درمان دندان قروچه چیست؟

براکسیم

دندان قروچه چیست؟ به به هم فشار دادن و به هم ساییدن ارادی یا غیر ارادی دندان روی هم در طول روز یا هنگام شب دندان قروچه گفته می‌شود. عادت دندان قروچه یکی از مشکلاتی است که می‌تواند از دوران کودکی با فرد همراه باشد. اگر بخواهیم بدانیم علت دندان قروچه چیست؟ می‌توان گفت، گاهی برخی بیماری‌های جسمانی و روانی در بزرگسالی می‌توانند سبب بروز دندان قروچه در خواب و یا حتی بیداری شوند.

دندان قروچه بر سلامت دندان تاثیر گذاشته و باعث خرابی آن‌ها می‌شود. عواملی همچون استرس و اضطراب نیز در این زمینه تاثیر می‌گذارند که باید مورد درمان قرار گیرند. از آن جا که این رفتار اغلب در خواب اتفاق می‌افتد، فرد از وجود دندان قروچه بی خبر است. با اطلاع از برخی نشانه‌ها می‌توانید به دندان قروچه (براکسیسم) خود در خواب پی ببرید و به دنبال درمان این نوع از بیماری های دهان باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه دندان قروچه را از بین ببریم …

چگونه متوجه شویم که دندان قروچه داریم؟ | متخصص بیماری های دهان

از آن جا که دندان قروچه در خواب، هنگامی است که شما متوجه نیستید و غیر ارادی اتفاق می افتد، اگر صبح‌ها با سردرد یا درد فک از خواب بیدار می‌شوید، احتمالا دندان قروچه شبانه دارید. این عارضه معمولا مشکل جدی برای زندگی فرد ایجاد نمی‌کند، ولی در موارد شدیدتر مشکلات جدی برای دندان‌ها مثل از بین بردن مینای دندان، افزایش حساسیت دندان‌ها، ترک خوردن دندان‌ها و حتی شکستگی دندان و فک ایجاد می‌کند و باید زودتر به فکر درمان آن باشید.دندان قروچه در بعضی مواقع دارای علائم دیگری مثل سردرد، دندان درد، لق شدن دندان‌ها، تحلیل لثه، درد گردن، بی خوابی، زخم یا درد در قسمت گونه، گوش درد، ایجاد صدا در هنگام باز و بسته کردن فک، حساسیت شدید دندان‌ها و دندانه دارشدن زبان است.

علت دندان قروچه چیست؟

هرچند جواب دقیق سوال علت‌ دندان قروچه چیست هنوز مشخص نشده اما چند علت اصلی برای آن در نظر گرفته‌اند:

• جفت نشدن درست دندان‌ها و تماس زودرس بین دندان‌های فک بالا و پایین.
  • یکی از دلایل دندان قروچه در خواب این است که اختلالات خواب مثل آپنه (وقفه) تنفسی که موجب تنفس سخت می‌شود و معمولا با خروپف شدید، حرف زدن در خواب و قروچه دندان‌ها همراه است می‌تواند باعث فشار دندان ها روی هم شود.
  • فشارهای روانی و استرس که مشخصه آن‌ها ناخن جویدن و عصبی بودن است، می‌توانند یکی دیگر از دلایل دندان قروچه باشند.
  • مصرف نوشابه‌های حاوی کافئین، قهوه، شکلات، الکل زیاد، مصرف مواد مخدر، سیگار، برخی بیماری‌ها مثل پارکینسون و وجود کرمک در کودکان نیز می‌تواند از علل مداخله گر در بروز دندان قروچه باشند.

دندان قروچه چگونه درمان می شود؟ | چگونه دندان قروچه را از بین ببریم؟

برای درمان دندان قروچه و اینکه بدانیم چگونه دندان قروچه را از بین ببریم باید نکات زیر را رعایت کنید :

• همواره استرس و اضطراب و همچنین فشارهای روحی و روانی را کم کنید.
  • بهترین روش برای خالی شدن از استرس و فشارهای روانی ورزش است.
  • برای معاینه و برای درمان دندان قروچه نزد دندانپزشک بروید و مشکل خود را با او در میان بگذارید تا برای ساخت محافظ شبانه دندان یا نایت گارد برای جلوگیری از دندان قروچه در خواب اقدام کند.

با تجویز دندانپزشک این محافظ را باید در هنگام خوابیدن در دهانتان بگذارید.

• مواد غذایی سالم استفاده کنید. به جای مصرف فست فود و یا نوشابه و غذاهای سرخ کردنی، مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر کنید.
  • استفاده از دمنوش های گیاهی نیز برای کاهش استرس قبل از خواب و درمان دندان قروچه به شدت توصیه می شود.
  • مصرف آدامس را ترک کنید، زیرا آدامس احتمال بروز دندان قروچه را بیشتر می کند.

برای مطالعه بیشتر: