درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

درمان دندان درد شبانه کودکان

تجربه دندان درد شبانه یک تجربه ناخوشایند و تقریبا ترسناک برای همه افراد است. حال اگر این تجربه برای کودکان اتفاق بیوفتد علاوه بر اینکه برای کودک عذاب آور است، برای والدین نیز ممکن است استرس زا باشد. از آنجایی که آستانه تحمل درد در کودکان بسیار پایین است اگر دندان درد شب هنگام به سراغ کودکان بیاید ممکن است شما به عنوان والدین کودک دچار دستپاچگی شده به دنبال روش هایی برای درمان فوری دندان درد شبانه کودکان باشید.

بنابراین در این موقعیت نیازمند راهکارهای موثر در جهت درمان سریع دندان درد در شب کودکان هستید تا بتوانید در زمان مناسبِ مراجعه حضوری به دندانپزشک متخصص کودکان، شرایط را کنترل کنید. در ادامه با معرفی روش هایی ایمن و موثر برای درمان فوری دندان درد شبانه کودکان با ما همراه باشید.

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سبز، تمامی درمان‌های تخصصی دندانپزشکی کودکان خود را توسط متخصص دندانپزشکی اطفال بصورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام دهید. جهت تعیین وقت ویزیت با بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران با پذیرش کلینیک دندانپزشکی سبز تماس بگیرید یا فرم نوبت دهی را تکمیل کنید.

اهمیت تشخیص ناحیه درد در دهان کودک

اگر کودک شما توانایی مشخص کردن ناحیه درد را ندارد، در دهان او به دنبال تورم، قرمزی روی لثه‌ها، شکستگی دندان و یا پوسیدگی دندان باشید. توجه داشته باشید که تشخیص ناحیه درد از این جهت اهمیت دارد که ممکن است او زبان یا گونه را گاز گرفته باشد و یا رویش دندان جدید علت احساس درد در دهان کودک باشد. بنابراین ممکن است همه درد‌ها دندان درد نباشد.

دلایل مختلف دندان درد شبانه کودکان چیست؟

اینکه بتوان تشخیص داد دندان درد در شب کودکان بر اثر چه عاملی است میتوان گفت انواع مختلف صدمات دندانی و عفونت دندان می‌تواند موجب احساس دندان درد در کودکان شود. توجه داشته باشید این علائم احتمالی هستند و ممکن است تشخیص منشأ دندان درد در شب کودکان کار راحتی نباشد. بنابراین مراجعه حضوری به دندانپزشک متخصص کودکان ضروری است. برخی از دلایل احتمالی دندان درد شبانه کودکان موارد زیر هستند:

• پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان
  • آبسه دندان
  • لب پریدگی و ترک مینای دندان
  • سایش دندان‌ها
  • آسیب یا افتادن پرکردگی‌های دندان
  • عفونت لثه و التهاب لثه
  • درد لثه ناشی از رویش دندان
  • تحلیل لثه
  • گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها
درمان سریع دندان درد در شب کودکان

درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

از آنجایی که دندان درد شبانه اغلب غیر منتظره است، ممکن است کودک را از خواب بیدار کند. با معرفی روش‌هایی که برخی به عنوان درمان خانگی دندان درد شبانه در کودکان شناخته می‌شود، شما را راهنمایی می‌کنیم:

• دارو‌های مسکن: اگر در خانه داروی استامینوفن دارید به کودک بدهید تا میزان درد سریعاً کاهش یابد.
  • کمپرس یخ: چند تکه یخ را در کیسه فریزر انداخته و به آرامی روی ناحیه درد قرار دهید، با اینکار می‌توانید موجب درمان فوری دندان درد در کودکان شوید.
  • شست و شو با آب نمک: یکی از راه‌های درمان فوری دندان درد شبانه کودکان استفاده از آب ولرم همراه با مقدار کمی نمک است. به کودک بگویید این مخلوط را چند دقیقه در دهان نگه دارد ولی قورت ندهد. این کار باعث شست و شو و ضد عفونی شدن فضای دندان شده و درد را کاهش می‌دهد.
  • ممنوعیت استفاده از خوراکی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم: به دلیل اینکه در این موقعیت، دندان دچار حساسیت به دما می‌شود بنابراین کودک باید از خوردن خوراکی‌های سرد و گرم خودداری کند.
  • بالا نگه داشتن سر: با قرار دادن دو بالش در زیر سر کودک و ایجاد ارتفاع در قسمت سر، باعث کاهش جریان خون در این قسمت شده.

درمان فوری دندان درد شبانه کودکاندرمان سریع دندان درد در شب کودکان

روش‌هایی که دراین مقاله گفته شد هرکدام نوعی روش‌ موقتی برای درمان فوری دندان درد شبانه کودکان هستند و ممکن است درد را فقط برای ساعاتی تسکین دهند. بهتر است با مراجعه زودهنگام و به موقع به دندانپزشک متخصص کودکان از درمان‌های پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر جلوگیری کنید.

نکاتی در جهت تسکین و درمان سریع دندان درد در شب کودکان:

• تجربه دندان درد در شب به طور طبیعی برای کودک ناخوشایند است، زیرا دندان درد شکل ظاهری مانند خونریزی، کبودی و تورم ندارد وظاهر ناحیه درد برای کودک مشخص نیست، بنابراین ممکن است این تجربه برای او ترسناک باشد. در این هنگام سعی کنید او را آرام کنید و با انجام فعالیت‌های متفاوت حواس او را از این موضوع پرت کنید.
  • برای درمان سریع دندان درد در شب کودکان، سعی کنید هنگام خواب سر کودک را بالاتر از بدنش با گذاشتن بالش اضافه قرار دهید.
  • توجه داشته باشید اگر دندان درد بخاطرلق شدن دندان است سعی در کندن دندان نداشته باشید. صبر کنید و به کودکتان اجازه دهید تا اگر تشخیص می‌دهد که دندان لق شده است خود به خود بیفتد.
  • به کودک غذا‌های خیلی شیرین، اسیدی، سرد یا داغ ندهید زیرا باعث بیشتر شدن درد می‌شود.
  • دهان کودک را با دهانشویه یا آب نمک رقیق شست و شو دهید تا محیط دهان تمیز و بدون ذرات مواد غذایی و ضدعفونی شود.

کلام آخر

تمامی روش‌های گفته شده که برای درمان فوری دندان درد شبانه کودکان هستند، توصیه‌های موقتی بوده و اگر از این روش‌ها پاسخ مناسبی دریافت کردید به این موضوع بسنده نکنید و در اولین فرصت به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

اگر کودک شما هم ترس از دندانپزشکی دارد و برای رفتن به دندانپزشکی همکاری نمی‌کند، با توصیه و مشورت دندانپزشک می‌توانید تمامی درمان‌های مورد نیاز او را با روش سدیشن(دندانپزشکی با خواب عمیق) و یا روش دندانپزشکی کودکان با بیهوشی انجام دهید.

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سبز، می‌توانید اکثر درمان‌های دندانپزشکی را با استفاده از روش دندانپزشکی در خواب انجام دهید. تمامی درمان‌ها توسط دندانپزشکان متخصص و با استفاده از استانداردها و تجهیزات پیشرفته با نظارت متخصص بیهوشی انجام می‌شود. جهت تعیین وقت ویزیت و انجام درمان دندانپزشکی تحت سدیشن می‌توانید با پذیرش کلینیک دندانپزشکی سبز تماس بگیرید یا فرم نوبت دهی را پر کنید.