دیر افتادن دندان شیری چه دلایلی دارد؟

دیر افتادن دندان شیری

افتادن دندان شیری کودکان معمولاً بین سن ۶ تا ۱۲ سال اتفاق می افتد، اما اگر دیرتر از زمان مناسب خود بیفتند ممکن است در بزرگسالی برای مرتب کردن بهم ریختگی دندان ها از درمان ارتودنسی استفاده شود. دیر افتادن دندان شیری می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

۱. تغذیه نامناسب و یا کمبود برخی از ویتامین‌ها.
۲. ممکن است استخوان فک به صورت کافی رشد نکرده و بزرگ نشده باشد. در این شرایط ممکن است رشد دندان دائمی با اختلال مواجه شود.
۳.انحراف و کج بودن مسیر رویش دندان دائمی باعث دیر افتادن دندان شیری می‌شود، عدم رویش دندان دائمی در مسیر مناسب خود باعث عدم تحلیل ریشه دندان شیری شده و در نتیجه دندان شیری در جای خود باقی می ماند.
۴. اختلال بهم ریختگی دندان‌ها باعث مسدود شدن مسیر رشد دندان‌های دائمی می‌شود.
۵. وجود برخی از بیماری ها می‌تواند علت تاخیر در افتادن دندان شیری باشد.
۶. در برخی شرایط ممکن است ریشه دندان شیری با استخوان فک در اطراف خود جوش بخورد که این اتصال باعث عدم رشد دندان های دائمی می‌شود.
۷. عوامل هورمونی
۸. عدم وجود دندان دائمی به علت شرایط مادرزادی.
۹. شرایطی که ریشه دندان شیری به طور کامل رشد نکرده در نتیجه ریشه دندان شیری تحلیل نمی‌رود و سبب دیر افتادن دندان شیری می‌شود.
۱۰. یکی دیگر از دلایل تأخیر در افتادن دندان شیری می‌تواند درشتی دندان‌ها و نبود فضای کافی بین آن‌ها باشد که باعث می‌شود دندان‌های شیری بین دندان‌های دائمی گیر کنند.

مشکلات ناشی از دیر افتادن دندان شیری

رویش دندان دائمی پشت دندان شیری یکی از مشکلات بزرگ در دیر افتادن دندان شیری است که این مشکل تحت عنوان دندان کوسه‌ای شناخته می‌شود. در این حالت در نتیجه فشار، دندان‌های شیری خواهند افتاد و دندان‌های طبیعی بدون هیچ مشکلی در محل طبیعی خود رشد خواهند کرد. ولی در غیر این صورت کشیدن دندان شیری باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان انجام شود تا از بروز ناهنجاری‌های ارتودنسی جلوگیری شود.

چه زمانی باید نگران دیر افتادن دندان شیری بود؟

۱. اگر دندان شیری تا هفت سالگی نیوفتاده باشد باید به پزشک مراجعه کرد.
۲. اگر دندان‌های دائمی کودک بصورت غیر طبیعی رشد کرده باشد.
۳. پس از بیرون آمدن دندان‌های آسیاب بزرگ در ۱۲ سالگی هنوز دندان‌های دائمی وجود داشته باشد که در نیامده، اما دندان شیری آن هنوز در جای خود باقی مانده باشد.
۴. وجود درد شدید در اطراف دندان شیری سالم که در زمان مناسب نیوفتاده است.

نکته مهم درباره دیر افتادن دندان شیری

افتادن دندان شیری در نوجوانی و تا ۱۲ سالگی باید اتفاق افتاده باشد، اگر دندان شیری تا سن ۱۲ سالگی نیوفتد به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. در برخی شرایط ممکن است دندان شیری را تا سن ۳۰ سالگی نکشید!

سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید .. حتما پاسخ خواهیم داد.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *