برفک دهان چیست؟ | علت وجود دانه های سفید روی زبان

متخصص بیماری های دهان در شرق تهران

بیماری کاندیدیازیس حاد دهان با غشاء کاذب در گروه کاندیدیازیس اولیه قرار میگیرد و به عنوان عفونت کاندیدای کلاسیک شناخته میشود. برفک دهان در افرادی که آنتی بیوتیک مصرف کرده اند دیده میشود، همچنین مصرف کننده برخی از داروهای ایمونوساپرسیو که افرادی با بیماری های تضعیف شده سیستم ایمنی بدن هستند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به برفک دهان و دانه های سفید درون دهان هستند و ممکن است عفونت در این بیماران مزمن شود. برفک دهانی نوعی از بیماری دهان به شکل دانه های سفید در دهان با حالت پنیری است که متشکل از ارگانیسم های قارچی و دبری های سلولی است که اگر این غشاء کاذب برداشته شود سطحی ملتهب و گاها همراه با خونریزی به جای میماند. در ادامه به پاسخ سوال کاندیدیاس دهان چیست و یا اینکه علت برفک دهان چه چیزی است توسط متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خواهیم پرداخت.

علت به وجود آمدن برفک دهان چیست؟ | دکتر زخم های دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

بیماری کاندیدیازیس دهان یا برفک دهان و سفید شدن زبان ممکن است بر اثر عوامل مختلفی به وجود آید. بیماری برفک دهانی زمانی رخ میدهد که سیستم ایمنی بدن نمیتواند عفونت قارچ و عفونت های دهانی را کنترل کنند. برفک دهانی در بزرگسالان یا برفک زبان در بزرگسالان ممکن است به علت های متفاوتی ایجاد شوند:

• استفاده از داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها و یا داروهای درمان بیماری سرطان
  • بیماری های خاصی مانند برفک دهانی و دیابت یا ایدز
  • استفاه از دندان مصنوعی
  • استفاده از سیگار و دخانیات

برفک دهانی در نوزادان و کودکان یکی از شایع ترین بیماری در این رده سنی است که ممکن است به دلایل زیر باشد:

• سرایت برفک دهانی از مادر
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک

علائم برفک دهان چیست؟ | بهترین متخصص ضایعات دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

نشانه های برفک دهان در ابتدا به شکل دانه های سفید داخل دهان و یا لکه های سفید داخل لپ، دانه های سفید کناره های لپ پدیدار میشود. در برخی از موقعیت ها ممکن است دانه های سفید داخل دهان به شکل  متورم باشد.نشانه های برفک دهان یا کاندیدیازیس بسته به ناحیه آسیب دیده متفاوت است. کاندیدیازیس در برخی افراد موجب به قرمزی و یا خارش است. افراد دارای سیستم ایمنی قوی و سالم در مواقع ابتلا به کاندیدازیس ممکن است دچار عفونت موضعی در ناحیه پوست یا ناخن های دست و پا و یا در ناحیه غشاء مخاطی در قسمت حلق حفره دهان و مری شوند. بیماری برفک دهان در نوزادان نیز دیده شده که این امر غیر طبیعی تلقی نمیشود مگر اینکه علائم بیش از چند هفته طول بکشد.

برخی از علائم برفک دهان شامل موارد زیر هستند:

• سفید شدن قسمت هایی از دهان
  • دانه های سفید داخل لپ
  • ترک خوردن لب ها
  • احساس گیر کردن غذا در گلو
  • خشک شدن دهان
  • سوزش دهان یا احساس گزگز در دهان

تشخیص و درمان برفک دهان | بهترین متخصص سرطان دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

مشاهده و تشخیص بیماری های دهان بر عهده متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت است. بعد از مشاهده سفید شدن زبان و تشخیص بیماری برفک دهان یا همان کاندیدیازیس توسط متخصص ضایعات دهان نمونه برداری و آزمایشات انجام میشود. درمان برفک دهان به میزان عفونت و شدت آن بستگی دارد. با معاینه توسط متخصص زخم های دهان میتوانید برای درمان برفک دهان اقدام کنید.
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی(آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

11 دیدگاه برای “برفک دهان چیست؟ | علت وجود دانه های سفید روی زبان

1. سمیه گفته:

با سلام.حدودا سه سالی میشه خصوصا بعد از خواب دهانم شدیدا تلخه و گاها روی زبانم سفید میشه همه جوره پیگیری کردم ولی نتیجه ای نگرفتم میشه راهنماییم کنید ممنون

سلام وقت بخیر
        بهتر هست وضعیت کامل دهان و زبانتون توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان کاملا بررسی شه تا علت و درمان مشخص شود.

• آسیه گنگوزهی گفته:

سلام من ۳سال دهانم وزبان برفک داره خیلی دردمیکنه اصلادرمان نمیشه آیاعلائم سرطان دهان هست

• بهاره یعقوبی گفته:

سلام وقت بخیر باید تشریف بیارید متخصص بیماری های دهان وضعیت دهان و زبان رو طور کامل بررسی کنن بر اساس تشخیص پزشک درمان مناسب بهتون توضیح داده خواهد شد.

2. علی گفته:

سلام وقت بخیر، من یکی دو روزی هستش که بالای زبان کوچیکم احساس سوزش دارم و امروز دیدم که تیکه تیکه سفید شده مشکل جدی هستش ؟
      دخانیات هم مصرف میکنم

سلام وقت بخیر
        وضعیت ظاهری و نشانه هایی که فرمودین باید توسط متخصص بیماری های دهان (دکتر علی لطفی) مورد معاینه قرار بگیره و توضیحات رو جهت درمان و مراقبت خدمتتون اعلام کنن تا درمان مورد نیاز در سریع ترین زمان انجام شود.

3. فهیمه رستمی گفته:

من صبح ها وقتی از خواب بلند میشم زبانم دهانم کلا ترک میخوره چرک میکنه انگار یه دریاچه نمک داخل دهانم هست خیلی اذیتم میکنه چند سالی هست این جوری هستم تو خدا رهنمایی کنید

سلام وقت بخیر
        باید وضعیت دهانی شما توسط متخصص بیماری های دهان مورد معاینه قرار بگیره تا علت و درمان مشخص بشه.

• سلیمه موسوی گفته:

سلام وقت بخیر.
          من دوروزی هست ک زبان کوچکم متورم شده وسفیدک زده ،کنارلبام ترک خورده ومیسوزد،صبح هاگلوم خشکه .میشه بگید علتش چیه؟درضمن من چندماهی هست ک بیماری لیکن پلان پوستی دارم و باداروهای گیاهی دارم درملن میشم ولی خیلی تاثیری نداشته.به نظرتون پیش چه دکتری باید برم تامعالجه بشم؟

• بهار یعقوبی گفته:

سلام. وقت بخیر🌹
            دیدگاه شما دریافت شد و در حال پیگیری است.
            از اینکه صبورانه منتظر پاسخ دهی پزشک مربوطه هستین ممنونیم.
            در چند روز آینده با مراجعه مجدد به همین صفحه پاسخ خود را میتوانید مشاهده کنید🙏🏼😊