درمان مولوسکوم | علائم و درمان بیماری پوستی مولوسکوم

درمان موسکوم

مولوسکوم کونتاژیوزوم نوعی بیماری ویروسی پوستی است که به شکل ضایعات برجسته و ندول‌های همرنگ با پوست روی سطح پوست ظاهر می‌شوند. این بیماری پوستی به شکل زگیل آبکی و گرد بوده که بر اثر تماس با پوست باعث سرایت و انتقال آن به دیگر نقاط پوست می‌شود. این بیماری دارای اندازه‌های متفاوتی است و ممکن است در هر قسمت از بدن ایجاد شود. این بیماری از طریق تماس جنسی نیز منتقل می‌شود. مولوسکوم در افراد با سیستم ایمنی سالم، خود به خود بین ۶ تا ۱۲ ماه از بین خواهد رفت. در ادامه علائم مولوسکوم کونتاژیوزوم یا زگیل آبکی و درمان مولوسکوم را بررسی خواهیم کرد.. با ما همراه باشید.

علائم مولوسکوم کدامند؟

بیماری مولوسکوم بیماری دوره‌ای است که بین ۲ هفته تا ۶ ماه در بدن وجود دارد. اما ممکن است این ویروس تا ۶ ماه خود را نشان ندهد و تا دو هفته بصورت نهفته در بدن وجود داشته باشد. این بیماری به ظاهر شبیه ضایعات سفید رنگ و پاپول‌های نقطه‌ای است که اندازه آن در طول مدت بیماری به ۵ تا ۱۰ میلیمتر نیز می‌رسد. مولوسکوم با مالش یا بریدن و خراشیدن بیشتر می‌شود و دچار عفونت باکتریایی می‌شود. مولوسکوم به صورت تکی یا گروهی روی پوست منتشر می‌شود که معمولاً به خودی خود با گذشت ۶ تا ۹ ماه نیز از بین ‌می‌رود. در مواردی ممکن است تا ۵ سال نیز باقی بماند.

  • برجستگی‌های کروی گنبدی شکل، با ظاهری دارای فرورفتگی در وسط، مولوسکوم‌ها هستند. این برجستگی‌ها دارای ابعاد و اندازه‌های متفاوتی هستند. اگر فرد دارای سیستم دفاعی ضعیف باشد اندازه این جوش‌ها بزرگ‌تر است.
  • مولوسکوم خارش ندارد. رنگ برجستگی‌های مولوسکوم سفید و دارای هاله صورتی است و در هر نقطه از بدن ممکن است ظاهر شود.
  • همرنگ پوست هستند و درون آن‌ها مایعی مومی شکل وجود دارد.
  • در صورتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد اندازه ضایعات بزرگتر است و دارای قطر بیشتر از ۱۵ میلی‌متر و معمولاً مقاوم به درمان هستند.

مولوسکوم

نحوه انتقال مولوسکوم چگونه است؟

مولوسکوم نوعی ضایعه پوستی غیر سرطانی است. این بیماری شایع است و ناشی از عفونت لایه‌های سطحی در پوست می‌باشد. مولوسکوم مسری ظاهری شبیه به زگیل دارد اما توسط ویروس متفاوتی ایجاد می‌شود. مولوسکوم توسط خراش‌های کوچک در منافذ پوست و مو به دیگر نواحی پوست منتقل می‌شود ولی به اعضای داخلی بدن انتقال پیدا نمی‌کند. برای تشخیص نوع این بیماری پزشک متخصص پوست آن را برداشته و با میکروسکوپ و انجام آزمایشاتی نوع آن را بررسی می‌کند. نحوه انتقال مولوسکوم از طریق تماس پوستی است و در قسمت تناسلی نیز ایجاد می‌شود که قابل انتقال به پوست دیگر نیز هست. این بیماری در کودکان نیز وجود دارد.

روش‌های درمان مولوسکوم

در صورت مشاهده علائم مولوسکوم روی سطح پوست و هر نقطه از بدن به متخصص پوست مراجعه کنید. اما در نوع کمتر و ضعیف‌تر این ضایعه پوستی، بعد از طی کردن دوره‌ای، به تدریج از بدن خارج می‌شود و از بین می‌رود. درمان این بیماری به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • کرایوتراپی : در روش کرایوتراپی مولوسکوم، به وسیله اسپری ناحیه مورد نظر را فریز می‌کنند. تا زمانی که روی زخم یک لایه یخی ایجاد شود. این روش با تکرار در چند جلسه موجب درمان مولوسکوم می‌شود.
  • کورتاژ : بعد از بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر ابزاری را روی ناحیه مورد نظر می‌کشند تا به طور کامل مولوسکوم از پوست برداشته شود.
  • لیزرتراپی : با استفاده از اشعه لیزر و انرژی نوری مولوسکوم ضعیف و برداشته می‌شود و درمان مولوسکوم صورت می‌گیرد.
  • دیترمای : با استفاده از نوعی دستگاه الکتریکی که دارای حرارت است مولوسکوم را بی‌حس می‌کنند و آن را می‌سوزانند.
  • استفاده از پماد مخصوص جهت درمان مولوسکوم کونتاژیوزوم: با مشورت پزشک متخصص پوست از پماد درمان مولوسکوم، قرص و داروی مولوسکومم استفاده کنید.

درمان مولوسکومنشانه‌ها و علائم خوب شدن و درمان مولوسکوم

ضایعه پوستی مولوسکوم معمولاً خود به خود از بین می‌رود. اما در این میان ممکن است این ویرروس به دیگران نیز انتقال پیدا کند. از علائم خوب شدن مولوسکوم، از بین رفتن ضایعات روی پوستی بصورت خود به خود می‌باشد و این یعنی ویروس به طور کلی از بین رفته است. ممکن است در آینده نیز دچار این بیماری شوید و مجدد این ضایعات روی پوست به وجود آید. بهتر است برای جلوگیری از به وجود آمدن دوباره آن با متخصص پوست صحبت کرده و اقدامات لازم را در جهت درمان مولوسکوم و یا پیشگیری از آن انجام دهید.

درمان مولوسکوم تناسلی چگونه است؟

این ضایعه در اثر بیماری‌های مقاربتی و توسط ویروس همین بیماری ایجاد می‌شود. در افراد با سیستم ایمنی سالم بعد از ۶ تا ۱۲ ماه از بین می‌رود زیرا خوش خیم است.

آیا مولوسکوم خطرناک است؟

مولوسکوم کونتاژیوزوم یک ضایعه غیر سرطانی و شایع است که خطرناک نیست اما ظاهر ناخوشایندی دارد. خارش ندارد و بدون درد است که در اکثر نقاط بدن افراد به وجود می‌آید. این بیماری در کودکان نیز وجود دارد و ممکن است در هر سنی ایجاد شود.

برای انجام هرگونه درمان و  خدمات پوست، مو و زیبایی در کلینیک سبز، با ما در تماس باشید.

مطلب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *