7 نکته مهم درباره مسواک ارتودنسی

مسواک ارتودنسی

یکی از مهمترین کار‌ها در درمان ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان است. درمان ارتودنسی یک درمان طولانی مدت است، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان اهمیت بالایی دارد. در انواع ارتودنسی به خصوص ارتودنسی ثابت که بریس‌ها روی دندان چسبانده می‌شوند مواد غذایی به راحتی می‌توانند میان این فضا گیر کنند و به مرور موجب پوسیدگی دندان شوند. از این رو یکی از لوازم مهم و اولیه برای درمان ارتودنسی مسواک ارتودنسی و نخ دندان ارتودنسی است.

فرقی ندارد بریس‌ها به چه شکلی یا از چه جنسی باشند، نحوه قرار گرفتن آن‌ها روی دندان به صورتی است که به راحتی مواد غذایی بین آن‌ها گیر می‌کند و محل مناسبی را برای رشد باکتری به وجود می‌آورد. مسواک مخصوص ارتودنسی باید به گونه‌ای باشد که از بین بریس‌ها عبور کند و به خوبی اطراف براکت‌ها را از مواد غذایی و پلاک‌ها پاکسازی کند. در ادامه نکات مهم درباره مسواک ارتودنسی و انتخاب مسواک مخصوص ارتودنسی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مسواک ارتودنسی

مسواک مخصوص ارتودنسی به شکل است؟

راهنمایی درباره انتخاب بهترین نوع مسواک مخصوص ارتودنسی در ابتدا با مشورت متخصص ارتودنسی انجام شود. این مسواک دارای پرز‌های بلند در دو طرف و به شکل عدد ۷ است که بتوان تمامی زوایای اطراف براکت‌ها را از مواد غذایی و پلاک‌ها پاکسازی کرد. بهترین مسواک مخصوص ارتودنسی باید به شکلی باشد که به راحتی بعد از هر وعده غذایی بتوان اطراف بریس‌ها و دندان‌ها را بدون ایجاد آسیب به لثه پاکسازی کرد.

نکته مهم حین استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی این است که نحوه مسواک زدن شما باید صحیح و اصولی باشد و هم زیر سیم‌ها و هم براکت‌ها را به خوبی پاکسازی کرد. در صورت عدم رعایت بهداشت باکتری می‌تواند در زیر سیم و اطراف براکت رشد کند و موجب التهاب لثه، عفونت لثه و عفونت دهان شود. در ادامه تعدادی نکته مهم درباره مسواک ارتودنسی و نحوه استفاده صحیح از آن را بررسی می‌کنیم.

  • تمیز کردن کامل فاصله بین دندان‌ها با زاویه ۴۵ درجه بین لثه و براکت‌ها (که شامل فاصله بین خود دندان‌ها و فاصله طبیعی بین دندان‌ها است)
  • تمیز کردن کامل سیم و تمام اطراف براکت‌ها در جهت چرخشی (اینکار را با دقت انجام دهید تا به سیم‌ها و براکت‌ها آسیب نرسید، در صورت مشاهده لقی یا شکستگی براکت و سیم‌ها به دندانپزشک متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید)
  • تمیز کردن کامل اطراف لثه و ماساژ لثه در جهت کاهش التهاب لثه
  • تمیز کردن قسمت‌هایی از دندان که سیم روی آن‌ها قرار دارد
  • تمیز کردن سطح جونده دندان‌ها به دفعات با حالت رفت و برگشتی
  • تمیز کردن فضای زیر سیم ارتودنسی با مسواک بین دندانی
  • تمیز کردن کامل زبان و تمیز کردن پرز‌های زبان برای جلوگیری از رشد باکتری
سخن پایانی

توجه داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از تجمع پلاک و رشد باکتری از اصول اولیه حین درمان ارتودنسی است که باید تمامی موارد گفته شده را به دقت رعایت کرده و با حوصله و زمان کافی اینکار را انجام دهید. رعایت بهداشت دندان ها حین استفاده از براکت ارتودنسی در شرایطی با مسواک معمولی نیز امکان پذیر است به شرط در نظر گرفتن تمامی فضای اطراف براکت ها برای پاکسازی صحیح و اصولی، زیرا اولویت حفظ سلامتی دندان ها است.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *