درمان پوسیدگی دندان شیری

پوسیدگی دندان شیری یکی از شایع ترین بیماری‌های دندان در کودکان است. به دنبال آن سوال بسیاری از والدین این است که علت پوسیدگی دندان کودکان و به خصوص پوسیدگی دندان شیری جلو چیست و درمان پوسیدگی دندان کودکان به چه صورت است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

علت پوسیدگی دندان  شیری در کودکان چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل به وجود آمدن پوسیدگی و خراب شدن دندان کودکان استفاده زیاد از مواد قندی و به دنبال آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و باقی ماندن ذرات خوراکی داخل دندان‌ها است. زمانی که مواد غذایی در بین شیا‌رهای دندان ها باقی می ماند، باکتری ها با تجزیه مواد غذایی و تولید اسید مینای دندان را تخریب می‌کنند و باعث به وجود آمدن پوسیدگی دندان شیری کودکان می‌شوند.
علاوه بر مواد غذایی، پوسیدگی می‌تواند از دهان والدین به کودکان نیز سرایت کند. بوسیدن از ناحیه دهان و استفاده از قاشق مشترک و مواد غذایی یا میوه خورده شده باعث انتقال پوسیدگی و عفونت لثه در کودکان می‌شود.

دلایل دیگر پوسیدگی دندان کودکان

از دلایل دیگر پوسیدگی دندان دائمی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مصرف بعضی از داروها و ابتلا به برخی بیماری‌های خاص
  • ژنتیک
  • عادت‌های بد غذایی و دهانی، مانند نگه داشتن غذا در دهان و نجویدن غذا
  • باقی ماندن شیشه شیر بصورت شبانه رو ز در دهان و تمیز نکردن دندان با گاز استریل نمناک بعد از شیر خوردن

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

اهمیت درمان پوسیدگی دندان شیری

سلامت دندان شیری بر خلاف تصور والدین از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با آسیب دیدن و از بین رفتن دندان شیری ممکن است دندان های دائمی نیز دچار مشکل شوند و فضای رشد برای آن‌ها دچار اختلال و بهم ریختگی شود. بنابراین مقدار پوسیدگی دندان شیری حتی اگر کم باشد باید به سرعت توسط متخصص دندانپزشکی کودکان درمان شود.

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان دائمی کودکان

اهمیت به بهداشت دندان‌های شیری و رعایت بهداشت آن‌ها از مهمترین عوامل پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری است. استفاده از مسواک‌های انگشتی برای تمیز کردن دندان و یا پارچه تمیز و مرطوب برای دندان کودکان زیر دوسال مهم است. اما درمان های مهم دیگری هستند که باید توسط متخصص دندانپزشکی اطفال انجام شود. این درمان‌ها عبارت اند از:

• فیشور سیلانت : نوعی روش شیار پوش است که فضای خالی بین دندان را می‌پوشاند تا مانع باقی ماندن غذاها در میان دندان شود. این درمان به صورت دوره ای باید انجام شود.
  • فلوراید تراپی : این درمان جهت افزایش مقاوت دندان ها و جلوگیری از خراب شدن دندان های کودک انجام می‌شود.
  • استفاده مرتب و منظم از مسواک و نخ دندان.
  • استفاده از غذاهای مناسب : عدم استفاده از مواد شرینی، چیپس و پفک ، و استفاده از سبزیجات، ماست کم چرب و پنیر.

درمان پوسیدگی دندان شیری

روش هایی که در بالا ذکر شده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان نقش مهمی دارند. اما وقتی کودک دچار دندان درد شود به این معنی است که پوسیدگی به عمق دندان نفوذ کرده و باعث آسیب به عصب دندان شده. در این شرایط متخصص دندانپزشکی اطفال پوسیدگی را برداشته و دندان را ترمیم می‌کند. در برخی موارد که پوسیدگی به عصب دندان رسیده باشد، درمان پالپوتومی و یا پالپکتومی نیز انجام می‌شود.

مطالب بیشتر

علت و درمان خارش سقف دهان

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :