سرطان زبان چیست؟ | بهترین متخصص سرطان دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

سرطان زبان نمونه ای از بیماری های دهان و سرطان دهان است. سرطان زبانی در مواقعی از زیر مجموعه های سرطان سر و گردن نیز شناخته میشود. این بیماری به گونه ای است که سطح زبان را در قسمت های مختلف و بیشتر در نواحی پشت زبان یا جلوی زبان درگیر میکند. مشاهده لکه هایی روی زبان، برآمدگی روی زبان، توده های برجسته روی زبان، توده خونی روی زبان، سفید شدن سطح زبان و دیگر نشانه های مشکوک روی سطح زبان و اطراف زبان که ممکن است به ندرت از بین بروند، میتوانند نشانه ای از وجود سرطان زبان باشد. در ادامه علائم سرطان زبانی، نحوه تشخیص سرطان زبانی و درمان سرطان زبانی را بوسیله متخصص بیماری های دهان و متخصص سرطان دهان بررسی خواهیم کرد.

سرطان زبان چیست

علائم سرطان زبانی چه چیزایی هستند؟ | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

در برخی مواقع شناخت علائم اولیه سرطان کار مشکلی بوده و به سختی قابل مشاهده و بررسی است. به محض مشاهده علائم مشکوک باید به متخصص بیماری های دهان، متخصص سرطان و ضایعات دهان، فک و صورت مراجعه کنید. علائم مختلف سرطان زبان و رایج ترین نشانه های سرطان زبان عبارتند از :

• لکه های سفید و قرمز روی زبان یا داخل دهان.
  • زخم های مشکوک روی زبان که به سادگی بهبود نمیابند.
  • ایجاد درد هنگام بلعیدن.
  • احساس درد در زبان.
  • درد گلو.
  • احساس وجود توده در ناحیه گلو.
  • گرفتن صدا.
  • احساس درد هنگام حرکت زبان و حرکت فک.
  • احساس درد و ایجاد تورم در دهان به مدت طولانی (بیشتر از دو هفته).
  • ایجاد اختلال هنگام حرکت دادن فک.
  • ضخیم شدن آستر دهان.
  • سستی دندان.
  • سیگار، الکل و بیماری های عفونتی و ویروسی مانند HPV.
  • خونریزی بی دلیل از زبان.
  • احساس بی حس بودن دهان و زبان.
علائم سرطان زبانی

تشخیص سرطان زبانی چگونه است؟ | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

بسیاری از نشانه های سرطان به راحتی قابل تشخیص نیستند و افراد معمولا هنگام انجام معاینات دوره ای دندانپزشکی و معاینات دهانی متوجه وجود علائم مشکوک به سرطان دهان میشوند. یکی از شایع ترین نوع سرطان زبانی، سرطان کارسینومای سلول پوششی است که با انجام آزمایشات در سطح و اطراف زبان، گلو، آستر دهان، تیروئید و حنجره مشاهده میشود. بنابراین ضروری است به محض احساس یا مشاهده علائم مشکوک به متخصص بیماری های دهان و متخصص ضایعات دهانی مراجعه کنید. برای تشخیص وجود و نوع سرطان موجود در زبان نیاز به آزمایشات تخصصی مانند اشعه ایکس از گلو و دهان، اسکن، انواع بیوپسی و نمونه برداری از زخم های موجود در دهان و زبان و همچنین بررسی قسمت لنفاوی است.

سرطان دهان

نحوه درمان سرطان زبان چگونه است؟ | بهترین متخصص ضایعات دهان در شرق تهران

شناسایی سرطان زبان مانند دیگر سرطان ها نیازمند تشخیص و درمان به موقع است. در این صورت میتوان با درصد بهبود بسیار بالایی روند درمان این بیماری را به نتیجه مطلوب رساند. در طی این فرآیند متخصص بیماری های دهان و متخصص سرطان دهان تومورهای موجود را بوسیله جراحی به طور کامل برمیدارد. در برخی از موقعیت ها نیاز است بخشی از بافت زبان نیز بوسیله جراحی برداشته شود اما نگران نباشید پزشک متخصص در این مواقع با جایگزین کردن قسمت مورد نظر از سایر بافت های بدن عمل پیوند را انجام میدهد و زبان مجددا بازسازی خواهد شد. در برخی مواقع ممکن است با توجه به تشخیص متخصص ضایعات دهانی نیازمند عمل پرتو درمانی و شیمی درمانی برای از بین رفتن تمامی سلول های باقی مانده باشد.
انوع روش های درمانی برای درمان سرطان زبان عبارتند از:

• درمان هدفمند با دارو
  • جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
درمان سرطان زبان
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) بیماری های دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

18 نظر

• سلام روز بخیر
      احتمال زياد زبان شما زخم شده و دردناك هست. احتمالا در اثر يك دندان شكسته تيز يا آفت باشه….
      كه بايد بيان اصلاح بشه و بهبودی حاصل خواهد شد.

• سلام
    توصیه می کنم آدرس ایمیل آقای دکتر در اختیار گذاشته شود تا از ضایعه دهانی، عکس واضحی گرفته شود و ارسال گردد.

میتونید از طریق شماره واتس اپ :09394060455
      یا از طریق ایمیل sabzdentalclinic@gmail.com
      تصاویر ضایعه ها و زخم های دهانی رو ارسال کنید و در اسرع وقت به همه پیام ها پاسخ داده میشه.

• با سلام وقت بخیر
    سمت چپ انتهای زبانم بشدت درد میکنه و برآمدگی قرمز رنگ داره و باعث شده گوش چپم هم درد بگیره لطفا علت را میفرمایید؟

امکان ویزیت حضوری دارید؟
      وضعیت زبانتون حتما باید توسط متخصص بررسی و معاینه شود.

• سلام. هر چند وقت تاول های خونی روی زبانم دیده میشه و بعد از چند ساعت، از بین میرن. البته با کمی سوزش زبان همراهه. آیا از علایم سرطانه؟ ممنون

خیر اصلا.
      علامت سرطان محسوب نميشه.
      ولي اگر لازم باشه بايد علتش بررسي بشه.

• سلام وقت بخیر
      باید وضعیت زبان توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان (دکتر علی لطفی) بررسی و معاینه بشه و بعد درمان مناسب انجام بشه

• دانه هاي انتهای زبان اصلا سرطان نيست و خيالتون راحت باشه و كاري به شما نداره….

• سلام وقت بخیر
      وضعیت زبان باید توسط متخصص بیماری های دهان بررسی بشه تا درمان مناسب رو بهتون توضیح بدن.
      برای هماهنگی زمان با پذیرش تماس بگیرید
      77808045

• سلام من چند وقته همش دهانم پی در پی آفت های سفید میزنه و درد و سوزش داره که نمیتونم غذا بخورم وقتی درست میشه یکی دیگ باز آفت میزنه و دو روزه احساس میکردم یه چیزی تو گلوم گیر کرده اما امروز دیدم که انتهای زبانم کلا دونه های بزرگه علتش میتونه سرطان باشه؟

• اای وای فکر کنم من الان چهار ماهه همه ی این علائم و دارم یعنی صددرصد سرطان دهان یا جای امیدواری هست؟

• سلام وقت بخیر
      بهتر هست وضعیت کامل دهان توسط متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان کاملا بررسی شه تا نوع بیماری مشخص شود.