علائم سرطان پوست

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

علائم سرطان پوست چیست ؟

به رشد غیر طبیعی سلول های پوستی سرطان پوست می گویند. امروزه سرطان پوست یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها است و بیشتر در پوست‌هایی ایجاد می‌شود که در معرض نور آفتاب هستند. اما این مسئله به این معنا نیست که افرادی که در معرض نور آفتاب نیستند به آن دچار نمی شوند. این بیماری به سن ربطی ندارد و افراد در همه رده سنی ممکن است به آن مبتلا شوند. تشخیص سریع سرطان پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا امکان درمان آن در مراحل آغازین بسیار بالا تر است. به همین دلیل شناخت علائم سرطان پوست بسیار مهم است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

سرطان پوست در کدام قسمت های بدن دیده می شود؟

سرطان پوست در هر جای بدن ممکن است به وجود بیاید. به طوری که علائم آن از سر تا کف پا دیده شده. این سرطان حتی در قسمت هایی از بدن مانند زیر ناخن های دست و پا، داخل گوش و اندام های تناسلی هم ایجاد می‌شود.

انواع سرطان پوست

سرطان پوست انواع مختلفی دارد و به شکل های گوناگونی در پوست نشان داده می شود که در ادامه شما را با انواع آن آشنا می کنیم.
  • سرطان فلسی یا سنگفرشی پوست

شایع ترین نوع سرطان پوست است. این نوع سرطان خطر کمتری نسبت به انواع دیگر سرطان‌های پوست دارد. به آرامی پیشرفت می کند ودرمان آن بسیار مهم است زیرا اگر درمان نشود به ندرت به استخوان و بافت های دیگر پوست نفوذ می کند.

در این نوع سرطان پوست، سلول های بدن فرد به طور کلی تغییر شکل داده و حالت تکه ای و فلسی پیدا می کنند. احتمال دچار شدن به این نوع سرطان کم است و بیشتر در قسمت هایی از پوست که در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارند مانند: پشت دست و لب، صورت، گوش، گردن و در محل زخم ها و جراحات پوستی ایجاد می شود.
  • سرطان پوست ملانوما

در حالت عادی خال های پوستی به شکل متقارن در پوست ظاهر می شوند و اگر جوری باشد که از وسط به دو نیم تقسیم شده باشد باید این نیم ها به یک اندازه و یک شکل باشند و اگر به مرور زمان تغییر شکل پیدا کرد خطر ناک است و حتما باید به آن رسیدگی شود. افرادی که پوست تیره دارند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند.
  • سرطان سلول مرکل

این نوع سرطان پوست تهاجمی است و بیشتر در افراد بالای پنجاه سال و دارای سیستم ایمنی ضعیف به وجود می‌آید.
  • کارسینومای سلول های پایه

یکی از شایع ترین سرطان ها است و در نقاطی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند نمایان می شود.

علائم سرطان پوست کدامند؟

برآمدگی های سفت و قرمز رنگ، ضایعه‌های صاف با سطحی پوسته پوسته شده و کبره بسته، زخم های همراه با خونریزی و پوسته پوسته شده که بعد از بهبود دوباره ظاهر می شود، ایجاد ضایعه های صاف قهوه ای یا گوشی رنگ، زخم های همراه با خونریزی، همگی این ها نشانه های سرطان پوست است که در صورت مشاهده آن سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.
  • علائم سرطان پوست در ناخن

ناخن های پا می توانند ما را از بیماری های زیادی آگاه کنند. ملانوما در پوست های تیره در نواحی مانند کف دست و پا و یا در زیر ناخن ها به وجود میاید.
  • علائم سرطان پوست ملانوما

اگر قطر خال هایی که در بدن هستند بیشتر از 6 میلی متر یا بزرگتر از پاک کن انتهای مداد ها باشد نشانه سرطان ملانوما است.
لبه خال های سرطانی نا هموار است و حاشیه آن نیز برجسته یا سوراخ است.
تغییر رنگ و اندازه خال های قدیمی و ایجاد خال های جدید از دیگر علائم این سرطان است.
.
آیا خارش از علائم سرطان پوست است؟ معمولا در افرادی که به ملانوما ابتلا هستند خارش گزارش شده. اگر ضایعات پوستی دردناک و دچار خارش باشد احتمال سرطان پوست بیشتر است.

سخن پایانی

بهترین توصیه در مورد این مشکل این است که ابتدا خودتان با استفاده از آیینه تمامی پوست صورت و بدن خود را دقیق بررسی کنید و در صورت مشاهده هر یک از علائم سرطان پوست سریعا به پزشک مراجعه کنید.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

مطالب بیشتر: