سرطان زبان چیست؟ | بهترین متخصص سرطان دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

سرطان زبان نمونه ای از بیماری های دهان و سرطان دهان است. سرطان زبانی در مواقعی از زیر مجموعه های سرطان سر و گردن نیز شناخته میشود. این بیماری به گونه ای است که سطح زبان را در قسمت های مختلف و بیشتر در نواحی پشت زبان یا جلوی زبان درگیر میکند. مشاهده لکه هایی روی زبان، برآمدگی روی زبان، توده های برجسته روی زبان، توده خونی روی زبان، سفید شدن سطح زبان و دیگر نشانه های مشکوک روی سطح زبان و اطراف زبان که ممکن است به ندرت از بین بروند، میتوانند نشانه ای از وجود سرطان زبان باشد. در ادامه علائم سرطان زبانی، نحوه تشخیص سرطان زبانی و درمان سرطان زبانی را بوسیله متخصص بیماری های دهان و متخصص سرطان دهان بررسی خواهیم کرد.

سرطان زبان چیست

علائم سرطان زبانی چه چیزایی هستند؟ | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

در برخی مواقع شناخت علائم اولیه سرطان کار مشکلی بوده و به سختی قابل مشاهده و بررسی است. به محض مشاهده علائم مشکوک باید به متخصص بیماری های دهان، متخصص سرطان و ضایعات دهان، فک و صورت مراجعه کنید. علائم مختلف سرطان زبان و رایج ترین نشانه های سرطان زبان عبارتند از :

• لکه های سفید و قرمز روی زبان یا داخل دهان.
  • زخم های مشکوک روی زبان که به سادگی بهبود نمیابند.
  • ایجاد درد هنگام بلعیدن.
  • احساس درد در زبان.
  • درد گلو.
  • احساس وجود توده در ناحیه گلو.
  • گرفتن صدا.
  • احساس درد هنگام حرکت زبان و حرکت فک.
  • احساس درد و ایجاد تورم در دهان به مدت طولانی (بیشتر از دو هفته).
  • ایجاد اختلال هنگام حرکت دادن فک.
  • ضخیم شدن آستر دهان.
  • سستی دندان.
  • سیگار، الکل و بیماری های عفونتی و ویروسی مانند HPV.
  • خونریزی بی دلیل از زبان.
  • احساس بی حس بودن دهان و زبان.
علائم سرطان زبانی

تشخیص سرطان زبانی چگونه است؟ | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

بسیاری از نشانه های سرطان به راحتی قابل تشخیص نیستند و افراد معمولا هنگام انجام معاینات دوره ای دندانپزشکی و معاینات دهانی متوجه وجود علائم مشکوک به سرطان دهان میشوند. یکی از شایع ترین نوع سرطان زبانی، سرطان کارسینومای سلول پوششی است که با انجام آزمایشات در سطح و اطراف زبان، گلو، آستر دهان، تیروئید و حنجره مشاهده میشود. بنابراین ضروری است به محض احساس یا مشاهده علائم مشکوک به متخصص بیماری های دهان و متخصص ضایعات دهانی مراجعه کنید. برای تشخیص وجود و نوع سرطان موجود در زبان نیاز به آزمایشات تخصصی مانند اشعه ایکس از گلو و دهان، اسکن، انواع بیوپسی و نمونه برداری از زخم های موجود در دهان و زبان و همچنین بررسی قسمت لنفاوی است.

سرطان دهان

نحوه درمان سرطان زبان چگونه است؟ | بهترین متخصص ضایعات دهان در شرق تهران

شناسایی سرطان زبان مانند دیگر سرطان ها نیازمند تشخیص و درمان به موقع است. در این صورت میتوان با درصد بهبود بسیار بالایی روند درمان این بیماری را به نتیجه مطلوب رساند. در طی این فرآیند متخصص بیماری های دهان و متخصص سرطان دهان تومورهای موجود را بوسیله جراحی به طور کامل برمیدارد. در برخی از موقعیت ها نیاز است بخشی از بافت زبان نیز بوسیله جراحی برداشته شود اما نگران نباشید پزشک متخصص در این مواقع با جایگزین کردن قسمت مورد نظر از سایر بافت های بدن عمل پیوند را انجام میدهد و زبان مجددا بازسازی خواهد شد. در برخی مواقع ممکن است با توجه به تشخیص متخصص ضایعات دهانی نیازمند عمل پرتو درمانی و شیمی درمانی برای از بین رفتن تمامی سلول های باقی مانده باشد.
انوع روش های درمانی برای درمان سرطان زبان عبارتند از:

• درمان هدفمند با دارو
  • جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
درمان سرطان زبان
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) بیماری های دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

دریافت نوبت آنلاین جهت مشاوره

نوبت دهی و مشاوره آنلاین