عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

در این مقاله به معرفی و بررسی کامپوزیت دندان می‌پردازیم و نکات مهم مربوط به آن و عوارض کامپوزیت دندان را نیز بررسی می‌کنیم.

پایان نافرمی‌های دندان

آیا شما هم جزء افرادی هستید که دارای دندان‌های نافرم یا دارای نقض رنگ و یا فاصله دارهستند؟
آیا خندیدن راحت برای شما دشوار است و باعث کم شدن اعتماد به نفستان می‌شود؟
در این مطلب یک خبر خوب برای افرادی داریم که دارای نقض‌های ظاهری در دندان‌های خود هستند. کامپوزیت ونیر یک روش پر طرفدار، زیبا، سریع، راحت و بدون درد است که برای اصلاح فرم دندان‌ها و پوشاندن عیوب، پر شدن فاصله بین دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود. این روش درمانی، بدون آسیب رساندن به دندان‌های اصلی صورت می‌گیرد. هزینه کامپوزیت دندان نسبت به سایر درمان‌های زیبایی دندان مناسب‌تر بوده و همین امر سبب محبوبیت بیشتر آن شده. همان طور که درباره مزایای کامپوزیت دندان صحبت کردیم، این روش معایبی هم دارد که در ادامه مطلب به بررسی عوارض کامپوزیت دندان می‌پردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت به موادی می‌گویند که حالت خمیری دارند و از آن برای پر کردن دندان و یا پوشاندن و اصلاح فرم دندان ها استفاده می‌شود. این موارد در طیف‌های رنگی مختلف دندان‌ها وجود دارد و به صورت‌ یک لایه نازک روی دندان را می‌پوشاند.

مواردی که باید قبل از انجام کامپوزیت دندان بدانید

در ابتدا باید بدانیم هر درمانی معایب و مزایای خود را دارد. در انتهای این مقاله عوارض کامپوزیت دندان را بررسی خواهیم کرد. قبل از هر اقدامی سلامت دندان‌ها و شرایط لثه باید مورد بررسی قرار گیرد. در این مرحله ممکن است قبل از شروع درمان کامپوزیت نیاز به درمان ارتودنسی باشد.
از آنجایی که شرایط جسمی هر شخص با دیگری متفاوت است نمی‌توان توقع داشت نتیجه کار کاملاً شبیه به مدلی انتخاب شده یا‌ ایده‌آل ذهنیتان شود. ولی مطمئن باشید شما با انتخاب یک دندانپزشک با تجربه و ماهر می‌توانید دندان‌هایی متناسب با فرم صورتتان داشته باشید.

معایب کامپوزیت دندان چیست؟

در این بخش از مقاله به معایب یا عوارض کامپوزیت دندان اشاره می‌کنیم.

• آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟ این سؤال بسیاری از افرادی است که می‌خواهند درمان کامپوزیت را انجام دهند، ما در پاسخ به این سؤال می‌توانیم بگوییم که مواد پر‌کننده کامپوزیت نمی‌توانند پوسیده شوند اما در صورت عدم رعایت بهداشت دهانی مناسب پوسیدگی‌هایی در اطراف حاشیه روکش دندان به وجود می‌آیند که به مرور زمان باعث افتادن روکش می‌شوند.
طول عمر کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل: رعایت مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان، جنس دندان‌ها، رعایت رژیم غذایی مناسب، برند و نوع کامپوزیت، رعایت بهداشت کامل دندان‌ها و تجربه و مهارت پزشک است. در نهایت به طور کلی عمر کامپوزیت دندان‌های جلو و یا دندان‌های عقبی از ۵ تا ۸ سال متفاوت است.
• ممکن است یکی از عوارض کامپوزیت دندان، ایجاد بوی بد در دهان باشد. برای عده‌ای از افرادی که خواستار انجام این درمان هستند این سؤال پیش می‌اید که آیا کامپوزیت موجب بوی بد دهان می‌شود؟ این سؤال پاسخ قطعی ندارد چرا که همه چیز به دندانپزشک بستگی دارد. انجام نادرست کامپوزیت باعث می‌شود بین کامپوزیت و خط لثه فاصله بیفتد و این قسمت به محل تراکم باکتری و مواد غذایی تبدیل شود و منجر به ایجاد بوی بد دهان نیز شود.
• یکی دیگر از عوارض کامپوزیت دندان، ایجاد تورم و کبودی در لثه است. این مورد نادر است و با مصرف دارو‌های ضد التهاب درمان می‌شود.
• به طور کلی کامپوزیت دندان نیاز به تراش دادن مینای دندان ندارد ولی در مواردی به یک تراش جزئی نیاز است که اگر این تراش به درستی انجام نشود دچار پوسیدگی دندان می‌شود.
• از دیگر عوارض کامپوزیت دندان حساس شدن دندان‌ها است که این حساسیت باعث ایجاد درد می‌شود، البته این عوارض قابل تحمل و گذرا است. در غیر این صورت به پزشک خود مراجعه کنید.

نکات مهم اصلاح فرم دندان با روش کامپوزیت

در پایان مقاله عوارض کامپوزیت دندان، به نکاتی برای مراقبت از کامپوزیت اشاره می‌کنیم. یکی از مسائل مهمی که در درمان کامپوزیت دندان باید بدانید مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان است که به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. عده‌ای فکر می‌کنند مراقبت از آن فقط همان روز‌های اول درمان لازم است، اما در واقع در بلند مدت مراقبت دندان‌ها اهمیت زیادی دارد. حال به تعدادی از نکات مراقبتی از کامپوزیت دندان‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) از استفاده سیگار، قلیان و یا مواد مخدر خودداری کنید.
۲) فشار وارد کردن به دندان‌هایتان به وسیله ناخن یا خلال دندان بسیار مخرب است.
۳) خوراکی‌هایی که جنس سفت و سختی دارند مثل تخمه، پسته و… مصرف نکنید.
۴) از مسواک نرم و غیر برقی و دهان شوییه فاقد الکل استفاده کنید.
۵) از نوشیدنی‌هایی که دارای رنگ‌های غیر مجاز و یا طبیعی هستند مانند قهوه و چای و غیره به مقدار کم‌تر مصرف کنید.
۶) از انجام ورزش‌هایی که ارتباط مستقیم با صورت دارند دوری کنید.
۷) دندان قروچه را ترک کنید یا طبق تجویز پزشک از محافظ دندان استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و بررسی عوارض کامپوزیت دندان پرداختیم. هر درمانی مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای ویزیت و مشاوره و انتخاب مناسب‌ترین درمان، با ما در تماس باشید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *