درمان عفونت ریشه دندان

درمان عفونت ریشه دندان
درد شدید دندان که علت آن عفونت ریشه دندان است یکی از شایع ترین دردهای دندانی در میان افراد می‌باشد. عفونت ریشه دندان علائم مختلفی دارد که با درد آغاز می‌شود. یکی از این علائم آبسه دندان می‌باشد. آبسه دندان مجموعه ای از باکتری‌هایی است که داخل لثه بصورت عفونت تجمع می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که درمان نشدن آبسه دندان و عفونت ریشه دندان چه عوارضی دارد باید گفت عدم درمان آبسه دندان باعث می‌شود که عفونت به تمام نقاط بدن گسترش پیدا کند و باعث عوارض خطرناکی در بدن شود. عدم رعایت بهداشت دهان موجب می‌شود که پلاک روی دندان تجمع کند و به مرورعفونت را شکل بدهد. افراد به دنبال درمان عفونت ریشه دندان در خانه هستند اما باید بدانید چنین امری امکان پذیر نیست.  درمان عفونت ریشه دندان بر عهده متخصص عصب کشی دندان و با استفاده از تجهیزات و مواد مخصوص دندانپزشکی است.  در ادامه نحوه جراحی عفونت ریشه دندان را شرح خواهیم داد.

انواع عفونت ریشه دندان به چند صورت است؟

عفونت ریشه دندان به شکل یک آبسه متورم و چرکی ظاهر می‌شود. در این هنگام فرد احساس درد ضربان دار در دندان خود دارد. این نوع درد بصورت ناگهانی و با گذشت زمان شدت پیدا می‌کند و باعث به وجود آمدن درد در ناحیه گوش و گردن می‌شود. درد عفونت دندان هنگام جویدن و گاز گرفتن شدت می‌یابد. عفونت ریشه دندان می‌تواند مشکلات  زیر را به وجود آورد.

  • آبسه لثه : آبسه لثه که باعث درد لثه و عفونت است، روی لثه شکل می‌گیرد و به صورت متورم قابل مشاهده است.
  • آبسه پری اپیکال: یکی از دلایل عفونت ریشه دندان آبسه ای است که در انتهای ریشه دندان به وجود می آید و باکتری از طریق حفره وارد قسمت داخلی دندان و پالپ دندان می‌شود.
  • آبسه پریودنتال: این نوع تورم چرکی در کنار ریشه دندان و روی لثه آشکار می‌شود‌، در قسمت بافت لثه و استخوان انتقال پیدا می‌کند و باعث به وجود آمدن بیماری لثه می‌شود.

نحوه درمان عفونت ریشه دندان

جراحی ریشه دندان: درمان کانال ریشه دندان برای از بین بردن آبسه دندان در قسمت ریشه انجام می‌شود. متخصص عصب کشی با ایجاد حفره ای در دندان چرک  باکتری دندان را تخلیه کرده و بعد از ضدعفونی کردن دندان فضای آن را مواد مخصوص دندانپزشکی پر می‌کند.

جراحی عفونت ریشه دندان

اپیکو دندان: در این شرایط درمان عصب کشی برای دندان کافی نیست. دندانپزشک برای از بین بردن عفونت به روش اپیکو یا برداشتن انتهای ریشه، با جراحی و کنار زدن لثه ها، انتهای ریشه دندان را که شامل بافت آلوده و عفونی است از بین می‌برد.

درمان عفونت ریشه دندان

آنتی بیوتیک: در این مرحله متخصص عصب کشی در دوره درمانی استفاده از آنتی بیوتیک را جهت جلوگیری از انتشار عفونت و کاهش آن برای فرد تجویز می‌کند. عموم این مرحله را به اصطلاح استفاده از قرص چرک خشک کن برای عفونت دندان می‌دانند.

درمان عفونت ریشه دندان

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *