سوالات متداول دندانپزشکی

خیر، جرمگیری به منظور حذف پلاک و رسوبات روی دندان ها و با دستگاه اولتراسونیک انجام میشود و پلاک هایی که موجب التهاب لثه میشوند را از بین میبرد در جرمگیری هیچ تراش و آسیبی به مینای دندان وارد نمیشود و برای دندان نیز ضرر ندارد.

خونریزی از لثه ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد:

• مرتب از نخ دندان استفاده نمیکنید، اگر هر روز نخ دندان بکشید در ابتدا چند روز اول لثه ها دچار خونریزی و تورم میشوند اما به مرور خوب میشوند.
  • اشتباه نخ دندان میکشید، با کمک دندانپزشک و آموزش اصولی این کار را انجام دهید.

ممکن است قسمت هایی از دهان و لثه شما دچار عفونت شده و یا به دلیل ترک خوردگی دندان یا بیماریهای مربوط به لثه باشد که با مراجعه به متخصص علت آبسه دندان مشخص میشود.

خیر، کاشت دندان با روش ایمپلنت یکی از راحت ترین جراحی های دهانی است که با کمک بی حسی های موضعی که در ابتدای درمان تزریق میشود، شما هیچگونه دردی را حین درمان احساس نخواهید کرد.

مدت زمان درمان ارتودنسی به مقدار ناهنجاری دندان ها در هر فک و نیز سن بیمار بستگی دارد، اما میانگین مدت زمان درمان ارتودنسی حدود ۲ سال است که فرد باید هر ۴ یا ۶ هفته توسط دندانپزشک خود معاینه شود.

اولین دندان های شیری از ۶ ماهگی شروع به رشد میکنند و تا ۳ سالگی نیز رشد تمامی دندان ها کامل میشود.

بوی بد دهان میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. بیماری های گوارشی، ریوی و یا بیماری های عفونتی در دهان باعث ایجاد بوی بد دهان میشود. برای از بین بردن بوی بد استفاده از نخ دندان و دهانشویه و همچنین مسواک زدن اصولی توصیه میشود.

دلایل متخلفی برای تحلیل لثه ها وجود دارد که یکی از شایع ترین دلیل تحلیل لثه، مسواک زدن نادرست یا مسواک با الیاف نامناسب است. تحلیل لثه نیازمند جراحی پیوند لثه است.

خیر کاشت دندان با روش ایمپلنت هیچگونه محدودیت سنی ندارد و تنها مواردی که قابل توجه میباشد سلامت استخوان فک و لثه ها است.

در هفته های اولیه بعد از قرار دادن سیم و براکت ها ممکن است فرد احساس درد داشته باشد که بعد از گذشتن چند روز درد و ناراحتی از بین میرود.

حساسیت دندانی زمانی ایجاد میشود که لثه از دندان فاصله داشته باشد و یا بافت لثه دچار فرسایش شده باشد و ریشه دندان که در قسمت شیار لثه ای قرار دارد، نمایان شود.

خیر، کامپوزیت نه تنها به دندان آسیب نمیزند بلکه با مینای دندان باند میشود و در مواقعی که دندان دارای ترک یا ساییدگی است از مینای دندان محافظت میکند. برای لمینت نیز چون دندان ها به تراش کمی نیاز دارند، به مینای دندان آسیبی وارد نمیشود و پوسته نازک لمینت بعد از چسباندن جزئی از دندان میشود.

با نگهداری درست و رعایت بهداشت اصولی توسط فرد، ایمپلنت مادام العمر است.

در جرمگیری رسوبات رنگی روی دندان ها از بین میروند و رنگ داخلی دندان ها تغییری نخواهند کرد اما بلیچینگ روشی برای سفید کردن دندان ها است که از مواد پراکسید هیدروژن استفاده میشود که در نهایت باعث از بین رفتن رنگدانه های نفوذ کرده به دندان و سفید شدن دندان میشود.

درد بعد از درمان ریشه امری طبیعی است که با دستور پزشک و استفاده از مسکن های ضد التهاب میتوانید آن را کنترل کنید. نکته مهم حین استفاده از مسکن ها این است که آن ها را سر ساعت و قبل از بروز درد مصرف کنید.

زمانی که دندان شما به صورت آشکار و یا به صورت نهفته یا نیمه نهفته با رشد نامنظم به دندان های دیگر فشار وارد کند باید دندان عقل را بکشید. اگر دندان پوسیده شده باشد احتمال عفونت لثه و آسیب به دندان های دیگر بالا است.

هر دو یک اصطلاح عامیانه هستند که میان عموم افراد شایع است و هدف اصلی، درمان وضعیت ریشه دندان است و اصطلاح صحیح آن درمان ریشه دندان است.

خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن به دلیل عفونت و التهاب موجود در لثه است که حتما باید توسط دندانپزشک معاینه و بررسی شوند. در اکثر مواقع جرمگیری راه درمان این مشکل است.

قطره آهن هیچگاه باعث خراب شدن دندان کودکان نمیشود. این قطره دارای رنگدانه هایی است که فقط باعث تغییر رنگ دندان شده که در نواحی پوسیده این تغییر رنگ بیشتر باقی میماند. برای جلوگیری از تغییر رنگ بهتر است قطره آهن را در انتهای حلق کودکان بچکانید و بعد از آن دهان را شست و شو دهید.

اگر تغییر رنگ و متمایل شدن لثه به رنگ سفید را مشاهده کردید و این تغییرات بیشتر از ۲ روز طول کشید باید هرچه زودتر به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید.

دندان های شما بر اساس رنگ، فرم و شرایط میتوانند با انواع درمان های زیبایی(بلیچینگ، کامپوزیت و لمینیت) سفید شوند. درمان های زیبایی لمینیت و کامپوزیت در ابتدا لازمه معاینه و بررسی توسط دندانپزشک هستند تا طرح درمان مناسب اجرا شود.

تحلیل و عقب رفتگی لثه و نمایان شدن ریشه دندان، پر کردن دندان ها، سفید کردن دندان ها، استفاده از مواد غذایی با درصد اسید بالا و … موجب حساسیت دندانی میشود. در این مواقع بهتر است با دندانپزشک صحبت کرده تا وضعیت بررسی و درمان شود.

در لمنیت دندان ها به اندازه ای که به مینای دندان آسیب نرسد به مقدار جزئی تراشیده میشوند. لمینیت با مینای دندانی باند میشوند و دیگر جزئی از دندان است. در صورت رعایت اصولی بهداشت دهان، دندان ها امکان پوسیدگی نخواهند داشت.

برای ماندگاری کامپوزیت ها باید توجه داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان امری ضروریست و با مراقب از کامپوزیت ها مانند پرهیز از جویدن خوراکی های سخت و استفاده از مسواک بعد از نوشیدن چای و قهوه میتوانید عمر کامپوزیت های خود را افزایش دهید.

نگهداری از دندان های شیری اهمیت بسیاری دارند چراکه نقش جویدن و زیبایی را برای کودک به همراه دارند، همچنین دندان های شیری نقش حفظ فضا برای رویش منظم دندان های دائمی را ایفا میکنند. اگر دندان های شیری زود کشیده شوند جابه جایی و فضای خالی ایجاد شده موجب اختلال در رویش دندان های دائمی خواهند شد.

ایمپلنت برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و یا حتی افراد بی دندان کامل گزینه مناسبی است.

ترس و اضطراب در دندانپزشکی یک مورد شایع و طبیعی است که بهتر است در این باره با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندانپزشک با روش های درمانی متفاوت شما را در زمینه کنترل درد و ترس یاری خواهد کرد.

بهترین زمان برای جراحی یا کشیدن دندان عقل سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی است، زیرا دندان عقل دیرتر از سایر دندان ها و در اکثر مواقع بصورت کج رشد میکند. در این مواقع دندان فضای کافی برای قرارگیری ندارد و موجب گیر غذایی و پوسیدگی دندان اطراف خود نیز میشود.

به دلیل فعل و انفعالاتی که در دوران بارداری در بدن شخص ایجاد میشود سرعت پوسیدگی دندان ها بیشتر شده و احتمال عفونت یا التهاب لثه وجود دارد. در این دوران احتمال دردناک بودن دندان ها بیشتر است که در صورت عدم مراجعه پیچیدگی درمان همراه با هزینه های بالاتر در پی خواهد بود.

در این مواقع دندان دچار پوسیدگی شده که در بیشتر مواقع ایجاد پوسیدگی بدون درد است و به آرامی پیشروی کرده و به درمان های جدی تر و پر هزینه تری تبدیل میشوند.