راهنمای جامع انواع بیماری های دهان و درمان آن ها

انواع بیماری های دهان

باکتری‌های موجود در دهان در صورت عدم رسیدگی باعث ایجاد پوسیدگی در دندان، لثه و همچنین به وجود آمدن انواع بیماری های دهان، میشوند. بیماری های دهان به مرور زمان پیشرفته شده و نیاز به درمان های جدی تری دارند. در ادامه نمونه هایی از انواع بیماری های دهان را در بهترین دندانپزشکی شرق تهران توسط بهترین متخصص انواع بیماری های دهان برای شما خواهیم گفت.

انواع بیماری های دهان شامل چه مواردی هستند؟ | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

پوسیدگی دندان : پوسیدگی دندان به علت وجود پلاک در طولانی مدت در اطراف دندان و لثه به وجود می آید. عدم رعایت بهداشت دهان و از بین نرفتن پلاک، پوسیدگی دندان را به دنبال خواهد داشت. پلاک نوعی باکتری است که بعد از خوردن مواد غذای و قندی به صورت چسبناک روی دندان ها باقی می‌ماند. پوسیدگی دندان مشکلی است که برای همه افراد در هر سنی ایجاد میشود.

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟ با مسواک زدن اصولی، استفاده از نخ دندان و دهانشویه و مراجعه مرتب به دندانپزشکی میتوانید باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان شوید.

آبسه یا عفونت دندان | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی استاد دانشگاه شهید بهشتی

کانال دندان دارای عصب هایی است که در اثر پوسیدگی آسیب می‌بینند. پوسیدگی با گذر زمان موجب بروز عفونت در دهان و لثه و در نتیجه آبسه دندان می‌شود.

راهکار مناسب برای جلوگیری از آبسه یا عفونت دندان چیست؟ به محض احساس درد در دندان باید درمان عصب کشی و درمان ریشه دندان را انجام داد. در این مواقع دندانپزشک با خارج کردن عصب، تمیز کردن کانال دندان و پر کردن آن باعث رفع عفونت و پوسیدگی دندان می‌شود.

تغییر رنگ دندان یا تیره شدن دندان ها | بهترین متخصص ضایعات دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

تغییر رنگ دندان ها در دو صورت اتفاق می افتد:

• دندان مرده و از بین رفته است.
  • دندان در حال حفظ عصب است.

راهکار مناسب برای درمان تیره شدن دندان ها چیست؟ با معاینه و ویزیت، دندانپزشک در ابتدا عصب کشی و ترمیم ریشه دندان را انجام میدهد. اما در برخی موارد که دندان کاملا از بین رفته است، راهی جز کشیدن دندان ها نیست.

انواع بیماری های دهان: مال اکلوژن | بهترین متخصص سرطان دهان

این اختلال به حالتی گفته میشود که دندان های فک بالا و فک پایین به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند که در این حالت‌ها اختلال دیپ بایت، آندر بایت و به هم فشردگی دندان ها در دهان وجود دارد.

راهکار مناسب برای اختلال مال اکلوژن چیست؟ در صورت نامرتبی دندان ها، با درمان ارتودنسی به روش های مختلف میتوان دندان ها را حرکت داد.

انواع بیماری های دهان: دندان قروچه | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

به ساییدگی دندان ها روی هم و فشار دادن آن ها (براکسیسم) یا دندان قروچه گفته میشود که ممکن است منشا آن استرس و اضطراب باشد.

راهکار مناسب برای درمان دندان قروچه چیست؟ با معاینه و قالب گیری توسط دندانپزشک، محافظ دهانی (نایت گارد) ساخته میشود تا بیمار در طول خواب از آن استفاده کند.

انواع بیماری های دهان: اختلال در مفصل فکی و گیجگاهی | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

در این نوع اختلال که مفصل فکی در زیر گوش قرار دارد، فرد ناخودآگاه شب ها دندان قروچه میکند و فک ها را بر روی هم فشار میدهد.
راهکار مناسب برای درمان اختلال در مفصل فکی چیست؟ تمرین های کنترل و آرام سازی، قرار دادن کمپرس سرد و پرهیز از خوردن غذاهای سفت و استفاده از محافظ دهانی(نایت گارد) برای جلوگیری از دندان قروچه.

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی(آسیب شناسی) بیماری های دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری ها و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.