انواع ریزش مو و علائم آن

انواع ریزش مو

امروزه ریزش مو به یکی از دغدغه‌های بزرگ افراد تبدیل شده است. ریزش مو انواع و دلایل مختلفی دارد. از دلایل ریزش مو می‌توان به استرس، مشکلات هورمونی و … اشاره کرد.

ریزش مو اختلالی است که به نام آلوپسی نیز شناخته می‌شود. ریزش مو در اثر ایجاد توقف در چرخه رشد مو به وجود می‌آید. ریزش مو ممکن است در هر ناحیه از بدن اتفاق بیوفتد اما محل شایع این عارضه روی پوست سر است. برای پیدا کردن درمان مناسب ابتدا لازم است نوع ریزش مو خود را بشناسید. هر انسان به طور میانگین هر روز حدود 50 تا 100 هزار تار موی سر را از دست می دهد. هریک از تار موهای از دست رفت در چرخه رشد و تولید مو، جایگزین و بازسازی می‌شوند. اما در برخی شرایط تعادل میان ریزش و جایگزین شدن مو بهم می‌خورد و این چرخه دچار اختلال می‌شود. در این موقعیت ریزش مو به وجود می‌آید. در ادامه علت ریزش مو و انواع ریزش مو وهمچنین درمان ریزش مو را توضیح خواهیم داد …

علائم ریزش مو چیست؟

در بیشتر شرایط اختلال ریزش مو تدریجی اتفاق می افتد. ولی زمانی متوجه این اختلال خواهیم شد که تراکم موها به شکل قابل توجهی کم شود. برای جلوگیری از ریزش مو هر چه زودتر اقدام کنید. درمان موثر تر است، به عبارتی نکته حائز اهمیت در رسیدگی به سلامت مو و پوست سر، روش و زمان شروع درمان توسط متخصص پوست مو و زیبایی است.

علائم ریزش مو شامل موارد زیر هستند:

  • تجمع حجم زیادی از موهای ریخته شده در موگیر بعد از استحمام
  • ریختن و کنده شدن مو هنگام کشیدن و شانه کردن
  • جدا شدن حجم زیادی از موها هنگام بستن مو
  • ریختن مقدار زیادی از موها روی بالشت

مقاله پیشنهادی: درمان جوش سر سیاه

دلایل ریزش مو چیست

ریزش مو در حالت اول در زمانی اتفاق می افتد که چرخه ریزش مو و جایگزین شدن آن دچار اختلال شود و در حالت دوم زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول مو از بین رود.
دلیل ریزش مو ممکن است بر اثر موارد زیر باشد:

  • سابقه خانوادگی و عوامل ارثی
  • مصرف دارو و مکمل ها
  • پرتودرمانی و رادیوتراپی سر
  • استرس و فشار عصبی
  • بیماری و تغییرات هورمونی ناشی از کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • ریزش مو به علت زایمان
  • مصرف مواد شیمیایی خاص
  • افزایش سن
  • ابتلا به برخی از بیماری های خاص مانند لوپوس و دیابت

مقاله پیشنهادی: مزوتراپی ابرو

انواع ریزش مو کدامند؟

ریزش مو گاهی به شکل تدریجی و گاهی به شکل ناگهانی اتفاق می‌افتد. اختلال ریزش مو در برخی افراد موقت و در برخی دیگر دائمی است. ریزش موی سر ممکن است بر اثر عوامل ژنتیکی و یا به علت‌های مختلفی اتفاق بیوفتد که چرخه رشد و تولید مو را با اختلال مواجه کند. عواملی چون بیماری، مصرف برخی از داروها، تغییرات هورمونی در ریزش مو تاثیر گذار هستند. به ریزش شدید مو که بیش از حد باشد طاسی می‌گویند. ریزش موی سر انواع و علت‌های متفاوتی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • ریزش موی سر آندروژنیک

این نوع ریزش مو اختلالی است که اکثر خانم ها و آقایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آلوپسی آندروژنیک اختلال ارثی است که درمان و کنترل آن با دارو یا جراحی توسط متخصص پوست مو و زیبایی قابل انجام است.

  • انواع ریزش مو زنان

اختلال ریزش موی سر زنان در ابتدا به شکل نازک شدن تار مو هست. اختلال ریزش مو در زنان یک قسمت طبیعی در چرخه افزایش سن است که بعد از بلوغ ایجاد می‌شود. ریزش مو در زنان به شکل نازک شدن موها قابل مشاهده است و ممکن است به ندرت به طاسی ختم شود. درمان نازک شدن مو در این بخش از ریزش مو در زنان با مراقبت از مو و با راهنمایی و درمان توسط متخصص مو و پوست قابل کنترل است.

  • انواع ریزش مو مردانه

ریزش مو در مردان نیز بعد از بلوغ شروع شده و ممکن است تا سال ها به طول انجامد. ریزش شقیقه مو اختلالی است که در قسمت فوقانی شقیقه ها و فوقانی سر ایجاد میشود.

  • ریزش مو سکه ای

نوعی بیماری پوستی است که ریزش موهای سر به صورت لکه ای اتفاق می افتد. ریزش موی سکه ای معمولا در قسمت پوست سر اتفاق می افتد اما ممکن است این اختلال در قسمت ابرو و یا ریش نیز دیده شود. در بعضی از شرایط قبل از ریزش مو ناحیه مربوطه ممکن است دچار خارش و یا درد شود.

  • تلوژن افلوویوم

در این نوع ریزش مو فولیکولهای پوست سر به طور همزمان وارد مرحله استراحت می‌شوند که نام آن تلوژن است. ریزش مو در این نوع اختلال زمانی آغاز می‌شود که فولیکول ها بعد از مرحله استراحت وارد مرحله بعدی که رشد نام دارد نشوند. تلوژن به طاسی کامل ختم نمی‌شود. اما ممکن است روزانه حجم زیادی از موهای سر از دست برود و در قسمت های سر و شقیقه نازک تر به نظر برسند. این نوع ریزش مو ممکن است به علت های متعددی مانند تیروئید، جراحی و زایمان و در شرایطی بر اثر کمبود ویتامین و کمبود آهن اتفاق بیوفتد. افرادی که دارای سابقه مصرف برخی از داروهای خاص مانند وارفارین هستند نیز ممکن است این نوع ریزش مو را تجربه کنند.

  • آناژن افلوویوم

این نوع از انواع ریزش مو بر اثر درمان های شیمی درمانی به وجود می‌آید. داروهای مصرف شده در برخی از درمان های پزشکی بسیار قوی هستند و عوارض جانبی مصرف این نوع داروها با تولید فولیکولهای پوست سر ارتباط مستقیم دارد. برای درمان این نوع عارضه از ریزش مو حتما باید تحت نظر متخصص پوست و مو قرار گیرید.

  • طاسی منطقه ای (آلوپسی آرئاتا)

یک نوع عارضه خود ایمنی است که سلول ها به فولیکول های مو حمله می‌کنند و باعث ریزش شدید مو می‌شوند. این نوع ریزش در کودکان و بزرگسالان ممکن است بصورت ناگهانی ایجاد شود. در این نوع ریزش مو فرد احساس درد نمی‌کند. ولی موها به صورت دسته های کوچک در قسمت ابرو و مژه ها می‌ریزند. برای درمان این نوع ریزش مو نیز باید تحت مراقبت متخصص پوست و مو قرار گیرید.

  • کچلی سر (تینیا کپیتیس)

این نوع عارضه از مجموعه انواع ریزش مو با عنوان کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می‌شود. اختلال به وجود آمده در این نوع ریزش موی سر نوعی عفونت قارچی سر است که یکی از علت ریزش موی سر در کودکان است. در این نوع ریزش مو فرد احساس خارش می‌کند و نواحی دچار کچلی که به شکل دایره های کوچک است دچار التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن می‌شوند. در برخی از شرایط حاد پوست سر با تاول های چرکین و زخم همراه است. درمان ریزش مو در این مرحله نیز باید توسط متخصص پوست و مو انجام شود.

هزینه درمان ریزش مو

در کلینیک سبز، انواع خدمات تخصصی پوست مو و زیبایی بصورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته توسط متخصص پوست مو و زیبایی انجام می‌شود. جهت تعیین وقت ویزیت و اطلاع از هزینه ها با پذیرش کلینیک سبز تماس بگیرید و یا فرم نوبت دهی زیر را پر کنید.

سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید .. حتما پاسخ خواهیم داد.

مطالب دیگر

بخش پوست، مو و زیبایی، بخش جدید و ویژه کلینیک سبز برای افرادیست که به زیبایی و سلامت پوست و موی خود اهمیت می‌دهند. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پذیرش کلینیک سبز تماس بگیرید.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *