پالپ دندان چیست؟ | متخصص عصب کشی در شرق تهران

دندان از مجموعه از عصب ها و عروق به نام پالپ است. برخلاف لایه های خارجی دندان مانند عاج و مینا که بسیار سخت هستند، پالپ داخلی دندان جنس نرم و حساسی دارد. وقتی لایه خارجی دندان دچار آسیب شود پالپ دندان نیز عفونت میکند و نیاز به ترمیم دارد. پالپ دندان در قسمت مرکزی دندان قرار دارد که وظیفه رساندن مواد مغذی به دندان را دارد. پوسیدگی دندان در کودکان اغلب موجب التهاب در قسمت پالپ میشود که در این مواقع درمان پالپوتومی یکی از روش های ترمیم در دندانپزشکی اطفال و نام آن پالپوتومی دندان شیری در کودکان است.

پالپوتومی دندان چیست

پالپوتومی دندان چیست؟ | متخصص درمان ریشه در شرق تهران

پالپوتومی دندان به معنی از بین بردن پوسیدگی دندان و برداشتن عصب مرده و دچار عفونت شده در تاج دندان است. درمان پالپوتومی دندان با بی حسی کامل انجام میشود که فرد طی این درمان هیچگونه دردی را احساس نخواهد کرد.

درمان پالپوتومی دندان

روش درمان پالپوتومی چگونه است؟ | متخصص عصب کشی دندان در شرق تهران

پالپوتومی دندان فرآیند درمان ریشه دندان است که طی درمان پالپوتومی پالپ آسیب دیده برداشته و دندان ضد عفونی میشود و بعد از آن با ماده مخصوص پر میشود. درمان پالپوتومی دندانپزشکی برای نجات دندان شیری در کودکان و پالپوتومی دندان دائمی برای حفظ دندان بزرگسالان انجام میشود که در هر دو گزینه این درمان موفقیت آمیز است.

درمان پالپوتومی دندان

عصب کشی دندان چگونه است؟ | متخصص درمان ریشه در شرق تهران

در مواقعی که پالپ دندان کاملا دچار عفونت شده و مرده باشد از روش درمانی عصب کشی دندان استفاده میشود. در روش عصب کشی دندان درمان ریشه و از بردن کامل پالپ دندان در قسمت تاج و ریشه دندان انجام میشود. پوسیدگی های عمیق دندان و یا ایجاد ترک روی دندان موجب آسیب پذیری به پالپ دندان میشود، به این صورت که باکتری به قسمت پالپ دندان دسترسی پیدا میکند و دندان دچار عفونت و آبسه میشود که این عفونت به استخوان های اطراف نیز انتشار پیدا میکند و موجب از بین رفتن دندان میشود که در این موقعیت، دیگر درمان های نظیر پالپکتومی یا درمان کانال ریشه دندان اثر ندارد و تنها راه کشیدن دندان است.

پالپوتومی دندانپزشکی

علائم آسیب دیدن پالپ دندان چه چیزهایی هستند؟ | متخصص عصب کشی دندان در شرق تهران