زخم های دهان در کرونا | علائم جدید ویروس کرونا

کرونا و زخم دهان

طی مطالعات و تحقیقاتی که توسط پزشکان منتشر شده، گفته شده است که تعداد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، دارای “enanthem” یا زخم های دهانی و ضایعات دهانی بودند. این در حالی است که افرادی که دارای اختلال زخم شدن دهان در کرونا بوده اند، راش پوستی خارجی نیز داشتند. زخم های داخل دهان ممکن است یکی از علائم ویروس کرونا باشد اما همچنان تحقیقات برای ثابت کردن این نشانه ادامه دارد. در بیمارانی که سابقه ابتلا به کرونا داشته اند علائمی مانند ضایعات دهانی در آنها مشاهده شده که بعد از تجویز تست متوجه بیماری خود شده اند. زخم های دهان در کرونا ظاهری شبیه به آفت و یا التهابی در مخاط دهان دارند که با تجویز دارو یا دهانشویه های ترکیبی تحت کنترل قرار میگیرند. به طور کلی ممکن است از علائم جدید ویروس کرونا، به وجود آمدن زخم دهان در زمان ابتلا به کرونا و یا زخم سقف دهان نشانه ویروس کرونا باشد.

زخم در دهان یا زخم در سقف دهان نشانه ویروس کرونا | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

طبق تحقیقات انجام شده در کشور اسپانیا، گفته شده است که مبتلایان به کویید 19 علاوه بر ایجاد تغییرات روی پوست و زخم های پوستی، دارای علائمی مثل مشاهده زخم در سقف دهان در کرونا نیز شده اند. البته در گروهی مشاهده زخم دهان در کرونا حدود چند روز زودتر از دیگر علائم مشاهده شده و در گروهی دیگر مشاهده زخم های دهان هنگام کرونا بیشتر از سه هفته بعد نیز بوده است. مشاهده زخم دهان در بیماران مبتلا به ویروس کرونا ممکن است عجیب به نظر برسد اما مشاهده همین زخم ها در دیگر ویروس ها رایج است. مخاط دهان بافت حساسی است که حمله ویروسی به این محیط یک اتفاق شایع است.
بروز زخم در دهان و یا عفونت های ناگهانی در دهان ممکن است از نشانه های کرونا باشد و باید به این علامت در دهان در زمان کرونا توجه کرد. زخم های دهان هنگام کرونا یا زخم سقف دهان در زمان کرونا ممکن است درد نداشته باشند اما باید توسط متخصص زخم های دهان معاینه شوند. اگر هنگام غذا خوردن زخم دهان باعث آزار فرد شد، باید در اولین فرصت توسط متخصص بیماری های دهان و دکتر زخم های دهان معاینه شود. متخصص ضایعات دهان با برسی رنگ بافت دهان و تغییرات رنگدانه های موجود در بافت دهان، تمامی قسمت های غشا و نقاط ملتهب شده را مورد بررسی و آزمایش قرار میدهد. با توجه به اثراتی که ویروس کرونا بر ریه ها میگذارد، بروز زخم در دهان هنگام کرونا دور از انتظار نیست…

زخم های دهانی در کرونا به چه شکل هستند؟ | بهترین متخصص زخم های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

ظاهر زخم های دهان در کرونا ممکن است به اندازه و اشکال متفاوتی باشد. زبان جغرافیایی، لکه های سفید داخل دهان، لکه های سفید روی زبان، کاندیدیازیس، لکه های قرمز در دهان و التهاب زبان یا دهان ممکن است از علائم زخم های دهان در کرونا باشند. طبق مشاهدات و تحقیقات متخصصان پزشکی و متخصص زخم های دهانی و طبق ارتباط بین زخم دهان و کرونا توصیه شده است که اگر علائم دیگری از بیماری ها مشهود نباشد، میتوان احتمال ارتباط بین زخم های دهانی و دیگر علائم کرونا را با هم مقایسه کرد و قبل از اعلام پاسخ آزمایشات رسمی، تست فرد را مبنی بر ابتلا به ویروس کرونا مثبت اعلام کرد.

درمان زخم های دهان کرونا | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

با توجه به اینکه هنوز درمان قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد اما با مراجعه به متخصص بیماری های دهان و متخصص زخم های دهان میتوانید تمامی مراحل زخم های دهان را از مرحله ظهور زیر نظر متخصص بیماری های دهان با داروهای ضد قارچ و داروهای خوراکی ضد ویروس کنترل کنید. طبق تحقیقات پزشکان اسپانیایی علائمی مثل زخم های دهانی در زمان کرونا ممکن است بین 19 تا 24 ساعت دیگر هم بروز ندهد و این نشانه ها در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر علائم کرونا مانند تب و دیگر نشانه های کووید 19 را ندارید اما زخم در دهان را مشاهده کردید بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید و نزد متخصص بیماری های دهان معاینه شوید.

در این میان نکات زیر را برای کنترل و درمان خانگی زخم دهان در کرونا در نظر داشته باشید:
  • مواد خوراکی اسیدی نخورید.
  • غذاهای خیلی داغ نخورید.
  • محل زخم را با آب نمک شست شو دهید.
  • از دهانشویه های دارای الکل استفاده نکنید.

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت) معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

11 دیدگاه برای “زخم های دهان در کرونا | علائم جدید ویروس کرونا

1. ف،صالحی گفته:

من بیست روز پیش به امیکرون شدید مبتلا شدم. ترکهای روی زبانم و گلویم هست که خوب نمیشود.با نیستاتین بهتر شد ولی قطع نشده. همه چیز به دهنم تلخ و بد مزه است.

سلام وقت بخیر
        ظاهر زبان و قسمت های مختلف زبان و همچنین نواحی گلو باید توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان معاینه شود تا علت و درمان مشخص شود.

سلام وقت بخیر
        شرایط دهانی (قسمت های مختلف دهان و گلو) و همچنین شرایط عمومی باید توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان بررسی شود تا علت و درمان مشخص شود.

2. حسین گفته:

امیکرون گرفتم و بعد از کاهش درد بدن و همزمان با شروع گلودرد، ورم زیادی در سقف دهان پشت دندان‌های نیش بالا ایجاد شده. کاملا هم متوازنه و سه ناحیه در چپ، راست و وسط ورم کرده.

سلام وقت بخیر
        وضعیت دهان حتما باید توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان مورد معاینه قرار بگیره تا نوع درمانی که باید انجام بشه مشخص شه.
        برای تعیین وقت ویزیت با شماره پذیرش کلینیک تماس بگیرید:
        واتساپ : 09394060455

• SR گفته:

با سلام
          من هم کرونا گرفتم، حدود سه روز پیش با درد خفیف گلو شروع شد که بعد شدیدتر شد، امروز متوجه شدم علاوه بر التهاب گلو سقف حفره دهانم نزدیک یکم بالاتر از زبان کوچک، زخم ایجاد شده که تعجب کردم ولی راش پوستی خارجی ندارم. تو شهرهای کوچک متخصص فک و دهان نیست.

سلام وقت بخیر
            وضعیت گلو و قسمت های مختلف دهان حتما باید توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان مورد معاینه قرار بگیره تا نوع درمانی که باید انجام بشه مشخص شه.
            برای تعیین وقت ویزیت آنلاین میتونید با واتساپ کلینیک سبز در ارتباط باشید:
            شماره واتساپ: 09394060455

3. لیلا گفته:

سلام. منم دچار زخم دهان شدم.. و علائم کروناست. درمان خانگیش چیه؟؟ خیلی میسوزه.. آب هم به زور میخورم

سلام وقت بخیر
        زخم های دهانی درمان خانگی ندارند و حتما باید توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان معاینه شوند.
        برای تعیین وقت ویزیت حضوری با شماره های پذیرش و برای ویزیت آنلاین با شماره واتس اپ کلینیک تماس بگیرید.
        پدیرش کلینیک سبز :77808045-021
        واتس آپ کلینیک سبز : 09394060455