ارتودنسی ثابت دو فک و نکات مربوط به آن

ارتودنسی ثابت دوفک

در این مقاله به بررسی موضوع “ارتودنسی ثابت دو فک” می‌پردازیم و به سوالات مختلفی راجع به ارتودنسی پاسخ خواهیم داد.

ارتودنسی ثابت یکی ازانواع ارتودنسی دندان است که برای مرتب کردن دندان‌ها توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی انجام می‌شود. براکت‌ها از تجهیزات ارتودنسی ثابت بوده و به گونه‌ای هستند که روی دندان‌ها می‌چسبند که در طول مدت درمان، بیمار نمی‌تواند آن را جابه جا یا از دهان خارج کند. در ارتودنسی ثابت انواع ناهنجاری دندانی قابل درمان است و دندان‌ها با حرکت‌های دقیق در موقعیت صحیح خود قرار می‌گیرند. تجیهزات ارتودنسی ثابت براکت، سیم و اورینگ ارتودنسی یا همان کش‌های رنگی ارتودنسی هستند. برای درمان بهم ریختگی دندان‌ها به میزان کمتر از ارتودنسی متحرک با مدت زمان بیشتر و برای افرادی که به هر دلیلی تمایل به استفاده از براکت‌های فلزی ندارند از درمان ارتودنسی نامرئی استفاده می‌شود. در ادامه به سؤالات شما درباره اینکه ارتودنسی چقدر طول می‌کشد و یا درباره اینکه آیا ارتودنسی ثابت درد دارد خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید…

ارتودنسی ثابت دو فک

چرا ارتودنسی ثابت دوفک مؤثرتر است؟

هدف از شروع و درمان ناهنجاری و بهم ریختگی دندان‌ها با ارتودنسی ثابت موارد زیر است:
  • تنظیم و مرتب کردن شلوغی دندان‌ها
  • اصلاح ارتباط دو فک
  • حرکت دندان‌ها در جایگاه صحیح و فضای مناسب

با درمان ارتودنسی ثابت دو فک می‌توان علاوه بر ردیف کردن دندان‌ها، انطباق فک‌ها و لب‌ها را مورد بررسی قرار داد و در جهت عملکرد بهتر با انجام روش‌ها و ابزار‌های خاص توسط متخصص ارتودنسی، بسته به میزان ناهنجاری‌ها از تکنیک و ابزارهای  مختلفی استفاده کرد.

ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان ارتودنسی ثابت دو فک در هر فرد متفاوت است و بسته به میزان بهم ریختگی و ناهنجاری دندانی از یکسال تا ۳ سال طول می‌کشد. در جواب اینکه ارتودنسی چقدر طول می‌کشد باید گفت در ابتدا وضعیت دهان، فک، لب‌ها و دندان‌ها باید به طور کامل توسط متخصص ارتودنسی معاینه و مورد بررسی قرار گیرد. طی معاینه وضعیت دهان و دندان، نوع درمان ارتودنسی با توجه به روش‌های درمانی ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای شما توضیح داده می‌شود. در این میان نیز عواملی وجود دارند که در مدت زمان ارتودنسی نقش تأثیرگذاری را ایفا می‌کنند:

  • نوع دستگاه استفاده شده و نوع درمان ارتودنسی
  • رعایت سلامت دندان و بهداشت دهان
  • نوع مشکل دندان‌ها و میزان بهم ریختگی دندان‌ها
  • سن فرد عامل مهمی در مدت زمان ارتودنسی ثابت دو فک می‌باشد
  • مصرف برخی از دارو‌های خاص
  • شکستن براکت ارتودنسی

آیا ارتودنسی ثابت درد دارد؟

آیا ارتودنسی ثابت دو فک درد دارد؟ انواع ارتودنسی‌های دیگر چطور؟

احساس درد هنگام درمان ارتودنسی در هر فرد متفاوت است و ممکن است در افرادی که دچار فوبیای دندانپزشکی باشند، احساس درد بیشتر شود. اما در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در روز‌های اولیه و بعد از قرار دادن براکت‌ها روی دندان، حرکت دندان‌ها با توجه به میزان ناهنجاری دارای احساس درد خواهد بود. اما این درد قابل تحمل است و شدت آن در هر فرد متفاوت می‌باشد، برخی افراد ممکن است متوجه درد نشوند.

ارتودنسی چه رنگ‌هایی دارد؟

در این قسمت از مقاله “ارتودنسی ثابت دو فک” به رنگ های ارتودنسی اشاره خواهیم کرد. اورینگ ارتودنسی یا کش‌های رنگی ارتودنسی از تجهیزات ارتودنسی ثابت هستند که بعد از چسباندن براکت‌ها روی دندان به دور براکت‌ها بسته می‌شود. در پاسخ به سؤال باید گفت کش‌های ارتودنسی رنگ‌های متفاوتی دارند و در هر جلسه معاینه و چکاپ وضعیت دندان‌ها توسط متخصص ارتودنسی، می‌توانید رنگ اورینگ‌های ارتودنسی را به انتخاب خود تغییر دهید. بنابراین منظور از ارتودنسی رنگی کش‌های رنگی ارتودنسی یا همان الاستیک‌های ارتودنسی با رنگ‌های متفاوت است.

ارتودنسی رنگ ثابت

سخن پایانی

بعد از شروع درمان ارتودنسی ثابت دو فک لازم است نکات مهمی را رعایت کنید تا در نتیجه و طول درمان ارتودنسی تأثیر بیشتری را داشته باشد
  • از خوردن غذا‌های سفت و سخت و یا چسبنده مانند (تخمه، بادام، آدامس و… ) بپرهیزید و تا چند روز از غذا‌های نرم استفاده کنید.
  • از خوردن غذا‌های رنگی در روز‌های اولیه درمان ارتودنسی بپرهیزید.
  • رعایت بهداشت در ارتودنسی از مهمترین نکاتی است که باید در طول درمان ارتودنسی به آن دقت کنید. تمیز کردن مرتب براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی مانع از باقی ماندن ذرات غذایی میان آن‌ها شده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌شود.
  • به چکاپ‌های ماهانه ارتودنسی اهمیت بدید و در زمان تایین شده نزد پزشک متخصص ارتودنسی خود بروید تا روند درمان به خوبی کنترل شود.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *