درمان تبخال

آیا برای شما هم پیش آمده که در طول زندگی خود با زخم و یا تاول های کوچکی در اطراف لب یا نواحی از بدن مواجه شوید؟ این زخم ها چیست و چگونه به وجود می آید؟  راه های درمان و پیشگیری از آن چیست؟  در ادامه متن به این سولات پاسخ خواهیم داد و روش‌های درمان تبخال را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تبخال چیست؟

تبخال یک ویروس واگیردار است که در هر جایی از بدن ممکن است خودش را به شکل یک عارضه نشان دهد. به طور کلی در تبخال ها دو نوع ویروس وجود دارد که نوع اول آن باعث ایجاد زخم در اطراف دهان و نوع دوم آن زخم در ناحیه تناسلی می شود. این ویروس خطرناک نیست اما به مراقبت و رعایت نکاتی نیاز دارد تا کاملا درمان شود.

اگر شخصی در طول عمر خود به این ویروس مبتلا شود، این ویروس همیشه در بدن او خواهد ماند و از بین نمی رود. اما به این معنی نیست که آن شخص همواره دچار تبخال می ماند بلکه فقط ویروس آن به طور غیر فعال در بدن شخص می ماند و تنها در صورت تحریک شدن دوباره خودش را بروز می دهد. این محرک ها شامل: ترسیدن یا استرس و اضطراب، دوران قائدگی، تب یا ابتلا به بیماری خاص و یا تابش شدید نور خورشید وعوامل دیگری می باشد.

راه های پیشگیری از تبخال

از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده، پیش از بررسی روش های درمان تبخال، بهتر است به راه های پیشگیری از آن بپردازیم.

تا به امروز واکسن های متعددی برای پیشگیری از تبخال ساخته شده اما همه آنها دارای یک مشکل هستند و آن این است که این واکسن ها برای افرادی خوب است که تاکنون این بیماری را نگرفته اند و برای کسانی که قبلا به آن مبتلا شده اند موثر نیست.

با این حال بهترین و ساده ترین راه برای پیشگیری از تبخال مراقبت از مبتلا شدن به آن است. به این صورت که از تماس مستقیم و غیر مستقیم با افرادی که تبخال دارند پرهیز کنید و نبوسیدن و استفاده نکردن از وسایل یکدیگر را نیز جدی بگیرید.

روش های درمان تبخال

حال می خواهیم به راه های درمان تبخال بپردازیم تا در صورت مواجه شدن با آن بتوانیم با آگاهی کامل بهتربن راه را انتخاب کنیم.

در ابتدای این مطلب باید بدانید که هیچ درمان قطعی و دائمی برای درمان این عارضه وجود ندارد، اما روش ها و درمان هایی هستند که با استفاده درست از آن می توانید این ویروس را درمان کنید و عارضه پوستی ایجاد شده را از بین ببرید. میدانیم که هر عارضه یا ویروس و یا هر بیماری وخیم و خفیف، همگی دوره درمان خاص خودش را باید طی کند و هیچ وقت در چند دقیقه نمی شود ویروس یا بیماری را به طور کامل درمان کرد، پس مراقب باشید گول مطالبی از قبیل درمان دائمی تبخال یا درمان تبخال در سه دقیقه را نخورید.

درمان خانگی تبخال

روش های مفید خانگی زیادی وجود دارد که در صورت انجام آن می توانید به بهبودی کامل برسید. در ادامه با این روش ها آشنا می شویم.

• وازلین برای درمان تبخال

توصیه می شود از وازلین برای پوشش تب خال خود استفاده کنید. زیرا وازلین با چرب نگهداشتن زخم از جذب میکروب و عفونت جلوگیری می کند و مانند یک لایه محافظ برای تبخال عمل میکند تا وضعیتش رو به  بهبودی برود.
  • درمان تبخال با خمیر دندان

در این روش درمان، مقدار کمی خمیر دندان را با یک قطره الکل و نمک مخلوط کرده و آن را بر روی تبخال قرار دهید. این مخلوط  باعث خشک شدن سریع تر تبخال می شود.
  • درمان تبخال با آبلیمو

یک پد تمیز یا مقداری پنبه را به عصاره لیمو آغشته کنید و آن را مستقیما روی تبخال ماساژ دهید. این کار را دو الی سه بار در روز تکرار کنید.

• درمان تبخال با عسل

عسل دارای خواص ضد التهابی است و عفونت را از بین میبرد و از پیشرفت آن جلوگیری می کند.
  • درمان تبخال با کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم می تواند درد و خارش تبخال را تسکین دهد. به طوری که کمپرس گرم از ایجاد تاول در هنگام عفونت جلوگیری می کند و کمپرس سرد باعث کاهش التهاب می شود.
  • درمان تبخال با استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم های ضد آفتاب زخم تبخال را ترمیم می کند و همچنین استفاده روزانه آن احتمال دوباره مبتلا شدن به آن را پایین می آورد.

• تاثیر سیر بر تبخال

یک حبه سیر را برداشته آن را نصف کرده و روی زخم بگذارید یا چند عدد سیر را له کرده تا به شکل خمیری در بیاید و سپس آن را روی زخمتان بگذارید. تاثیر سیر بسیار زیاد است و در سریع ترین زمان تبخال را خشک کرده و از بین می برد.

خلاصه متن

رعایت نکات بهداشتی در زندگی بسیار اهمیت دارد و رابطه مستقیم با سلامتی جسمی و روحی ما دارد. تبخال یک عارضه پوستی ساده است و خطر زیادی ندارد. در صورت مبتلا شدن به آن تنها کافی است دوره درمان را سپری کنید و بهداشت فردی را بیش تر از همیشه رعایت کنید. اگه به مرور زمان وضعیت بهبود نیافت می توانید به پزشک متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید. ما در کلینیک سبز پزشکان متخصص و با تجربه ای داریم که در صورت نیاز می توانید مراجعه کنید.

مطالب بیشتر