درمان افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک

با بالارفتن سن و تغییر عضلات صورت افتادگی پلک نیز اتفاق می افتد. چروک شدن پوست و به دنبال آن افتادگی پوست به دلیل از دست دادن کلاژن پوست است. از آنجایی که پوست ابرو و پلک‌ها نازک تر از دیگر نواحی هستند، بیشتر در معرض افتادگی قرار دارند و این پدیده باعث افتادگی قسمت بالایی پلک‌ها به سمت پایین می‌شود. افتادگی پلک که نام دیگر آن پتوز است، روی بینایی فرد تاثیر می‌گذارد که می‌توان با انواع درمان‌ها این مشکل را برطرف کرد. در ادامه انواع روش ها برای درمان افتادگی پلک را بررسی خواهیم کرد.

علت افتادگی پلک چیست؟

اختلال افتادگی پلک می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که ناشی از عوارض برخی از بیماری ها، دلایل پزشکی و یا واکنش های بدن است. در برخی شرایط نیز افراد از بدو تولد و به صورت مادرزادی دارای افتادگی پلک هستند. در این شرایط پوست پلک خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و بافت آن ضعیف می‌شود. مصرف دخانیات، الکل، افزایش وزن، اختلال تیروئید و استرس می‌توانند به این فرآیند سرعت ببخشند. برخی از بیماری‌هایی که اختلال افتادگی پلک را ایجاد می‌کنند شامل دیابت، گلوکوما، آسیب به چشم ، بیماری های خود ایمنی و آسیب های عصبی هستند. افتادگی پلک می‌تواند سبب اختلال در قدرت بینایی افراد شده و یا حتی مشکلات بسیاری از نظر زیبایی نیز ایجاد کند. با افزایش سن افتادگی پلک به مرور بیشتر می‌شود.

روش های درمان افتادگی پلک

روش‌های متفاوتی برای درمان افتادگی پلک و برطرف کردن آن وجود دارد. افراد بسیاری در ابتدا به دنبال درمان این مشکل در خانه با انجام موادی مثل زنجبیل یا روغن هستند، که طبیعتا اثر بخشی نخواهد داشت. روش‌های درمانی مناسبی وجود دارند که با جراحی یا بدون جراحی توسط متخصص پوست انجام می‌شوند. اکثر مواقع پزشک و بیمار روش‌های غیر تهاجمی را انتخاب می‌کنند. روش‌های غیر جراحی شامل موارد زیر است:

  • بوتاکس

در این روش قسمت‌های بالایی پلک به سمت بالا کشیده می‌شوند. سپس در قسمت انتهایی و ناحیه‌ای که باعث افتادگی ابرو به سمت پایین شده، بوتاکس تزریق می‌شود. در این فرآیند لیفت ابرو نیز اتفاق می‌افتد.

  • لیزر

در این روش متخصص پوست با تمام دقت مراحل درمانی را کنترل می‌کند و با استفاده از لیزر به رفع چین چروک و از بین بردن افتادگی‌های پوست پلک می‌پردازد. طی این فرآیند تمامی سلول‌های مرده پوست از بین ‌می‌روند و سلول‌های جدید با فعال شدن عمل کلاژن‌سازی جایگزین می‌شوند.

  • برطرف کردن افتادگی پلک با پلاسما جت یا پلکسر

در این روش متخصص پوست با عمل تصعید که باعث جمع شدن بخشی از لایه آسیب دیده پوست می‌شود، آن را از بین می‌برد. در روش پلاسما رد زخم و اسکار باقی نمی‌ماند.

  • هایپوتراپی پلک

رفع افتادگی پوست پلک با استفاده از تکنولوژی اولتراسوند، پوست شل را به سمت بالا می‌کشد. در درمان هایفوتراپی متخصص پوست بافت‌های عمیق که باید با جراحی ترمیم شوند، را با دقت بالا ترمیم می‌کند.

درمان افتادگی پلک با بلفاروپلاستی

در این فرآیند که یک روش دائمی است، با بازسازی پلک از طریق جراحی انجام می‌گیرد. که به عنوان عمل زیبایی پلک نیز شناخته می‌شود.  بلفاروپلاستی برای برداشتن پوست پلک و چربی اضافی چشم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان افتادگی پلک مادرزادی

در این نوع از افتادگی پلک، کودک از هنگام تولد دچار این مشکل است. در مواقعی که میزان افتادگی زیاد نیست می‌توان تا ۱۸ سالگی صبر کرد و بعد از آن جراحی پلک را انجام داد و یا اگر میزان افتادگی بیش از حد است توصیه می‌شود سریعاً عمل جراحی پلک انجام شود.

افتادگی پلک

سوالات و نظرات خود را راجع به این مقاله در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید .. حتما پاسخ خواهیم داد.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *