فلوروزیس دندانی چیست؟

فلوروزیس دندانی چیست

فلوروزیس دندانی چیست؟  در برخی مواقع ممکن است روی سطح دندان، متوجه لکه‌های سفید و مات به صورت تکه‌ای شوید. این لکه‌ها فلوروزیس دندانی نام دارند. این لکه‌ها به رنگ‌های سفید تیره و مات، زرد و یا قهوه‌ای دیده می‌شوند و بعضی اوقات آن قدر خفیف هستند که فقط در صورت معاینه توسط دندانپزشک تشخیص داده می‌شوند. فلوروزیس دندانی را بیشتر به عنوان یک مشکل در زیبایی دندان معرفی می‌کنند چون این عارضه یک بیماری نیست و برای سلامت دندان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

فلوروزیس دندانی چگونه به وجود می‌آید؟

این مشکل در سنین پایین و قبل از هشت سالگی به وجود می‌آید، دقیقاً زمانی که دندان‌های دائمی کودک در حال رشد هستند. علت به وجود آمدن فلوروزیس مصرف زیاد فلوراید می‌باشد. میزان مصرفی فلوراید و متناسب بودن آن به عوامل مختلفی از جمله آب آشامیدنی، مکمل‌های خوراکی حاوی فلوراید و استفاده زیاد از خمیر دندان حاوی فلوراید بستگی دارد.

فلوراید چیست؟

رابطه فلوراید با فلوروزیس دندانی چیست؟

فلوراید ماده‌ای است که باعث افزایش مقاومت دندان می‌شود و از پوسیدگی و مشکلات مربوط به حفره‌های دندان و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند. باید توجه داشت که مصرف به اندازه این ماده می‌تواند مفید باشد ولی مصرف زیاد آن مشکلاتی مانند موارد زیر ایجاد می‌کند:

۱. ایجاد ناهنجاری‌های استخوان و دندان
۲. کلسیم زدایی و پوکی استخوان
۳. لکه دار شدن دائمی دندان‌ها

برای پیشگیری از فلوروزیس دندانی چه باید کرد؟

در ادامه مقاله “فلوروزیس دندانی چیست” به بررسی راه‌های پیشگیری فلوروزیس دندانی می‌پردازیم.  از آنجایی که وجود بیش از اندازه فلوراید در بدن و در کودکی باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود، بهتر است برای پیشگیری از آن در سنین پایین، کودک خود را تحت نظر معاینه دندانپزشک متخصص کودکان قرار دهید تا با تجویز درست  از بروز آن جلوگیری کند.
نکته قابل توجه این است که برای پیشگیری از آن حتماً باید در سنین کودکی و قبل از در آمدن دندان‌های دائمی به آن رسیدگی کرد زیرا به محض رویش دندان از لثه امکان درمان وجود ندارد.
اما خبر خوب این است که بعد از مراقبت‌های لازم در این زمان و در آمدن دندان‌های دائمی امکان ایجاد آن هم وجود ندارد.
گاهی اوقات کودک هنگام مسواک زدن مقداری از خمیر دندان را قورت داده یا آن را به مقدار زیاد مصرف می‌کند. راه بعدی برای جلوگیری از فلوروزیس دندانی مصرف مقدار مناسب و کمی از خمیر دندان و شست و شوی کامل دهان بعد از مسواک زدن می‌باشد.

انواع لکه‌های دندان و روش‌های درمان لکه‌های روی دندان:

فلوروزیس‌ها به سه شکل خفیف، متوسط و شدید در سطح دندان ظاهر می‌شوند که راه‌های درمان آن در هر کدام متفاوت است. در فلوروزیس خفیف معمولاً درمان خاصی صورت نمی‌گیرد اما در موارد شدید‌تر، با توجه به شدت آن درمان به روش‌های بلیچینگ و روکش دندان پیشنهاد می‌شود.

مزایای فلوروزیس دندانی چیست؟

در انتهای مقاله “فلوروزیس دندانی چیست” به بررسی مزایای فلوروزیس دندانی می‌پردازیم.  شاید برایتان سؤال شود که یک عارضه دندانی چگونه می‌تواند هم به سلامتی انسان صدمه وارد نکند و هم مفید باشد، همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم فلوروزیس نه تنها یک بیماری نیست بلکه گا‌هاً می‌تواند برای سلامت دندان‌ها مفید باشد.
طبق مطالب بالا فلوروزیس دندان بر اثر تجمع زیاد فلوراید به وجود می‌اید و همان طور که می‌دانید فلوراید برای دندان مفید است و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت افرادی که دچار فلوروزیس دندانی هستند مقاومت دندان‌هایشان در برابر پوسیدگی بالا‌تر است.

حرف آخر

امیدواریم مقاله “فلوروزیس دندانی چیست” برای شما مفید بوده باشد.

همیشه بهترین راه درمان یک عارضه پیشگیری از ایجاد آن است.
زیبایی و سلامت دندان‌ها اولویت‌ هر فردی می‌باشد و توجه به آن اهمیت زیادی دارد.
سال‌های ابتدایی تولد و زندگی کودکان همیشه مهم بوده و باید بیشتر از همیشه حواسمان را جمع کنیم تا از بروز بسیاری از اتفاقات و بیماری‌ها جلوگیری کنیم. اما درصورت ایجاد مشکل یا بیماری، با روش‌های متفاوتی می‌توان آن‌ها را درمان کرد.
مجموعه ما با داشتن دندان پزشکان مختصص در این حوزه و کادر قوی در قسمت دندانپزشکی اطفال می‌تواند به شما کمک کند.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *