برفک دهان چیست؟ | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

بیماری کاندیدیازیس حاد دهان با غشاء کاذب در گروه کاندیدیازیس اولیه قرار میگیرد و به عنوان عفونت کاندیدای کلاسیک شناخته میشود. برفک دهان در افرادی که آنتی بیوتیک مصرف کرده اند دیده میشود، همچنین مصرف کننده برخی از داروهای ایمونوساپرسیو که افرادی با بیماری های تضعیف شده سیستم ایمنی بدن هستند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به برفک دهان و دانه های سفید درون دهان هستند و ممکن است عفونت در این بیماران مزمن شود. برفک دهانی نوعی از بیماری دهان به شکل دانه های سفید در دهان با حالت پنیری است که متشکل از ارگانیسم های قارچی و دبری های سلولی است که اگر این غشاء کاذب برداشته شود سطحی ملتهب و گاها همراه با خونریزی به جای میماند. در ادامه به پاسخ سوال کاندیدیاس دهان چیست و یا اینکه علت برفک دهان چه چیزی است توسط متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خواهیم پرداخت.

بیماری دهانی

علت به وجود آمدن برفک دهان چیست؟ | دکتر زخم های دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

بیماری کاندیدیازیس دهان یا برفک دهان و سفید شدن زبان ممکن است بر اثر عوامل مختلفی به وجود آید. بیماری برفک دهانی زمانی رخ میدهد که سیستم ایمنی بدن نمیتواند عفونت قارچ و عفونت های دهانی را کنترل کنند. برفک دهانی در بزرگسالان یا برفک زبان در بزرگسالان ممکن است به علت های متفاوتی ایجاد شوند:

• استفاده از داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها و یا داروهای درمان بیماری سرطان
  • بیماری های خاصی مانند برفک دهانی و دیابت یا ایدز
  • استفاه از دندان مصنوعی
  • استفاده از سیگار و دخانیات

برفک دهانی در نوزادان و کودکان یکی از شایع ترین بیماری در این رده سنی است که ممکن است به دلایل زیر باشد:

• سرایت برفک دهانی از مادر
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک
بیماری برفک دهانی

علائم برفک دهان چیست؟ | بهترین متخصص ضایعات دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

نشانه های برفک دهان در ابتدا به شکل دانه های سفید داخل دهان و یا لکه های سفید داخل لپ، دانه های سفید کناره های لپ پدیدار میشود. در برخی از موقعیت ها ممکن است دانه های سفید داخل دهان به شکل  متورم باشد.نشانه های برفک دهان یا کاندیدیازیس بسته به ناحیه آسیب دیده متفاوت است. کاندیدیازیس در برخی افراد موجب به قرمزی و یا خارش است. افراد دارای سیستم ایمنی قوی و سالم در مواقع ابتلا به کاندیدازیس ممکن است دچار عفونت موضعی در ناحیه پوست یا ناخن های دست و پا و یا در ناحیه غشاء مخاطی در قسمت حلق حفره دهان و مری شوند. بیماری برفک دهان در نوزادان نیز دیده شده که این امر غیر طبیعی تلقی نمیشود مگر اینکه علائم بیش از چند هفته طول بکشد.

برخی از علائم برفک دهان شامل موارد زیر هستند:

• سفید شدن قسمت هایی از دهان
  • دانه های سفید داخل لپ
  • ترک خوردن لب ها
  • احساس گیر کردن غذا در گلو
  • خشک شدن دهان
  • سوزش دهان یا احساس گزگز در دهان
برفک دهانی

تشخیص و درمان برفک دهان | بهترین متخصص سرطان دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

مشاهده و تشخیص بیماری های دهان بر عهده متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت است. بعد از مشاهده سفید شدن زبان و تشخیص بیماری برفک دهان یا همان کاندیدیازیس توسط متخصص ضایعات دهان نمونه برداری و آزمایشات انجام میشود. درمان برفک دهان به میزان عفونت و شدت آن بستگی دارد. با معاینه توسط متخصص زخم های دهان میتوانید برای درمان برفک دهان اقدام کنید.

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی(آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

دریافت نوبت آنلاین جهت مشاوره

نوبت دهی و مشاوره آنلاین