جراحی دندان عقل نهفته چگونه است؟

جراح دندان عقل

آخرین دندانی که در دهان رشد میکند دندان عقل نام دارد. اگر برای رشد دندان عقل فضای کافی درون استخوان فک وجود نداشته باشد، دندان عقل به صورت نهفته در فک بالا یا دندان نیمه نهفته در فک پایین رشد میکند. در این موقعیت وجود دندان عقل نهفته باعث ایجاد درد، عفونت لثه، فشار و بهم ریختگی و نامرتبی دندان های دیگر، تورم غدد، گوش درد، تنفس نامطبوع و … خواهد شد. کشیدن دندان عقل نهفته یا جراحی دندان عقل نهفته در این موقعیت ضروری است. در ادامه نحوه جراحی دندان عقل نهفته و مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل را برای شما خواهیم گفت…

چرا باید دندان عقل نهفته را جراحی کرد؟ | متخصص جراحی دندان عقل در نارمک | متخصص جراحی دهان فک و صورت در نارمک

وجود دندان عقل نهفته یا دندان عقل نیمه نهفته باعث ایجاد مشکلاتی برای فک، دیگر دندان ها و در نهایت سلامت فرد خواهد بود. دندان عقل نهفته در فک بالا یا دندان عقل نیمه نهفته در فک پایین موجب گیر کردن مواد غذایی، عفونت لثه و آسیب به دندان های مجاور میشود. از عوارض ماندگاری دندان عقل نهفته در فک این است که در طولانی مدت مشکلات خطرناکی را برای فرد ایجاد میکند و موجب ایجاد کیست در فک و تومور و در نهایت از بین رفتن استخوان فک میشود. جراحی دندان عقل قبل از سن ۲۵ تا ۳۰ سال توسط متخصصین جراحی دهان و دندان به شدت توصیه میشود، چرا که که سهل انگاری در این درمان موجب ایجاد پیامدهای خطرناک برای سلامت فرد خواهد شد. شکایات مختلف افراد از وجود دندان عقل نهفته در فک شامل موارد زیر میشود:

• دندان عقل نهفته و وزوز گوش
  • دندان عقل نهفته و سرگیجه
  • بروز علائم عفونت دندان عقل نهفته
  • ورم لثه دندان عقل
  • درد دندان عقل نهفته
  • وجود دندان عقل نهفته روی عصب
  • دندان عقل و تورم غدد لنفاوی

نحوه جراحی دندان عقل نهفته و کشیدن دندان عقل | متخصص جراحی دندان عقل در شرق تهران | متخصص جراحی دهان فک و صورت در شرق تهران

کشیدن دندان عقل مانند دیگر دندان ها عملی ساده است که سریعا انجام شده و بعد از مراقبت و پانسمان بهبود میابد. اما اگر دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته باشد باید پروسه جراحی دندان عقل نهفته انجام شود. در ابتدا با یک بی حسی موضعی محل مورد نظر بی حس میشود. (افرادی که دچار فوبیای دندانپزشکی هستند میتوانند با درمان دندانپزشکی تحت خواب عمیق یا سدیشن جراحی دندان عقل را انجام دهند). بعد از بی حس شدن محل مورد نظر متخصص جراحی دندان با ایجاد برش روی لثه اقدام به دراوردن دندان عقل نهفته از محل مورد نظر میکند. در مواردی لازم است دندان عقل برش داده شود تا به راحتی از استخوان خارج شود. بعد از اتمام جراحی دندان عقل محل شستشو داده و بخیه زده میشود.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل نهفته و جراحی دندان عقل

• مشاهده خونریزی از محل جراحی دندان عقل و کمی ورم بعد از جراحی دندان عقل نهفته امری طبیعی است و بهتر است گاز روی زخم را تا یک ساعت فشار دهید
  •  در صورت درد از مسکن های تجویز شده دندانپزشک متخصص جراحی دهان استفاده کنید.
  • پانسمان روی زخم را عوض نکنید زیرا تعویض پانسمان از لخته شدن خون جلوگیری خواهد کرد.
  • خودداری از تف کردن به مدت ۲۴ ساعت.
  • شستشوی ملایم دهان با آب و نمک.
  • عدم استفاده از نی به هنگام نوشیدن مایعات.
  • عدم انجام تحرکات و ورزش های سنگین.