معرفی تخصص های دندانپزشکی

معرفی تخصص های دندانپزشکی

آیا میدانید به محض اینکه دچار دندان درد شدید، باید به کدام دندانپزشک مراجعه کنید؟ یا درمان بهم ریختگی و مرتب کردن دندان ها توسط کدام دندانپزشک انجام میشود؟ برای زیبایی دندان ها جهت کامپوزیت دندان یا لمینیت باید نزد کدام دندانپزشک بروید یا وقتی دندان شیری کودکان زودتر از زمان خود بیوفتد پیش کدام دندانپزشک مراجعه میکنید؟ آگاهی در مورد تخصص های دندانپزشکی به شما کمک می کند تا در مواقعی که نیاز به هریک از درمان های دندانپزشکی داشتید، به متخصص مربوطه رجوع کنید و هرچه سریعتر درمان را به سرانجام برسانید. در ادامه مطلب با معرفی تخصص های دندانپزشکی با ما همراه باشید.

تخصص های دندانپزشکی

متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان، فک و صورت (پاتولوژیست دهان و دندان) :

متخصص تشخیص بیماری های دهانی تمامی علائم، زخم ها و بافت های مشکوک دهانی را شناسایی میکند. هرگونه زخم مشکوک و ضایعات دهانی، تغییر رنگ در بافت و شکل بافت قسمت های مختلف دهان مورد آزمایش و معاینه قرار میگیرد. برخی از ضایعات نیز علائم مختلفی در سایر نقاط بدن دارند که به صورت اولیه در قسمت های مختلف دهان ظاهر میشوند که معاینه این نوع علائم در بدن نیز برعهده متخصص تشخیص بیماری های دهان است. تمامی بافت های مربوط به ناحیه دهان، فک و صورت که جهت نمونه برداری جراحی میشود توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار میگیرد تا ماهیت بیماری مشخص شود.

 متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) :

متخصص درمان ریشه به طور تخصصی فقط به درمان ریشه دندان میپردازد. درمان ریشه تخصصی دندان یا همان عصب کشی دندان کار پیچیده ای است که در شرایطی ممکن است درمان دچار مشکلاتی از قبیل پیچیدگی کانال دندان و یا بیماری خاص فرد باشد که درمان حتما باید توسط متخصص درمان ریشه انجام شود. درمان مجدد ریشه دندان (عصب کشی مجدد) پروسه ای است که به علت شکست درمان اولیه توسط متخصص درمان ریشه انجام میشود. اکثر درد های دندانی و یا دردهای پیچیده ناحیه فک و صورت که منشا دندانی دارند توسط اندودنتیست درمان میشوند.

متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست)

متخصص پریودنتیست به علت ایجاد بیماری و یا عفونت لثه و درمان مربوط به بافت لثه و بافت نگهدارنده دندان میپردازد. پیشرفت بیماری لثه در صورت عدم درمان موجب از دست رفتن دندان میشود. بیماری لثه با سلامت بدن در ارتباط است و در شرایطی ممکن است عفونت در بدن گسترش یابد به خصوص در افراد دیابتی و یا خانم های باردار. جراحی لثه و انجام درمان های مربوط به بافت لثه مثل ایمپلنت از تخصص های متخصص پریودنتیست است.

متخصص ارتودنسی:

متخصصین ارتودنسی یا ارتودنتیست ها درمان مرتب کردن دندان ها توسط سیم و براکت و سایر ابزارها را انجام میدهند. تخصص ارتودنتیست ها درمان ناهنجاری های فک دندان و صورت است. درمان های ارتودنسی در رشد فک و استخوان های صورت تاثیر دارند و به نوعی ارتودنتیست ها ارتوپد استخوان های ناحیه فک محسوب میشوند.

متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

ترمیم تاج دندان و درمان های زیبایی دندان و طرح لبخند از حیطه تخصص های متخصص زیبایی و ترمیمی دندان است. سفید کردن دندان ها، لمینیت دندان، کامپوزیت، روکش و ترمیم دندان با مواد همرنگ دندان بر عهده متخصص دندانپزشکی ترمیمی است.

متخصص جراحی دهان فک و صورت:

انواع جراحی های ناحیه دهان فک و صورت توسط متخصص جراح دهان فک و صورت انجام میشود. جراحی خارج کردن دندان عقل نهفته، جراحی زیبایی فک، بینی، چانه، صورت و یا جراحی های مربوط به خارج کردن کیست و تومور و همچنین کاشت ایمپلنت توسط جراح متخصص دهان فک و صورت انجام میشود.

متخصص دندانپزشکی اطفال

صحبت با کودکان و راضی کردن آنان برای نشستن روی یونیت دندانپزشکی کار سختی است که متخصصین دندانپزشکی اطفال قادر به انجام اینکار هستند. درمان مربوط به دندان های شیری که سلامت و نگهداری آن ها برای رویش دندان های دائمی مهم است توسط متخصص اطفال انجام میشود. انجام درمان های ارتودنسی برای کودکان نیز جز تخصص متخصصین کودکان است.

متخصص پروتز دندان

از فعالیت های مربوط به متخصص پروتز دندان، مربوط به هرنوع پروتز و دندان مصنوعی است. درمان روکش های دندانی، روکش های جایگزین برای فضای خالی دندان، دست دندان کامل متحرک و روکش های زیبایی دندان از تخصص های متخصص پروتز دندان است.

متخصص رادیولوژی فک و صورت

متخصص رادیولوژی فک و صورت که شامل تشخیص و تحلیل گزارشات رادیوگرافی و عکسبرداری از ناحیه دهان فک و صورت است بر عهده متخصص رادیولوژی فک و صورت است. رادیوگرافی از ناحیه دهان و فک و همچنین رادیوگرافی کوچک تک دندان و چند دندان ( بایت وینگ و پری آپیکال) و سی تی اسکن های ناحیه فک و صورت بر عهده متخصصین رادیولوژی فک و صورت است.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    2 دیدگاه برای “معرفی تخصص های دندانپزشکی

      • بهار یعقوبی گفته:

        دو نوع تخصص رادیولوژی داریم
        متخصص رادیولوژی دهان، فک و صورت که ابتدا مدرک دندانپزشکی عمومی گرفته و یکی متخصص رادیولوژی پزشکی
        مثل CT Scan و MRI و …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *