاده کنید تا بعد از بی حسی احساس درد و ناراحتی ایجاد نشود.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

اهمیت روکش دندان اطفال برای دندان شیری کودک

در زمانی که دندان شیری دچار پوسیدگی میشود، حتما باید مورد درمان قرار گیرد و بعد از آن دندان توسط اس اس کرون اطفال بازسازی شود تا کارایی آن به طور کامل بازگردانده شود. برخی از والدین با تصوراینکه دندان کودکان نیاز به درمان ندارد و در صورت پوسیدگی لزومی ندارد آنها را روکش کرد دندان را به حال خود رها کرده و با این تصور غلط باعث به وجود آمدن عوارض جدی و جبران ناپذیری به دندان کودکان خود می‌شوند.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *