دندان قروچه در کودکان | دلایل و درمان آن

دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه در کودکان زمانی اتفاق می‌فتد که دندان‌های دو فک بهم فشار داده شده و روی هم سابیده شوند. این مشکل در کودکان بیشتر دیده می‌شود که اگر به آن رسیدگی و درمان نشود در آینده می‌تواند مشکلات دندانی و دهانی بسیاری را به وجود آورد.

دندان قروچه در کودکان شایع بوده و معمولاً مشکلی طبیعی است که با گذشت زمان از بین می‌رود و یا نهایتاً تا سنین نوجوانی ادامه دارد. معمولا دندان قروچه در خواب صورت می‌گیرد که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، در ادامه به علت دندان قروچه کودکان، دلایل دندان قروچه کودکان و درمان آن می‌پردازیم.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

علت دندان قروچه کودکان چیست؟

• رشد دندان های جدید
  •  استرس زیاد است.
  • اشکال در تغذیه و رژیم غذایی نامناسب
  •  بی نظمی دندان ها در دو فک
  •  اختلالات خواب
  • وجود بعضی از بیماری ها و آلرژی ها
  •  دندان در آوردن
  • گوش درد و عفونت در ناحیه گوش
  • کج بودن دندان های کودک
  • کودکانی که دچار بیش فعالی هستند.

اثرات مخرب دندان قروچه در کودکان

• ساییده شدن مینای دندان
  • شکستن دندان‌ها
  • افزایش حساسیت به تغییر دما
  • بروز درد شدید در صورت و فک

راه های تشخیص دندان قروچه چیست؟

اغلب کودکان از وجود دندان قروچه بی اطلاع هستند و معمولا والدین از وجود این اختلال آگاه هستند که علائم آن شامل :

• صدای ساییده شدن دندان ها هنگامی که کودک خواب است
  • احساس درد در ناحیه فک و صورت
  • احساس درد هنگام جوییدن غذا

روش‌های پیشگیری از دندان قروچه چیست؟

همانطور که در مطلب دیر افتادن دندان شیری گفتیم، به محض رویش اولین دندان کودک باید به صورت مرتب دندان های کودک را تحت معاینه دندان پزشک متخصص اطفال قرار دهیم.

این مشکل به مرور زمان کم شده و از بین می‌رود اما در طول این مدت و حتی قبل از آن باید کودک تحت نظر دندان پزشک متخصص کودکان باشد. زیرا این کار باعث می‌شود که تشخیص دندان قروچه سریع‌تر صورت بگیرد و علت و درمان دندان قروچه در کودکان زیر 2 ، 3 سال زودتر انجام شود و از بروز آسیب‌های مخرب و شدید‌تر جلوگیری شود.

درمان این مشکل در کودکان چگونه است؟

برای درمان دندان قروچه می‌توان از محافظ‌ دندان استفاده کرد. نایت گارد وسیله ای است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و شبیه به محافظ دندان‌هایی است که ورزشکاران استفاده می‌کنند تا باعث کم شدن فشار روی دندان‌ها شود و شدت تخریب را به صفر برساند.

روش دیگر درمان دندان قروچه، ایجاد آرامش برای کودک است. چون این مشکل بیشتر از استرس و فشار نهفته در کودک نشات می‌گیرد که با انجام کار‌هایی که باعث ایجاد آرامش در کودک می‌شود می‌توان آن را درمان کرد، مثلاً می‌توان با پخش موسیقی آرامبخش، ماساژ دادن کمر و قسمت‌هایی از بدن کودک، حمام آب گرم و در کل صرف زمان کافی برای کودک و گوش کردن به او می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد.

امروزه دندان قروچه در کودکان رایج است که مقدار کمی از آن طبیعی است ولی اگر مکرراً تکرار شود و روند صعودی داشته باشد به مرور زمان باید توسط متخصص دندانپزشکی کودکان درمان شود تا به معضل تبدیل نشود.

امروزه شرایط محیطی تأثیر مستقیم بر روی کودکان و بروز این مشکل دارد که برای حل آن بهتر است شرایط محیطی به دور از استرس را برای کودکانمان فراهم کنیم تا با داشتن روحیه آرام‌تر همچنین خواب راحت و تغذیه سالم باعث بهبود حال فرزندمان و پیشگیری از مشکلات رایج دهان و دندان کودکان خود باشیم.

اگر کودک شما هم دچار این مشکل می‌باشد، می‌توانید برای مشاوره و تعیین وقت با کلینیک سبز در تماس باشید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :