درمان روزاسه

روزاسه یک بیماری است که باعث التهاب و قرمزی در نواحی خاصی از پوست می‌شود و در آن رگ‌های قرمز خونی بر روی صورت شخص نمایان می‌گردد. این عارضه ممکن است با برآمدگی و جوش‌های چرکی کوچک و قرمز رنگ همراه باشد. شدت و مدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است ولی به طور معمول به مدت چند هفته یا چند ماه شدت گرفته و بعد از آن از بین می‌رود. این بیماری هم در مردان و هم در زنان می‌تواند به وجود بیاید. اما درصد بروز آن در خانم‌ها و افراد مسن بیشتر است. روزاسه پوست عمدتاً افرادی را که دارای پوست روشن هستند درگیر می‌کند. برای درمان روزاسه راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

نشانه‌های بیماری روزاسه چیست؟

از آنجایی که بعضی از مردم درباره بیماری روزاسه اطلاعات لازم را ندارند گاهی آن را با‌ گرفتگی یا یک سرخی ساده اشتباه می‌گیرند و به دنبال درمان آن نمی‌روند. به این ترتیب باید به نشانه‌های آن توجه کرد و آن را جدی گرفت. از جمله این نشانه‌ها عبارت هستند از:
• قرمزی نقاط مرکزی صورت مثل، بینی، گونه‌ها، چانه و پیشانی
• ایجاد جوش‌هایی روی پوست که شبیه آکنه و نیز گاهی دارای چرک هستند.
• بعضی از افراد دچار روزاسه چشمی می‌شوند که نسبت به پوستی از اهمیت بالایی برخوردار است در روزاسه چشمی، چشم‌ها خشک، متورم و قرمز می‌شوند و ممکن است باعث ایجاد گل مژه شود.
• از دیگر نشانه‌های روزاسه بزرگ شدن یا بهتر است بگویم گوشتی شدت بینی و قسمت‌هایی از صورت است که با گذشت زمان پوست بینی  و آن نواحی را ضخیم می‌کند.
• خشک شدن پوست، رگ‌های خونی متورم و یا سوزن سوزن شدن پوست از نشانه های دیگر آن است.

درمان روزاسه چگونه است؟

از آنجایی که این بیماری مزمن است پس چیزی به اسم درمان قطعی روزاسه وجود ندارد و همه درمان های زیر جهت بالا رفتن سرعت بهبود آن است.

ماست برای درمان روزاسه

ماست یک تسکین دهنده و آبرسان عالی است و برای درمان این بیماری بسیار مفید است. زیرا باعث می‌شود رطوبت و آبرسانی در پوست بالا برود و ناهمواری، التهاب و قرمزی و خشکی پوست را تسکین می‌دهد.

درمان روزاسه با مترونیدازول

این دارو دارای خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی است و از درمان های اصلی و تاثیر گذار برای روزاسه است. این دارو به صورت کرم، ژل و لوسیون در دسترس است و بهتر است آن را به مدت طولانی مصرف کرد.

بهترین کرم برای درمان روزاسه

این بیماری در مواردی با استفاده از کرم های استروئیدی موضعی درمان می شود. استفاده از این کرم قرمزی و التهاب پوست را کاهش می دهد. کرم های استروئیدی موضعی را می‌توان به صورت غیر تجویزی نیز تهیه کرد. اما باید توجه داشت که در کوتاه مدت می‌توان از آن استفاده کرد.

بهترین تغذیه برای درمان روزاسه چیست؟

غذاهای حاوی چربی‌های سالم و سبزیجات به کاهش التهاب کمک می‌کنند. همچنین مصرف غذا و ادویه هایی مانند مارچوبه، لوبیا سبز، سیب زمینی شیرین، بامیه، کدوحلوایی، زرد چوبه، هل، گشنیز، آجیل و… برای درمان روزاسه مفید است.

درمان گیاهی روزاسه

ماسک های گیاهی برای درمان این بیماری وجود دارد. اما هیچ کدام نمی‌تواند جایگزین درمان اصلی شود و فقط به بهبود بیماری کمک می‌کنند. ماسک برگ بابونه، چای سبز و جوی دوسر برای تسکین و افزایش روند درمان موثر است.

آیا روزاسه مسری است؟

نگرانی بسیاری از مردم مسری بودن این بیماری است. در این مورد باید گفت خیر این بیماری عفونی نیست و نه از طریق تماس و نه استنشاق منتقل نمی شود.

حرف آخر

توجه به علائم و درمان به موقع این بیماری اهمیت زیادی دارد و اگر درمان نشود ممکن است تا سال‌ها باقی بماند و به مرور زمان بدتر شود. پس بهتر است در صورت مشاهده آن سریعاً اقدام به درمان کنید.
شما در کلینیک سبز تحت نظر بهترین متخصص می‌توانید درمان خود را انجام دهید.

مطالب بیشتر