ترس کودکان از دندانپزشکی

ترس کودکان از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی یکی از شایع ترین مواردی است که در بیشتر افراد دیده می‌شود. کمتر کسی وجود دارد که بدون استرس پا به دندانپزشکی بگذارد، تا جایی این فوبیای دندانپزشکی موجب شده است که افراد حتی برای ترمیم دندان هم حاضر به روش دندانپزشکی با بیهوشی باشند.
در این میان ترس کودکان از دندانپزشکی بیشتر از بزرگسالان است. این ترس بستگی به اولین مراجعه کودک به دندانپزشکی و اولین تجربه او از برخورد با دندانپزشک متخصص اطفال و محیط دندانپزشکی دارد. در این میان توصیه می‌شود زمانی که هنوز کودک درد یا مشکل دندانی ندارد برای چکاپ دندان های شیری به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید تا زمینه آشنایی با محیط دندانپزشکی و ارتباط با دندانپزشک و همکاری در آینده نیز برای کودک فراهم شود. در ادامه راهکار غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی را برای شما شرح خواهیم داد.

چرا کودکان از دندانپزشکی می‌ترسند؟

زمانی که کودکان دچار دندان درد می‌شوند تجربه ناخوشایندی از معاینه و وسایل دندانپزشکی به دست می آورند، از شدت ترس فریاد می‌زنند و مانع همکاری با دندانپزشک جهت درمان می‌شوند. عوامل متفاوتی در ترس کودکان از دندانپزشکی تاثیر دارند. مانند ترس کودکان از آمپول، ترس کودکان از دکتر، تجربه تلخ و دردناک گذشته از درمان های دندانپزشکی، کم بودن سن کودک و اطلاعاتی که از والدین و یا دوستان منتقل شده موجب عدم همکاری کودک با دندانپزشک می‌شود. هنگامی که کودک با دندانپزشک ملاقات می‌کند باید از کلماتی همسان با سن کودک استفاده شود، مانند نیشگون گرفتن، قلقلک دادن دندان، آب خواب آور و … به جای استفاده از سوزن و صدای مته، تا ترس کودک از دندانپزشکی را به حداقل برساند.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی

عدم همکاری کودک با دندانپزشک باعث کاهش کیفیت درمان و خدمات می‌شود. در برخی از مراکز درمان دستیار و والدین با استفاده از مهار فیزیکی و نگه داشتن به اجبار کودک در حالت بی حرکت برای انجام درمان موجب تاثیر منفی در روان کودک می‌شوند. در جواب این سوال که “چگونه ترس از دندانپزشکی را از بین ببریم” باید گفت در برخی شرایط راه حل جایگزین در صورت عدم همکاری، دندانپزشکی تحت بیهوشی است که برای بسیاری از والدین قابل پذیرش نیست. توصیه می‌شود در زمان‌های معین، کودک به همراه والدین جهت چکاپ های دوره ای به دندانپزشک مراجه کنند تا با آشنایی با وسایل دندانپزشکی و پزشک، ترس او هنگام درمان قابل کنترل باشد.

مناسب ترین راه حل برای کنترل ترس کودکان از دندانپزشکی، مراجعات منظم به متخصص دندانپزشکی اطفال جهت چکاپ دندان‌ها بعد از رویش اولین دندان شیری باشد. دندانپزشک متخصص کودکان با ارائه اطلاعات لازم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان و آموزش نکات مراقبتی لازم، والدین را در جهت حفظ سلامت دندان ها راهنمایی خواهد کرد.

مطالب بیشتر

نکات حیاتی درباره عفونت لثه در کودکان

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *