زخم های دهان و شناخت انواع بیماری های دهان فک و صورت | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

بیماریهای دهان و شناخت انواع زخم های دهان علمی است در دانش پزشکی به معنای تحقیق و کاوش در زمینه آسیب شناسی نوع بیماری موجود در بدن. در این علم انواع ویروس، باکتری و یا قارچ موجود در دهان بعد از نمونه گیری شناسایی میشودو با انجام آزمایشات گوناگون به دنبال اینکه زخم داخل دهان از چیست و یا دلیل زخم شدن زبان پرداخته میشود. علم آسیب شناسی دهان فک و صورت یا شناخت انواع بیماری های دهان و دندان، بیماری های دهان و لثه و بیماری های زبان و دهان نقش مهمی را در زمینه کمک به پزشکان و متخصصان برای تشخیص و شناسایی علت و درمان زخم داخل دهان، سرطان زبان، سرطان لثه و علائم سرطان دهان ایفا میکند. در کلینیک دندانپزشکی سبز با مجهزترین تجهیزات دندانپزشکی توسط بهترین متخصص سرطان دهان، فک و صورت و متخصص بیماری ها و ضایعات دهان فک وصورت، دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی روند شناسایی و درمان انواع زخم های دهان را به مرحله بهبود کامل برسانید.
پاتولوژی دهان

شناخت و درمان بیماریهای دهان فک و صورت | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

دکتر زخم های دهان، فک و صورت در ابتدا به شناسایی و درمان علت به وجود آمدن زخم های دهان، برفک دهان، بیماری های دندان، بیماری فک و … می‌پردازد

نمونه اقدامات متخصص بیماریهای دهان و زبان فک و صورت | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

• تشخیص ضایعات فک و دهان
  • بیوپسی مخاط دهان
  • درمان اختلال و ناهنجاریهای موجود در دهان و فک و صورت
  • تشخیص اختلالات و بیماری ها در غدد بزاقی
  • تشخیص بیماری های نواحی مختلف فک صورت و درون دهان
  • و ….

شناخت انواع بیماریهای دهان، بیماری های فک و بیماری های زبان و لثه

بروز بیماریهای فک، بیماری های دهان و صورت  به دو گروه مادرزادی و یا اکتسابی تقسیم بندی میشوند: بیمار های دهانی مادرزادی:

• زبان بزرگ
  • گره زبانی
  • شکاف لب و کام
  • سندرم عقاب
  • مال اکلوژن

در گروهی دیگر برخی از بیماری‌های اکتسابی دهان، فک و صورت به صورت عفونی هستند و به شاخه ‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی تقسیم می‌شوند.

بیماری دهان

عفونت باکتریایی | دکتر علی لطفی متخصص اسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

پلاک دندان چیست؟ پلاک دندان نوع باکتری از مجموعه زخم های دهان است که در نواحی اطراف دندان و لثه به وجود می‌آید. عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، پلاک دندان به مرور در اطراف لثه انباشته شده و باعث التهاب در لثه و دهان می‌شود. مواد خارجی وارد مخاط شده و ترکیب می‌شوند. این ترکیب به مرور زمان باعث ایجاد باکتری‌هایی به شکل بیرنگ و چسبنده می‌شوند. پلاک‌ها باکتری‌های بی‌آزاری هستند و به راحتی توسط مسواک و نخ دندان درست از بین می‌روند. با گذشت زمان و عدم رسیدگی پلاک دندان به شکل ضخیم‌تر شده و تشکیل جرم دندان را میدهند.
پلاک دندان

علت زخم شدن داخل دهان | علائم تب مخملک | متخصص بیماری های دهان

این بیماری از نوع باکتریایی است. تب مخملک در فصول سرد شیوع پیدا می‌کند. مسری است و بیشتر در کودکان ۳ تا ۷ سال رخ می‌دهد. علامت تب مخملک به شکل بالا رفتن دمای بدن و ایجاد تب، تغییر رنگ زبان ظهور دانه‌های قرمز بر روی زبان و گاها دانه‌های قرمز بر روی سقف زبان، متورم شدن لوزه ها و تب لرز است.
در این موارد متخصص زخم های دهان و دندان هشدار می‌دهد که در صورت عدم توجه به بیماری های دهان، زخم داخل دهان، و زخم روی زبان، بیماری موجود پیشرفت کرده و باعث بروز عوارض وخیم‌تری مانند: مشکلات قلبی آبسه لوزه‌ها و بیماری‌های کلیوی و پوستی می‌شود.
تب مخملک

عفونت‌های ویروسی در دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

عفونت‌های ویروسی به شکل تاول، تبخال (هرپس سیمپلکس) و زخم در اطراف دهان پدیدار می‌شوند.
در این نوع اختلال، زخم ایجاد شده فقط ۱۰ درصد دارای عفونت ویروسی را داراست و ممکن است ۳ تا ۱۰ روز در اطراف دهان باقی بماند. نوع دیگر این بیماری به شکل زخمی است که مجددا عود میکند و گاها در عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز اختلال ایجاد میکند.

قبل و بعد از جراحی لثه

بیماری های قارچی | متخصص ضایعات دهان

بیماری قارچی دهان از نوع عفونتی است که در محدوده دهانی، برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) نامیده میشود. برفک دهان از شایع ترین نوع عفونت های قارچی است. نشانه های این بیماری به صورت ظهور لکه های سفید داخل دهان و لکه های سفید دور لب است که سوزش و درد را به همراه دارد. بیماری برفک دهان به دلیل افت عملکرد سیستم ایمنی رخ میدهد. ممکن است در افرادی که از دندان مصنوعی استفاده میکنند هم بروز دهد. تشخیص این بیماری بر عهده متخصص زخم های دهان و لب است و درمان قارچ دهان، درمان زخم های دهان یا درمان زخم لثه با تجویز دارو زخم دهان انجام میشود.

تومورهای خوش خیم دهان کدامند؟

بروز آسیب هایی در اثر ضربه یا تماس با مواد شیمیایی

برخی از ضربه های مکانیکی و یا تماس با مواد شیمیایی و حرارتی به دهان، میتواند به بافت نرم آن آسیب بزند و باعث ایجاد زخم شود. برخی دیگر ازبیماری های شایع دهانی سندرم شوگرن و آنژیوادم هستند.

سرطان دهان | بهترین متخصص سرطان دهان

بیماری سرطان دهان اغلب در ناحیه داخلی دهان، کف دهان، لثه، لبها و یا در قسمت داخلی گونه ها به وجود می آید. سرطان دهان در مراحل اولیه به شکل زخم و بدون درد ظاهر میشود. علت به وجود آمدن سرطان دهان مصرف بیش از حد الکل، کشیدن سیگار، جویدن تنباکو و قرار گرفتن در معرض نور خورشید (سرطان لب) است.
تشخیص به سرعت سرطان دهان توسط دکتر زخم های دهان، متخصص ضایعات دهان و دندان در مرکز درمان بیماری و زخم های دهان فک و صورت است. توصیه میشود به محض مشاهده یک زخم یا توده مشکوک هرچه سریعتر به دکتر زخم های دهان فک و صورت مراجعه کنید.

سرطان دهان

بیماری سوزش دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

در این نوع بیماری که تا کنون علت پزشکی و دندانپزشکی (BMS) به خصوصی برای شناخت آن ذکر نشده است، تقریبا میتواند همه افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد. افراد میانسال و بیشتر زنان که در معرض یائستگی و خشکی دهان هستند، درصد بالاتری از آمار ابتلای این بیماری را به خود اختصاص داده اند. بیماری سوزش دهان دارای تاثیرات بد روحی مانند افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی است. این اختلال درمان قطعی ندارد و بهبود آن بوسیله داروهای ضد درد، داروی زخم دهان یا دارو برای زخم سقف دهان، مکمل های ویتامین و مرطوب کننده ها انجام میپذیرد. علائم این بیماری به شکل سوزن سوزن شدن یا بی حس شدن دهان، از دست دادن اشتها و ذائقه، احساس خشکی در دهان و افزایش تشنگی، احساس تلخی در دهان، احساس سوزش روی زبان است.
سوزش دهان

آفت دهان چیست؟ | علائم آفت دهان | بهترین متخصص زخم های دهان

آفت دهان نوعی از دیگر بیماری های دهان است که به شکل زخم در اطراف لب ها، زخم داخل دهان و زخم روی زبان پدیدار میشود. آفت دهان در افراد جوان و میانسال بیشتر است و مدت زمان حضور آن بین ۱۰ تا ۱۴ روز است. افراد دارای حساسیت و آلرژی بیشتر درگیر ابتلا به آفت دهان هستند. علائم آفت دهان به شکل سوزن سوزن شدن در ناحیه دهان و ناحیه لب ها است.
آفت دهان

زبان جغرافیایی چیست؟ | متخصص سرطان دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

زبان جغرافیایی نوعی از بیماری های دهان است که سرتاسر سطح زبان را درگیر میکند. ظاهر آن به شکل برآمدگی های سفید روی زبان یا دانه های سفید روی زبان  به نام پاپیلا است. علت نامگذاری این زبان جغرافیایی ایجاد ضایعات و جزایر قرمز رنگ به شکل نقشه جغرافیایی روی زبان است. این بیماری به سرطان یا عفونت های ویروسی یا باکتریایی ارتباطی ندارد اما باعث حس آزردگی در فرد و ایجاد حساسیت به طعم های تندی شوری و شیرینی میشود. اگر این بیماری تا ۱۰ روز برطرف نشود فرد باید توسط دکتر زخم های دهان و زبان معاینه شود.
زبان جغرافیایی
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت) معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.
نوبت دهی و مشاوره آنلاین