عصب کشی دندان چیست؟| درمان ریشه دندان چگونه انجام میشود؟ | متخصص عصب کشی در شرق تهران

یکی از دردهایی که تقریبا همه افراد در قسمت دندان‌ های خود تجربه کرده‌اند درد پوسیدگی دندان است که به عصب رسیده است. در این حالت فرد با مراجعه به دندانپزشکی و متخصص عصب کشی (متخصص درمان ریشه دندان) و به همراه داشتن عکس رادیولوژی دندان، درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی دندان پوسیده را انجام میدهد. متخصص درمان ریشه یا متخصص اندو، اندودنتیست دندانپزشکی است که با درمان خاص و به صورت تخصصی برای درمان ریشه دندان آموزش دیده است. متخصص درمان ریشه یا متخصص عصب کشی ممکن است با استفاده از تکنیک های متفاوتی که اغلب پیچیده هستند به درمان ریشه دندان بپردازند. یکی از مهارت های متخصص درمان ریشه یافتن منشا و تشخیص علت درد در دهان و صورت است. عصب کشی دندان درمانی است که بر روی ریشه دندان انجام می‌شود و با خارج کردن بافت عفونی دندان، قسمت آسیب دیده از کانال‌های ریشه دندان پاکسازی شده و بدین صورت فرآیند پر کردن دندان بعد از عصب کشی انجام میگیرد. در ادامه توضیحاتی جهت نحوه عصب کشی دندان و مراقبت های بعد از عصب کشی دندان را برای شما خواهیم گفت.
عصب کشی دندان چگونه است؟

آناتومی دندان به چه صورت است؟ | متخصص درمان ریشه در شرق تهران

روش های به کار گرفته در درمان اندو یا درمان ریشه دندان توسط متخصص درمان ریشه برای درمان قسمت داخلی دندان به کار میرود. آناتومی دندان به این شکل است که در زیر مینای سفید رنگ دندان لایه سختی به نام عاج است که درون آن بافت نرمی به نام پالپ قرار گرفته است. پالپ دندان حاوی رگ های خونی یا عصبی و بافت همبند دندان است. پالپ از تاج دندان تا ریشه به بافت های هماهنگ دور ریشه متصل است. پالپ در رشد دندان نیز اهمیت بسیاری دارد.

درمان ریشه دندان (ENDO) چیست؟ | متخصص ترمیم ریشه دندان در شرق تهران

وقتی به دندان آسیب وارد میشود و دچار پوسیدگی میشود، نوعی بیماری دهان و عفونت در دندان رخ میدهد. در این حالت تنها راه نجات دندان درمان ریشه و جلوگیری از کشیده شدن آن است که عموم به آن عصب کشی دندان و به اصطلاح تخصصی اندو دندان گفته میشود.
آناتومی دندان به چه شکل است

در چه شرایطی به متخصص درمان ریشه نیاز است؟ | عصب کشی دندان توسط متخصص درمان ریشه در شرق تهران

در شرایطی مانند پوسیدگی های عمیق دندان، ترک خوردگی دندان، ضربه و در کل ورود هر نوع آسیب به پالپ دندان که باعث عفونت یا التهاب پالپ شود لازمه درمان ریشه دندان است. اگر التهاب یا عفونت موجود در پالپ درمان نشود ممکن است باعث درد یا آبسه شود. علائم آسیب رسیدن به پالپ دندان شامل درد، حساسیت طولانی مدت دندان به سرما و گرما، تغییر رنگ دندان، وجود تورم و حساسیت در اطراف لثه است.

درمان ریشه چگونه انجام می‌شود؟ | بهترین متخصص عصب کشی در تهرانپارس

متخصص درمان ریشه یا متخصص اندو در ابتدا بعد از تزریق بی حسی به ناحیه مورد نظر، پالپ عفونتی دندان را خارج کرده و داخل دندان را به دقت از هر گونه التهاب و عفونت پاکسازی میکند و در نهایت فضای خالی را ضد عفونی و با مواد مخصوص پر میکند و پس از آن دندان برای قرار دادن روکش آماده میشود که همانند دیگر دندان ها میتواند به کار خود ادامه دهد.

نکته : دندان‌هایی که بر روی آن‌ها درمان ریشه انجام شده است عمر طولانی مدت دارند و این نکته بستگی به نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان دارد، در نظر داشته باشید در زمان پانسمان دندان، با دندان مورد نظر غذا نجوید زیرا موجب عفونت و شکستی دیواره‌ها خواهد شد.

درمان ریشه دندان

جراحی ریشه دندان (اپیکواکتومی یا جراحی قطع ریشه دندان) توسط متخصص عصب کشی | متخصص درمان ریشه در شرق تهران

در مواردی که دندان دچار التهاب و عفونت شده درمان عصب کشی یا درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) برای بهبود یافتن دیگر پاسخگو نیست، متخصص درمان ریشه ممکن است برای جلوگیری از کشیدن، درمان جراحی را پیشنهاد دهد.
درمان جراحی ریشه دندان اپیکواکتومی (قطع ریشه دندان) به این صورت است که متخصص درمان ریشه با استفاده از بی حسی برشی در بافت لثه برای دسترسی به استخوان زیرین ایجاد میکند. متخصص عصب کشی برای درمان قسمت آسیب دیده و مشکل دار یک سوراخ کوچک در قسمت بالایی و در قسمت نوک ریشه دندان ایجاد میکند و بافت آسیب دیده را از بین برده و برمیدارد و نوک ریشه را تمیز و ضد عفونی کرده و در انتها بافت لثه را با بخیه زدن در جای خود برمیگرداند. جراحی ریشه دندان در یک جلسه انجام میشود بعد از ترمیم لثه تا یک هفته بعد از جراحی لازم است شخص مجددا به متخصص درمان ریشه مراجعه کند تا روند بهبود و درمان بررسی شود.
متخصص کشیدن دندان عقل

درد بعد از عصب کشی دندان | متخصص درمان ریشه در نارمک

سطح تحمل افراد در مقابل درد در هر شخص متفاوت است، ممکن است برخی از افراد با وجود تزریق بی حسی حین درمان احساس کمی درد داشته باشند و یا برخی دیگر تجربه درد بعد از عصب کشی را نداشته باشند. درد بعد از عصب کشی دندان طبیعی است به خصوص اگر قبل از عصب کشی درد یا عفونتی از قبل وجود داشته باشد اما به طور کلی درد بعد از عصب کشی بعد از یک یا دو روز و استفاده از داروهای تجویز شده توسط متخصص درمان ریشه فروکش میکند. بعد از درمان عصب کشی شخص احساس متفاوتی نسبت به دندان عصب کشی شده و دیگر دندان ها دارد اما اگر احساس فشار و درد بیش از چند روز ادامه پیدا کرد حتما به متخصص درمان ریشه مراجعه کند.
اندو دندان چیست؟

درمان ریشه مجدد دندان (عصب کشی مجدد دندان) توسط متخصص عصب کشی دندان

متخصص درمان ریشه در بیشتر موارد درمان ریشه دندان را طی دو جلسه عصب کشی میکنند اما تعداد جلسات درمانی هر شخص به شرایط خاص او بستگی دارد. در مواقعی دندان با یکبار درمان عصب کشی بهبود نمیابند و با وجود انجام درمان ریشه،  فرد در دندان خود احساس درد دارد. در مواقعی نیز که به ندرت هم پیش می آید ممکن است درمان ریشه دندان در ابتدا موفق باشد اما طی ماه ها و سال ها مجددا دچار عفونت شود. عصب کشی مجدد دندانی که قبلا درمان ریشه شده از مرحله اولیه دشوار تر است و باید برای دسترسی به کانال دندان تمامی مواد داخل دندان و در صورت داشتن پست در دندان برداشته شود. در طی درمان عصب کشی مجدد دندان متخصص درمان ریشه، کانال و ریشه های دندان را به خوبی ضد عفونی میکند و روی آن خمیردارویی قرار میدهد که ممکن است این فرآیند مدت زمان درمان و جلسات مراجعه را بیشتر کند.

مراقبت های بعد از درمان عصب کشی چیست؟ | متخصص اندو دندان در شرق تهران

تا ۲ ساعت اولیه بعد از عصب کشی دندان از خوردن مواد غذایی سفت با دندان مورد نظر خودداری کنید.
  • دندان را به آرامی مسواک بزنید.
  • در صورت احساس درد و برای کاهش التهاب از داروهای مسکن تجویز شده متخصص درمان ریشه استفاده کنید.
  • داروهایی نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش درد بعد از عصب کشی دندان کمک میکنند.
  • مراقبت از دندان عصب کشی شده در مقابل فشار: تا زمانی که دندان روکش نشده بسیار آسیب پذیر و شکننده است و از جویدن با دندان تحت درمان ریشه خودداری کنید.
  • آنتی بیوتیک، مسکن یا داروهای تجویز شده دکتر را در ساعات مقرر مصرف کنید.
  • تا ۲۴ ساعت اولیه با سمت دیگر دندان عصب کشی شده غذا بخورید.
  • قبل از انجام روکش دندان به علت ضعیف و شکننده بودن دندان، با احتیاط از آن استفاده کنید.