دوام دندان عصب کشی شده چقدر است؟

عمر دندان عصب کشی شده

درمان ریشه دندان درمانی است که توسط متخصص عصب کشی انجام می‌شود. این درمان زمانی انجام می‌شود که شخص دچار دندان درد شدید و فضای داخلی دندان و پالپ دندان که شامل عصب و رگ های خونی است، دچار التهاب و عفونت ناشی از پوسیدگی شده باشد. در فرآیند درمان ریشه، پالپ دندان که دچار عفونت شده تخلیه و ضدعفونی و پس از آن با مواد مخصوص پر می‌شود تا از ورود هرگونه میکروب و آلودگی به دندان جلوگیری شود. تمامی این مراحل توسط متخصص عصب کشی انجام می‌شود. در این میان مراقبت های بعد از عصب کشی دندان که به دوام دندان عصب کشی شده کمک می‌کند یکی از عوامل مهم در نگهداری از دندان تحت درمان ریشه است.

دوام و ماندگاری دندان عصب کشی شده

در زمانی که دندان عفونی و ملتهب می‌شود بافت آن دچار افت مقاومت شده و پس از درمان عصب کشی نیز ضعیف می‌شود. به همین دلیل دندانپزشکان با ترمیم مناسب یا قرار دادن روکش دائمی، از دندان برای مدت طولانی تر محافظت می‌کنند.

عمر یا دوام دندان عصب کشی شده به موقعیت و محل دندان نیز بستگی دارد، دندان های جلو به علت تک ریشه بودن، درمان و دسترسی ساده تری دارند و در عمل جویدن نیز فشار کمتری به آن‌ها وارد می‌شود. اما دندان‌های عقب که از آن‌ها برای جویدن استفاده می‌شود و فشار بیشتری را متحمل می‌شوند، تعداد ریشه بیشتری دارند و دسترسی و درمان آن ها پیچیده تر است. دندان‌های جلو پس از عصب کشی نیاز به روکش ندارند اما دندان های عقب جهت افزایش مقاومت باید روکش شوند.

چگونه از دندان عصب کشی شده مراقبت کنیم؟

رعایت نکات زیر می‌تواند در عمر و دوام دندان عصب کشی شده تاثیر مثبتی داشته باشد:
  • رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان
  • استفاده مداوم و اصولی از مسواک و نخ دندان
  • چکاپ دندان و مراجعه دوره ای و منظم به دندانپزشک
  • پرهیز از استفاده بیش از اندازه از خوراکی های سرد، داغ و شیرینی جات

عفونت دندان عصب کشی شده و درمان مجدد ریشه دندان

دندان عصب کشی شده ممکن است به علت عدم مراقبت و عدم رعایت بهداشت مجدد دچار عفونت و آسیب شود و به درمان ریشه مجدد نیاز پیدا کند. عفونت مجدد دندان عصب کشی شده به معنای از دست رفتن آن نیست و تلاش برای نجات دندان و به تعویق انداختن از دست رفتن آن توسط دندانپزشک امری ضروری است. به همین علت افرادی ممکن است با درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال به متخصص درمان ریشه مراجعه کنند.

مطالب بیشتر:

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *