ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) (تبخال) | بهترین متخصص ضایعات دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال نوعی از عارضه های دهانی است که میتوان گفت در اکثر جمعیت بزرگسالان وجود دارد. تبخال به علت آلوده شدن توسط ویروس HSV اتفاق می افتد. شایعترین قسمت به وجود آمدن تبخال در عفونت مخاط دهان، نواحی تناسلی و چشم ها میباشد. در این نوع عارضه، عفونت در ابتدا با ویروس ایجاد میشود و این آلودگی به قسمت پوست و چشم و ترشحات عفونی ایجاد میشود. به دنبال این چرخه ویروس در مسیر رشته های عصبی حرکت میکند و عفونت مزمن و نهفته ای را در گره عصبی ایجاد میکند. در زمانی که سیستم ایمنی شخص دچار ضعف و تغییراتی مثل استرس، بی خوابی، اشعه UV، تب، ترس، قاعدگی و …شود، ویروس مجددا فعال میشود و در مسیر حرکت خود در قسمت عصب باعث ایجاد تاول در اطراف دهان یا لب میشود. در بیماران و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند تبخال به شکل شدیدتر و طولانی مدت رخ میدهد.

درمان تبخال

علائم ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال HSV عود کننده بر روی لب ها با نام هرپس لیبالی عود کننده (معروف به تبخال) شناخته شده اند که در 20 تا 40 درصد میان بزرگسال رخ میدهد. این نوع زخم ها در 50 درصد با علائمی مثل خارش، گزگز و با حس سوزش همراه هستند. استفاده از یخ در زمان احساس این علائم میتواند از به وجود آمدن تاول جلوگیری کند. از زمان بروز علائم پیش رس تا 72 ساعت بعد داروهای ضد ویروس باید شروع شوند زیرا بعد از آن تاثیر چندانی نخواهد داشت.

علائم تبخال چیست

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

دریافت نوبت آنلاین جهت مشاوره

نوبت دهی و مشاوره آنلاین