روش های سفید کردن دندان: معرفی 5 راهکار

روش های سفید کردن دندان

به آینه و به لبخندتان نگاه میکنید ولی با دیدن دندان های زرد و گاها کمی نامرتب، سریعا از جلو آینه کنار رفته ولی آرزو دارید دندان هاتان سفید و درخشان بود تا لبخندتان دلنشین تر و جذابیت چهره تان بیشتر میشد. نگران نباشید! زردی دندان ها بسته به شرایط و دلایلی که به وجود می آید قابل درمان است و با استفاده از روش های مختلف و اصولی در دندانپزشکی میتوان رنگ یا فرمی دندان ها را اصلاح کرد.

از مهمترین دلایل زرد شدن دندان‌ها عادات بد غذایی و روزمره و همچنین عدم رعایت صحیح بهداشت دهان است که می‌تواند تاثیر بسیاری در زردی یا تغییر رنگ دندان‌ها داشته باشد. نوشیدن چای، قهوه ، خوراکی های رنگی، غذا‌های رنگی، استعمال سیگار و.. نقش مهمی در تغییر رنگ دندان دارند. سفید کردن دندان ها امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است که افراد بسیاری نیز به دنبال روش های مختلفی برای از بین بردن زردی دندان‌ها هستند.

از آنجایی که دندان‌های سفید و درخشان، نقش مهمی را در افزایش اعتماد به‌ نفس و جذابیت چهره فرد ایفا می‌کنند بهترین راه این است که به دنبال یک راهکار برای سفید شدن دندان ها باشید، اما با روش ها و درمان های صحیح در دندانپزشکی!

خوشبختانه راهکار‌ سفید شدن دندان در دندانپزشکی و در شاخه دندانپزشکی ترمیمی متنوع است که با توجه به شرایط متفاوتی مثل : هزینه نوع درمان، شرایط دهانی و موقعیت قرار گرفتن دندان ها، سن، جنسیت، شرایط فیزیکی و در انتها با مشورت پزشک، بهترین روش برای سفید کردن دندان ها مخصوص به شما انجام میشود. در این میان گاها دیده شده که افراد به دنبال راهکار‌هایی با عنوان سفید کردن دندان در خانه و سفید شدن دندانهای زرد در یک روز هستند. تمامی روش های سفید کردن دندان در خانه به نوعی باعث آسیب زدن به سلامت دندان ها میشوند، به طور مثال سفید کردن دندان با جوش شیرین اشتباه است و به مینای دندان صدمه میزند.

در این مقاله، به بررسی انواع مختلف روش‌ های سفید کردن دندان، مزایا و معایب هرکدام و نکات مهمی که باید در نظر گرفت، خواهیم پرداخت تا بتوانید روش مناسبی را برای بهبود رنگ دندان‌های خود انتخاب کنید.

سفید کردن دندان ها

چرا دندان‌ها به زردی تغییر رنگ می‌دهند؟

لایه خارجی دندان که مینای دندان است، سفید و به رنگ طبیعی است که به نوعی از ساختمان دندان نیز محافظت می‌ کند. قسمت زیرین مینای دندان عاج قرار دارد که رنگ متفاوتی نسبت به مینای دندان دارد. زمانی که مینای دندان نازک شده و یا از بین می‌رود رنگ دندان‌ ها زرد به نظر می‌رسند. غذا‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی به مرور زمان می‌تواند باعث صدمه به مینای دندان شوند. سایر دلایل تغییر رنگ مینای دندان و زرد شدن دندان شامل موارد زیر نیز می‌شود:

  • ژنتیک
  • افزایش سن، که به مرور میتواند باعث تجمع پلاک ها و مواد اسیدی در دهان و دندان باشد و باعث آسیب به مینا و زردی دندان ها شود.
  •  بیماری‌های سرطانی و برخی از بیماری های دهانی و بیماری لثه باعث تغییر رنگ دندان ها میشود.
  • مصرف دارو‌های خاص و مداوم که باعث زرد شدن دندان ها و تغییر رنگ دندان ها میشود.
  • مصرف زیاد فلوراید
  • عدم رعایت صحیح بهداشت دندان ها و یا رعایت نادرست بهداشت محیط دهان
  •  و…

از بین بردن زردی دندان ها

معرفی روش های سفید کردن دندان‌ها

در مجموعه درمان های دندانپزشکی و در شاخه دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی، روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان ها و درخشان شدن آنها و همچنین ساختن یک لبخند جذاب وجود دارد. در ابتدا باید وضعیت کامل دندان ها توسط دندانپزشک بررسی شده و سلامت دندان ها به طور کامل ارزیابی شود. بعد از انجام تمامی درمان های اساسی و بازگشت سلامت کامل دندان، روش سفید شدن دندان با توجه به شرایط و گزینه های مورد نظر پزشک انجام میشود. برخی از راهکار سفید شدن دندان ها شامل موارد زیر میشوند :

  • جرمگیری و پالیش دندان‌ها یک راهکار سفید شدن دندان

جرمگیری دندان باعث از بین رفتن پلاک های تجمع یافته و جرم های ایجاد شده در اطراف دندان و درون لثه شده و باعث ازبین رفتن زردی و تیرگی‌های روی دندان و لثه که ناشی از رسوب جرم هستند، می‌شود.

  • بلیچینگ دندان‌ها – از سریع ترین روش های سفید کردن دندان ها

بلیچینگ نوعی روش برای سفید کردن دندان‌ها است که به عنوان سریع‌ترین روش های سفید کردن دندان شناخته می‌شود. این روش سبب از بین رفتن رنگدانه‌های نفوذ کرده به دندان می‌شود و نوعی سفید کردن دندان در دندانپزشکی محسوب میشود. بلیچینگ به دو روش آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ انجام می‌شود.

بلیچینگ دندان

  • کامپوزیت دندان‌ها

کامپوزیت نوعی ماده در طیف‌های رنگ طبیعی دندان است که با استفاده از تکنیک ها و مهارت های خاص دندانپزشک روی دندان فرم داده میشود. ونیر کامپوزیت این ماده خمیری شکل باعث اصلاح بد رنگی، اصلاح فرم و زیبایی خط لبخند و راهکار برای سفید شدن دندان محسوب میشود.

  • لمینیت دندان‌، یکی دگیر از روش های سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها با لمینیت روشی که است که طی آن یک لایه نازک سرامیکی که در لابراتوار ساخته میشود، روی سطح خارجی دندان چسبانده میشود و باعث اصلاح فرم و اصلاح رنگ دندان‌ها می‌شود. برای انجام لمینیت در ابتدا باید سلامت دندان ها بررسی شود  ودر صورت وجود پوسیدگی، درمان مورد نیاز انجام شود.  پس از آن دندان ها تراشش جزئی داده میشوند و دندانپزشک از فرم دندان ها قالبگیری کرده و قالب‌ را به لابراتوار جهت ساخت لمینیت ارسال میکند.

  • روکش دندان

این روش برای دندان‌هایی که ظاهر نسبتاً از دست رفته‌ای دارند روش مناسبی است. روکش دندان در ابتدا با بدنه محکمی که دارد از دندان محافظت کرده و با جنس سرامیکی جلوه لبخند را زیبا و سفید می‌کند. روکش‌های سرامیکی دندان  در لابراتوار ساخته می‌شوند.

روش های سفید کردن دندان ها

جمع بندی و نتیجه گیری

دندان های سفید و درخشان به عنوان یک عامل مهم برای افزایش اعتماد به نفس و جذابیت برای افراد به شمار میرود، اما نکته مهم در انتخاب روش های سفید کردن دندان ها، روشی است که اصولی باشد و توسط دندانپزشکی حرفه ای انجام شود. سفید کردن دندان ها با روش‌های نادرست مثل استفاده از زردچوبه برای سفیدی دندان، سفید کردن دندان با زغال و… هستند می‌توانند باعث آسیب به مینای دندان و به خطر افتادن سلامت دندان شوند.

اگر دندان های شما ظاهر مناسب و مرتبی دارند و فقط زرد رنگ هستند با استفاده از روش های بلیچینگ مثل آفیس بلیچینگ یا هوم بلیچینگ میتوانید روش سفید کردن دندان فوری را انجام دهید.

روش های سفید کردن دندان ها

سوالات متداول + پاسخ

بهترین راه های سفید شدن دندان در خانه چیست؟

رعایت بهداشت منظم و استفاده درست و اصولی از مسواک و نخ دندان، شست و شوی دهان بعد از مصرف خوراکی های رنگی موجب سفید و طبیعی ماندن رنگ دندان ها میشود. سفید کردن دندان ها به روش خانگی استفاده از هر نوع موادی طبیعی مثل جوش شیرین یا زردچوبه و … ممکن است به مینای دندان صدمه بزند و باعث سوزش لثه شود.

برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها چه باید کرد؟

جهت پیشگیری از زرد شدن دندان ها لازم است عادات مخرب غذایی را کنار گذاشته و با رعایت زندگی سالم و ترک عادات مخرب مثل استفاده از دخانیات و نوشیدنی های الکلی و همچنین افزایش نوشیدن آب در طول روز به سلامت و زیبایی دندان‌های خود کمک کنید.

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

عادات نادرست فردی مثل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان قروچه و استفاده از برخی داروهای خاص و غذاها و … از مهمترین دلایل جهت زرد شدن دندان ها میباشند.

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سبز، انواع اقدامات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی خود را توسط متخصص ترمیمی و زیبایی بصورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام دهید. جهت تعیین وقت ویزیت با بهترین متخصص دندانپزشکی زیبایی در تهران با پذیرش کلینیک دندانپزشکی سبز تماس بگیرید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

سوالات و نظرات خود را راجع به این مقاله در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید .. حتما پاسخ خواهیم داد.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *