شناسایی بیماری های دهان و درمان انواع زخم های دهان فک و صورت | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

در کشور ما قریب به اتفاق اکثر جامعه به درجه و انواع متفاوتی از بیماری های دهانی و دندانی (پوسیدگی دندان و بیماری های لثه) رنج میبرند. بیماریهای دهان و شناخت انواع زخم های دهان علمی است در دانش پزشکی به معنای تحقیق و کاوش در زمینه آسیب شناسی نوع بیماری موجود در بدن. بیماری های دهان و دندان از شایعترین بیماری های عفونتی در انسان است که در این علم انواع ویروس، باکتری و یا قارچ موجود در دهان بعد از نمونه گیری شناسایی میشوند و با انجام آزمایشات گوناگون به دنبال اینکه علت و نوع زخم داخل دهان از چیست و یا دلیل زخم شدن زبان چیست پرداخته میشود. مهمترین علت به وجود آمدن بیماری در دهان، تغییر عادات و رژیم غذایی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رفتارهای جنسی پر خطر، مصرف دخانیات و توجهی به سلامت دندان در کودکان است. علم آسیب شناسی دهان فک و صورت یا شناخت انواع بیماری های دهان و دندان، بیماری های دهان و لثه و بیماری های زبان و دهان نقش مهمی را در زمینه کمک به پزشکان و متخصصان برای تشخیص و شناسایی علت و درمان زخم داخل دهان، سرطان زبان، سرطان لثه و علائم سرطان دهان ایفا میکند. در کلینیک دندانپزشکی سبز با مجهزترین تجهیزات دندانپزشکی توسط بهترین متخصص سرطان دهان، فک و صورت و متخصص بیماری ها و ضایعات دهان فک وصورت، دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی روند شناسایی و درمان انواع زخم های دهان را به مرحله بهبود کامل برسانید.
پاتولوژی دهان

شناخت و درمان بیماریهای دهان فک و صورت | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

اهمیت شناسایی و درمان بیماری های دهان و زخم های دهان و یا پیشگیری و برنامه ریزی جهت مراقبت های بهداشتی بسیار بالاست. توجه داشته باشید به محض احساس ضایعه و زخم مشکوک در دهان در ابتدا باید توسط دکتر زخم های دهان، فک و صورت معاینه شده و در ادامه به شناسایی و درمان علت به وجود آمدن زخم های دهان، نشانه های بیماری در دهان که شامل برفک دهان، بیماری های دندان، بیماری فک (کیست های فکی) و …پرداخته شود.

نمونه اقدامات متخصص بیماریهای دهان و زبان فک و صورت | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

• تشخیص ضایعات فک و دهان
  • بیوپسی مخاط دهان
  • درمان اختلال و ناهنجاریهای موجود در دهان و فک و صورت
  • تشخیص اختلالات و بیماری ها در غدد بزاقی
  • تشخیص بیماری های نواحی مختلف فک صورت و درون دهان
  • و ….

شناخت انواع بیماریهای دهان، بیماری های فک و بیماری های زبان و لثه

بروز بیماریهای فک، بیماری های دهان و صورت  به دو گروه مادرزادی و یا اکتسابی تقسیم بندی میشوند:

بیمار های دهانی مادرزادی:

• زبان بزرگ
  • گره زبانی
  • شکاف لب و کام
  • سندرم عقاب
  • مال اکلوژن

در گروهی دیگر برخی از بیماری‌های اکتسابی دهان، فک و صورت به صورت عفونی هستند و به شاخه ‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی تقسیم می‌شوند.

بیماری دهان

شناسایی هر چه زودتر ضایعات دهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که انواعی از ضایعات دهانی ریسک ابتلا به سرطان را افزایش میدهند.

با تغییر الگوی زندگی در جهت نادرست افزایش شیوع انواع سرطان ها چشمگیر شده و متاسفانه افزایش سرطان های مربوط به دهان نیز قابل توجه است. از این رو میتوان گفت اگر با هرکدام از علائم و نشانه های زیر مواجه شدید حتما به متخصص بیماری های دهان فک و صورت مراجعه کنید:
  • وجود زخم هایی در ناحیه دهان صورت و سر که به مدت دو هفته بهبود نیافتند.
  • وجود برآمدگی روی لب ها لثه ها و یا دیگر نواحی دهان که درحال رشد باشند.
  • نقاط سفید در دهان، زخم های قرمز و لکه های قهوه ای و لکه های تیره در بافت های دهان.
  • خونریزی های مکرر در دهان.
  • احساس بی حسی یا درد در نواحی مختلف صورت دهان و گردن.
توجه داشته باشید که در اغلب موارد این نشانه ها ضایعات سرطانی نیستند اما نکته حائز اهمیت این است که با تشخیص زودرس ضایعات سرطانی میتوان درصد موفقیت را در درمان سریعتر بالا برد.

عفونت باکتریایی | دکتر علی لطفی متخصص اسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

پلاک دندان چیست؟ پلاک دندان نوع باکتری از مجموعه زخم های دهان است که در نواحی اطراف دندان و لثه به وجود می‌آید. عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، پلاک دندان به مرور در اطراف لثه انباشته شده و باعث التهاب در لثه و دهان می‌شود. مواد خارجی وارد مخاط شده و ترکیب می‌شوند. این ترکیب به مرور زمان باعث ایجاد باکتری‌هایی به شکل بیرنگ و چسبنده می‌شوند. پلاک‌ها باکتری‌های بی‌آزاری هستند و به راحتی توسط مسواک و نخ دندان درست از بین می‌روند. با گذشت زمان و عدم رسیدگی پلاک دندان به شکل ضخیم‌تر شده و تشکیل جرم دندان را میدهند.
متخصص بیماری های دهان فک و صورت

انواع ضایعات و بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی

ضایعات وزیکولوبولوز : ضایعاتی که در نمای بالینی به شکل زخم هستند و یا به صورت تاول های برجسته که حاوی مایع شفاف به قطر کمتر از 1 سانتیمتر (vesicles) و یا به قطر بیشتر از 1 سانتی متر (bullae) هستند.
ضایعات سفید رنگ یا ضایعات قرمز رنگ : ضایعات و زخم هایی که به شکل خطوط سفید یا قرمز در مخاط دهان دیده میشوند.
ضایعات پیگمانته : که هم سطح با مخاط دهان هستند اما به علت تغییر رنگ نسبت به بافت اطراف قابل تشخیص هستند. رنگ این نوع ضایعات قهوه ای، سیاه، بنفش است.
در این موارد متخصص زخم های دهان و دندان هشدار می‌دهد که در صورت عدم توجه به بیماری های دهان، زخم داخل دهان، و زخم روی زبان، بیماری موجود پیشرفت کرده و باعث بروز عوارض وخیم‌تری میشود.

عفونت‌های ویروسی در دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

عفونت‌های ویروسی به شکل تاول، تبخال (هرپس سیمپلکس) و زخم در اطراف دهان پدیدار می‌شوند.
در این نوع اختلال، زخم ایجاد شده فقط ۱۰ درصد دارای عفونت ویروسی را داراست و ممکن است ۳ تا ۱۰ روز در اطراف دهان باقی بماند. نوع دیگر این بیماری به شکل زخمی است که مجددا عود میکند و گاها در عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز اختلال ایجاد میکند.

بیماری هرپس اولیه

بیماری های قارچی | متخصص ضایعات دهان

بیماری قارچی دهان از نوع عفونتی است که در محدوده دهانی، برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) نامیده میشود. برفک دهان از شایع ترین نوع عفونت های قارچی است. نشانه های این بیماری به صورت ظهور لکه های سفید داخل دهان و لکه های سفید دور لب است که سوزش و درد را به همراه دارد. بیماری برفک دهان به دلیل افت عملکرد سیستم ایمنی رخ میدهد. ممکن است در افرادی که از دندان مصنوعی استفاده میکنند هم بروز دهد. تشخیص این بیماری بر عهده متخصص زخم های دهان و لب است و درمان قارچ دهان، درمان زخم های دهان یا درمان زخم لثه با تجویز دارو زخم دهان انجام میشود.

قارچ دهانی

بروز آسیب هایی در اثر ضربه یا تماس با مواد شیمیایی

برخی از ضربه های مکانیکی و یا تماس با مواد شیمیایی و حرارتی به دهان، میتواند به بافت نرم آن آسیب بزند و باعث ایجاد زخم شود. برخی دیگر ازبیماری های شایع دهانی سندرم شوگرن و آنژیوادم هستند.

سرطان دهان | بهترین متخصص سرطان دهان

بیماری سرطان دهان اغلب در ناحیه داخلی دهان، کف دهان، لثه، لبها و یا در قسمت داخلی گونه ها به وجود می آید. سرطان دهان در مراحل اولیه به شکل زخم و بدون درد ظاهر میشود.
توصیه میشود به محض مشاهده یک زخم یا توده مشکوک هرچه سریعتر به مرکز درمان بیماری و زخم های دهان فک و صورت و متخصص بیماری و زخم های دهانی مراجعه کنید.

سرطان دهان

بیماری سوزش دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

در این نوع بیماری که تا کنون علت پزشکی و دندانپزشکی (BMS) به خصوصی برای شناخت آن ذکر نشده است، تقریبا میتواند همه افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد. افراد میانسال و بیشتر زنان که در معرض یائستگی و خشکی دهان هستند، درصد بالاتری از آمار ابتلای این بیماری را به خود اختصاص داده اند. بیماری سوزش دهان دارای تاثیرات بد روحی مانند افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی است. این اختلال درمان قطعی ندارد و بهبود آن بوسیله داروهای ضد درد، داروی زخم دهان یا دارو برای زخم سقف دهان، مکمل های ویتامین و مرطوب کننده ها انجام میپذیرد. علائم این بیماری به شکل سوزن سوزن شدن یا بی حس شدن دهان، از دست دادن اشتها و ذائقه، احساس خشکی در دهان و افزایش تشنگی، احساس تلخی در دهان و احساس سوزش روی زبان است.
سوزش دهان

آفت دهان چیست؟ | علائم آفت دهان | بهترین متخصص زخم های دهان

آفت دهان نوعی از دیگر بیماری های دهان است که به شکل زخم در اطراف لب ها، زخم داخل دهان و زخم روی زبان پدیدار میشود. آفت دهان در افراد جوان و میانسال بیشتر است و مدت زمان حضور آن بین ۱۰ تا ۱۴ روز است. افراد دارای حساسیت و آلرژی بیشتر درگیر ابتلا به آفت دهان هستند. علائم آفت دهان به شکل سوزن سوزن شدن در ناحیه دهان و ناحیه لب ها است.
آفت دهان

زبان جغرافیایی چیست؟ | متخصص سرطان دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

زبان جغرافیایی نوعی از بیماری های دهان است که سرتاسر سطح زبان را درگیر میکند. ظاهر آن به شکل برآمدگی های سفید روی زبان یا دانه های سفید روی زبان  به نام پاپیلا است. علت نامگذاری این زبان جغرافیایی ایجاد خطوط سفید یا خطوط قرمز رنگ به شکل نقشه جغرافیایی روی زبان است. این بیماری به سرطان یا عفونت های ویروسی یا باکتریایی ارتباطی ندارد اما باعث حس آزردگی در فرد و گاها باعث ایجاد حساسیت به طعم های تندی شوری و شیرینی میشود. اگر این بیماری تا ۱۰ روز برطرف نشود فرد باید توسط دکتر زخم های دهان و زبان معاینه شود.
زبان جغرافیایی
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت) معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.
نوبت دهی و مشاوره آنلاین